Füsioterapeut: Kuidas liigne rasv liigeseid lammutab

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

8. aprill 2014 kell 14:27



546dfghggfhjgthjtttttttttAvaldame mõtlemapaneva pilt-artikli, mille koostas füsioterapeut Taavi Metsma teraapiastuudio Fysioviis lehel.

 

Tervisliku kehakaalu olulisust teatakse hästi kõikide siseelundite haiguste ennetamisel. Seekord vaatame aga viite olulisemat faktorit, kuidas liigne rasv meie liigeseid ja lihaseid mõjutab.

 

1. Korsetilihased ei saa alaselga kaitsta

Miks? No vaadake ise:

omentum-2

Kuidas peaksid need lihased saama normaalselt töötada, kui ees on nii palju rasva ja korsetilihased on välja venitatud? Raskeks läheb.

 

2. Rüht muutub: lülisammas on vales asendis

qwrfc44rrr
Kuna liigse rasvaga kehas kaasneb kehakaalu ümberpaiknemine, siis rüht kohaneb sellega. Nagu ülevalt pildilt on näha, suureneb rasvumisega nimmenõgusus ja rindkere küfoos ning pea kohandatakse ettevõlvumisega. Ükski liiges ja lülisamba lüli ei saa korralikult töötada, kui ta on oma loomulikust asendist väljas. Siinkohal on rühti korrigeerivatest harjutustest samuti vähe kasu. Ainus lahendus on keharasva vähendamine.

 

3. Õlaliigesed on vales asendis

Vaadake, kuidas liigne rasv rinnakorvi suurendab ja õlad oma loomulikust asendist välja lükatakse:

raaaaaaaaaasv
Mis on tulemus? Kaela-õlavöötme lihaste pinged, liigeste probleemid ja suurenenud vigastuste oht.

 

4. Alajäsemed on vales asendis

Suurenenud koormuse all annavad tavaliselt esimesena alla tallavõlvid, mille langemise tõttu vajuvad sissepoole ka põlved. Kuna tallavõlv enam keha üleval hoida ja tasakaalustada ei jõua, võetakse sisse harkseis. Nii on tasakaal säilitatud. Aga millise hinnaga?

Knock-knees1-300x157

 

5. Raskust kandvatel liigestel on lisaks valele asendile ka suurem surve 

Uuringud näitavad, et juba väike kaalukaotus võib liigesevalu oluliselt vähendada. Näiteks leiti, et iga 10% kehakaalu kaotus vähendab põlvevalu lausa 28%. Liigne koormus saab eriti määravaks liikumisel. Kui inimene kõnnib päevas keskmiselt 10 000 sammu, siis juba 1 lisakilo võrdub liigestele 10 000 kg suurema päevase koormusega kui kilogrammi võrra kergemal inimesel.

 

Kuidas keharasva vähendada?

See on juba teine teema, mille eelduseks on püsida kerges kaloridefitsiidis (vaata siit oma päevast energiavajadust). Kõige targem on liigse keharasva kogunemist ennetada ja juba varakult oma tervise hoidmisele mõtlema hakata.

 

Taavi Metsma, füsioterapeut

 

Allikas: Fysioviis

Pildid: fysioviis.com