Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Rail Balticust praegusel kujul loobuma kutsuv petitsioon on kogunud üle 1000 allkirja

25. oktoober 2016 kell 13:24



railÖkoriik Eesti, Noored Rohelised ja Erakond Eestimaa Rohelised poolt algatatud petitsioon, mis kutsub riigikogu ja valitsust üles loobuma Rail Balticu projektist praegusel kujul, on kogunud juba üle 1000 allkirja ja jõuab seega menetlemiseks parlamenti. Siiski on kõik sama meelt olijad endiselt oodatud allkirju lisama.

Petitsiooni tekst:

Riigikogu
Vabariigi Valitsus

Käesoleva petitsiooniga kutsume teid üles loobuma Rail Baltic projektist praegusel kujul, kus rajatakse Eestimaad poolitav täiesti uus taristu. Leiame, et Eesti olemasoleva raudteevõrgu rekonstrueerimine võimaldab luua Euroopaga toimivad head rahvusvahelised ühendused ja Rail Balticu projekti saaks suunata Eestile kasulikumaks ja kasumlikumaks.

Toome teile siinkohal välja vaid mõned argumendid:

1.     Majanduslikud argumendid

a.     Uue trassi tasuvusanalüüs sisuliselt puudub, seda tõsiasja  ilmestavad muuhulgas AECOM-i alusuuringu arvutusvead ja väävlidirektiivi arvatud mõju puudumine.  Aastate jooksul pole suudetud selgitada, kust hakkavad tulema lubatud kaubavood (16 miljonit tonni aastas) ja reisijad (5 miljonit reisijat aastas). Kui ei saavutata uude loodavasse tasuvusanalüüsi kirjutatud kaupade ja reisijate koguseid, hakkab tulevikus laenumakseid maksma maksumaksja.
Ükski praegune tõsiseltvõetav transiidiettevõte ei garanteeri kauba
olemasolu. [4]

b.     Projekt on majanduslikult kahjumlik, samas pole Eestimaa rahvale selgitatud, mille arvelt võetakse kuni miljard eurot omafinantseeringut ja projektiga katmata kulutuste raha. Rahvale on valesti selgitatud Euroopa maksumaksja rahastamistingimusi, mille hulka kuulub ka tingimus, et loodav infrastruktuur ei tohiks teenida kasumit. Ka erainvestorit leida on võimatu. [6]

c.      Sel aastal peab Eesti maksumaksja peale maksma juba olemasoleva raudteetaristu hoolduskulude eest. Raudteevedude mahud langevad ja kui ehitada täiendavalt uus raudtee, siis on selge, et maksumaksja peab hakkama lisaks vanale ka uut taristut igaaastaste rahaliste eraldistega ülal pidama. Kolmandik Rail Balticu ehituskuludest tuleb katta 30-ne aastase tasuvusaja kestel laekuvatest taristu kasutustasudest. Mille arvelt raha võtame, austatud riigijuhid?

2.     Keskkonnaalased argumendid

a.     Pärnu kaudu kulgev uude asukohta asetatud trass on olnud kaalutavatest alternatiividest suurima kahjuliku mõjuga loodus- ja linnamaastikule, liigilisele mitmekesisusele ja veekeskkonnale. Rajatav kunstlik vall koos kahepoolse metalltaraga saab ületamatuks tõkkeks loomade liikumisteedele ja see võib saada saatuslikuks asurkondadele mõlemal pool valli. Eriti läänepoolses  Eestis võib sattuda ohtu mõnegi
loomaliigi püsimajäämine. [3]

b.     Ehitus tekitab enneolematu nõudluse meie liiva-, kruusa- ja paevarude järele, mis on kaugel ressursside mõistlikust ja säästlikust kasutamisest. [8]

3.     Sotsiaalsed argumendid

a.     Regionaalpoliitiliselt on oluline, et kiiremast raudteest saaksid kasu võimalikult paljud eestimaalased.  Praegune hõredalt asutatud piirkonda läbiv trass seda eesmärki ei täida. [5]

b.     Kodude ja väljakujunenud elukeskkonna hävitamine ei ole Eestis vastuvõetav.

Argument, et on juba hilja midagi muuta, pole reaalsusega kooskõlas. Võrreldes kogu projekti maksumusega, on praeguseks tehtud kulutused tühised. Kõike, mis on inimese tehtud, saab ümber teha. Neid asju, mis ei eksisteeri veel looduses, vaid üksnes meie peades, paberil ja arvutimälus, saab ümber teha ilma, et elukeskkond selle all kannataks.
[6] [7]

Nõuame:
1.   Rail Baltic trassi kulgemist mööda olemasolevaid raudteekoridore suunal Tallinn-Tapa-Tartu-Valga – Riia!
2.   Rail Balticu teema arutamist riikliku tähtsusega küsimusena Riigikogus.

Erakond Eestimaa Rohelised
Noored Rohelised
Ökoriik Eesti

Viited ja juurde lugemiseks, kuulamiseks:

[1] COWI uuring (jaanuar 2007) [http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/evaluation/railbaltica/concl_et.PDF]
[2] AECOM-i vigasest uuringust (2014) [http://avalikultrailbalticust.ee/index.php?id=778]
[3] Hardo Aasmäe „Rail Balticu ideaalmaastik“ (3. jaanuar 2014) (http://arvamus.postimees.ee/v2/2649776/hardo-aasmaee-rail-balticu-ideaalmaastik)
[4] Valedest Rail Balticu promomisel Priit Humal: Rail Balticu müüjad (27. jaanuar 2015) [http://arvamus.postimees.ee/v2/3071245/priit-humal-rail-balticu-mueuejad]
Priit Humal raadiosaates Roheline Vabariik (08. august 2015) [http://www.nommeraadio.ee/wimpy/mambots/wimpy/vimpel3.php?cat=Roheline%20Vabariik&file=987.mp3]
Objektiiv: Kellele ehitatakse Rail Baltic? (1. detsember 2015) [http://objektiiv.ee/objektiiv-58-kellele-ehitatakse-rail-baltic/]
[5] Kodanikeühendus Avalikult Rail Balicust on välja pakkunud “Estlinna” projekti  (10. märts 2016) [http://avalikultrailbalticust.ee/index.php?id=830]
[6] Illimar Paul „Spetsialist: kes üldse vajab Rail Balticut?“ (23. märts 2016) [http://www.kinnisvarauudised.ee/uudised/2016/03/23/spetsialist-kes-vajab-rail-balticut]
[7] Avaliku elu tegelaste pöördumine (29. september 2016) [http://arvamus.postimees.ee/v2/3854903/avaliku-elu-tegelaste-poeoerdumine-eesti-rahva-ja-maa-tuleviku-nimel-tuleb-peatada-rail-balticu-rajamine-kavandatud-kujul]
[8] RB Raili juht Baiba Rubesa pressikonverentsil (5. oktoober 2016) [http://majandus24.postimees.ee/v2/3861849/rail-baltic-voib-maksma-minna-algselt-plaanitust-pea-poolteist-miljardit-eurot-enam]

 

Allikas: Rahvaalgatus

Pilt: railbaltic.info

 

Toimetas Mariann Joonas