X

10 eurot =

Banaani 14 üllatavat raviomadust

31. oktoober 2013 kell 12:18



peeled-bananaBanaanid sisaldavad kolme tüüpi looduslikke suhkruid – sukroosi, fruktoosi ja glükoosi kombineerituna kiudainetega. Tänu sellele annavad need pärast söömist kohese energiasööstu. Kõigest kaks banaani annavad piisavalt energiat, millest jätkub 90-minutise treeningu jaoks. Kuid lisaks energiale annavad banaanid meile kasu veel mitmel erineval moel. Üks banaan katab hinnanguliselt 21,5% päevasest vitamiin B6 vajadusest ning 17% C-vitamiini vajadusest. Lisaks sisaldab see märkimisväärselt mangaani, kiudaineid ja kaaliumi. 

 

Banaanid on maailma kõige enam tarbitavate ja imporditavate toiduainete hulgas. Igal aastal tarbitakse ligi 100 miljonit tonni banaane, millest umbes 15 miljonit eksporditakse. Need on tarbitavuse poolest maailma neljas toiduaine ja ekspordimahu osas maailmas viiendal kohal (peale teravilja, suhkrut, kohvi ja kakaod), tuues sisse miljardeid dollareid.

 

Milleks banaanid head on?

Depressioon. On leitud, et paljud depressiooni all kannatavad inimesed tundsid ennast pärast banaani söömist paremini, kuna banaanid sisaldavad trüptofaani – valku, mis muutub kehas serotoniiniks ning aitab lõõgastuda, parandab meeleolu ning teeb sind õnnelikumaks.

PMS. Unusta ravimid, söö hoopis banaani. Selles sisalduv vitamiin B6 reguleerib vere glükoositaset, mis mõjutab su meeleolu.

Aneemia. Banaanides sisalduvad taimsed rauaühendid stimuleerivad hemoglobiini tootmist ja aitavad aneemiat vältida.

Vererõhk. See unikaalne troopiline vili sisaldab palju kaaliumit, kuid ei sisalda soola, mis teeb sellest ideaalse vahendi kõrge vererõhu vastu. Isegi USA toidu- ja ravimiohutuse amet on andnud banaanitööstusele loa ametlikult reklaamida banaani vererõhu ja ajuinsuldi vastu abiks oleva toiduna.

Ajutoit. On leitud, et kaaliumi- ja suhkrute rohkus banaanis aitab õppida ja muudab erksamaks.

Kõhukinnisus. Banaanid aitavad taastada soolestiku normaalset tööd ja neid võib süüa kõhulahtisti asemel. Rohke vees lahustuva kiudaine – pektiini – sisaldus aitab leebelt soolestiku tööle kaasa ning viib saasteaineid kehast välja. Banaanid toimivad kehas prebiootikumidena, aidates kasulikel bakteritel paljuneda ning lisaks sisaldavad need sarnaselt kõigile teistele värsketele viljadele ensüüme, mis toetavad seedeprotsessi.

Pohmell. Üks kiiremaid viise pohmelli ravida on banaani-piimakokteil meega. See aitab rahustada magu ning koos meega turgutada veresuhkru taset samal ajal, kui piim aitab taastada keha vedelikuvarusid.

Kõrvetised. Banaanid on looduslikud antatsiidid, nii et kui kannatad kõrvetiste all, proovi nende leevenduseks süüa banaani.

Hommikune iiveldus. Toidukordade vahel banaani söömine aitab veresuhkru taset üleval hoida ning vältida rasedusaegset iiveldust nii hommikul kui ka muul päevaajal.

Sääsehammustused. Proovi sääsehammustust hõõruda banaanikoore sisemise poolega. Paljud inimesed on leidnud, et see aitab suurepäraselt vähendada paistetust ja ärritust.

