Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Kopenhaageni ratas – leiutis, mis muudab jalgratta e-hübriidrattaks

11. detsember 2013 kell 19:28



cph_wheel081Üha rohkem tehakse uuenduslikke leiutisi, mis on mõeldud jalgratturite elu hõlbustamiseks. Kopenhaageni ratas on nutikas lähenemine jalgratturite probleemidele pikemate rännakute puhul – näiteks kui tuleb üles sõita liiga järsust kallakust. See pannakse jalgratta tagumise ratta asemele ning rattaga sõitmisel ja pidurdamisel kogub selle mootor endasse energiat, et anda rattale elektrilist hoogu siis, kui seda on vaja. Lisaks kogub leiutis endasse reaalajas infot näiteks õhu saastatuse ja teeolude kohta, luues võrgustiku infost selle kohta, millist teed pidi on kõige parem jalgrattaga liigelda.

 

Kopenhaageni ratast saab kontrollida nutitelefoni abiga – sellisel moel saab ratast lukustada ja lahti teha, vahetada käike ja valida, kui palju mootor sõitmist abistab. Jalgrattaga sõites mõõdavad ratta sensorid inimese “pingutamise taset“ ning inimest ümbritseva kohta käivat infot reaalajas – muutuvat temperatuuri, relatiivset õhuniiskust, õhu saastatust, liiklusummikuid, teeolusid ja müra. Kõike seda infot saab vaadata telefoni või interneti kaudu ning seda saab kasutada, et plaanida meeldivamat jalgrattasõidu marsruuti. Infot saab jagada sõpra või linnaga (ka anonüümselt), et panustada jalgrattaga sõitmise tingimuste parandamisse.

Leiutis erineb teistest elektrilistest jalgratastest selle poolest, et kõik komponendid on ühte punasesse kapslilaadsesse ringi mahutatud, mis jääb tagumise ratta kodarate keskele. Kapslis on mootor, kolme kiirusega käikude muutmise aparaat, patareid, pöördesensor, GPRS ja sensorite komplekt, mis mõõdab ümbritseva keskkonnaga seotut. Nutitelefon, millega sõitja ratast kontrollib, käib lenkstangi sisse ning on Kopenhaageni rattaga ühenduses Bluetoothi abil.

Vaata videot, kuidas Kopenhaageni ratas töötab:

 

 

Allikad: Senseabel.mit.edu 1, Superpedestrian.com, CNBC

Vaata fotosid siit.

Loe lisaks: Delfi

 

Foto:  senseable.mit.edu/ Max Tomasinelli

 

Toimetas Marlen Laanep