Robot juhendab robotit: arvuteid programmeeritakse üksteist õpetama

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

6. aprill 2014 kell 15:45



pacman_0.gifWashingtoni ülikooli robootikateadlased ehitasid robotid, kellest üks õpetas teist mängima 1980-ndatel loodud videomängu Pac-Man, kusjuures õpilasest sai edukam mängija kui õpetajast. Teadlaste sõnul võib selline mehhanism, kus üks robot õpetab teist, avada uusi uksi robotite kasutusvaldkondades.

 

Robootikas on pikemat aega olnud probleemiks uute robotite “õpetamine” ehk olukord, kus kindlad oskused omandanud robot vajab mingil põhjustel oma oskuste ülekandmist teisele robotile. Selle üks põhjusi võib olla esimese roboti aegumine. Enamasti on võimalik seadistada vanema roboti “aju” järgmisele, aga kui vanema roboti tarkvaraga sobituvaid roboteid enam ei tehta, pole see võimalik ning siis on vaja uusi roboteid “õpetada”.

Washingtoni ülikooli uurimuses loodi algoritm, millega õpetaja-arvuti andis oma teadmisi edasi õpilasest arvutile. Programmi eesmärk  oli matkida õpilase ja õpetaja suhteid ja hinnata seda, kui tihti peaks õpetaja õpilast abistama, et viimane õpiks kõige tõhusamal moel mingit asja tegema. Õpetaja andis aeg-ajalt õpilasele juhendeid, kuidas paremini tulla toime Pac-mani või StarCrafti muudetud versiooniga ning lõpptulemusena suutis õpilane jõuda punkti, kus ta näitas oma õpetajast paremaid tulemusi. Protsessi juures tuli jälgida, et õpetaja ei annaks kogu aeg juhtnööre, vaid ainult siis, kui õpilane oli jäänud hätta, aga samal ajal pidi vajalik abi kogu aeg käepärast olema. Järeldati, et kui õpetaja on käepärast liiga harva, siis õpitakse aeglasemalt, aga kui liiga tihti, siis ei õpita üldjuhul eriti  midagi.

Oma olemuselt oli õpetaja programmeeritud mängu võitmiseni viiva infoga, mis oli seotud vastava tegutsemise ja selleks vajalike muutuvate faktoritega. Õpilane oli programmeeritud “õppima” tulemusteni viivaid käitumismustreid. Õpetaja sai õpilast mõjutada vaid soovituste kaudu ja mõnikord ei antud õpilasele üldse abi, vaid oodati, et ta õpiks ise oma vigadest.

Uurimuse ühe juhi Matthew E. Taylori sõnul kaasneb robotite aina laiemalt levimisega ka vajadus programmeerida neid õppima ning teistele robotitele oma oskusi edasi andma. Pac-Mani mängu õpetamine on selleks väga hea algus. Uurijate sõnul soovivad nad esialgu robotitele õpetada lihtsaid asju, mille kaudu jõuda välja punkti, kus robotid on suutelised õpetama ka inimestele uusi oskusi.

 

Allikad: Popular Science, Daily Mail, Gizmodo

Foto: fansided.com

 

Toimetas Marlen Laanep