Närvisüsteem. Banaanid sisaldavad palju B-grupi vitamiine, mis toetavad närvisüsteemi. Kui töö on stressirohke, siis pöörduvad paljud suhkrurikaste snäkkide poole, et ennast rahustada ja kiirelt veresuhkrut tõsta. Selle asemel, et šokolaadiküpsiseid kugistada, tasub hoopis haarata üks banaan, et veresuhkru taset stabiilsena hoida.

Haavandtõbi. Banaan on ainus puuvili, mida võib seedimisprobleemide korral rahulikult süüa. See neutraliseerib mao ülehappesust ning vähendab mao ärritust, aidates katta selle sisepinda kaitsva kihiga.

Temperatuuri kontroll. Paljud kultuurid peavad banaane “jahutavaks toiduks“, mis alandab nii füüsilist kui ka emotsionaalset temperatuuri. Söö banaani keha jahutamiseks kuumal päeval või palaviku korral.

Krambid. Kõrge kaaliumisisaldus aitab ennetada lihaskrampe nii treeningu ajal kui ka selle järel ning öösiti tekkivaid jalakrampe.

Võrreldes õunaga on banaanis neli korda rohkem valku, kaks korda rohkem süsivesikuid, kolm korda rohkem fosforit, viis korda rohkem A-vitamiini ja rauda ning topeltkogus teisi vitamiine ja mineraale. Ning kõrge kaaliumisisalduse tõttu võib see olla üks parimaid puuvilju, mida süüa.

 

Banaanitööstuse tumedam pool

Banaanitööstuses on tootmine, kasum ja võim väga kontsentreeritud. Kõigest viis korporatsiooni kontrollivad pea 80% maailma banaanide imporditurust. Tarbijate poolt makstavast hinnast jõuab kõigest 20% reaalselt banaane eksportivale maale. Väiksematel banaanikasvatajatel on keeruline ära elada ning sageli töötavad nad väga rasketes tingimustes.

Suured banaaniistandused suudavad toota põhjapoolsete turgude jaoks odavaid banaane suures koguses, kuid selles süsteemis on palju probleeme. Ajalooliselt on neil suurkorporatsioonidel olnud väga suur mõju nende maade valitsuste üle, kus nende istandused asuvad. Tootmisel on prioriteediks seatud eelkõige madal hind, mis läheb sageli vastuollu töötajate õigustega ning toob kahju keskkonnale.

Tüüpiline Kesk-Ameerika banaaniistandus kasutab aastas 70 kg pestitsiide hektari kohta, mis on üle kümne korra rohkem kui ühegi teise tööstuslikult toodetava saagi puhul. Sellisel kemikaalide kogusel on suur mõju ümbritsevale keskkonnale, loomadele ja inimestele.

Banaane tootvate farmerite tööpäevad on sageli väga pikad ning neil puuduvad igasugused garantiid nii sissetuleku kui ka tervisekindlustuse osas. Seetõttu tasub alati võimalusel eelistada ausa kaubanduse (fair trade) banaane. Sel juhul on tootjale tagatud ausa kaubanduse miinimumhind jätkusuutliku toodangu eest ning samas investeeritakse osa raha tagasi nende kogukonda edendavate projektide jaoks. Ausa kaubanduse reeglites on väga täpselt sätestatud lapstööjõu kasutamise piirangud ning kasumi võrdne jaotamine tootjate vahel. Samuti on kohustuslik tagada töötajatele turvaline töökeskkond, et ennetada tööga seotud vigastusi.

Naudi banaane ning toeta oma tervist, kuid ära unusta nende tootjaid ning võimalusel vali pigem alati fair trade ja/või mahebanaanid. Sellega aitad kaasa ka tootjate elutingimuste paranemisele ning säästad keskkonda, kuna mahebanaanide kasvatamisel ei kasutata nii tohutul määral põllumajanduskemikaale.

 

 

Allikad: Karenstan, Fairtrade, Food Matters, WH Foods

Foto: huppiemama.com

 

Toimetas Katrin Suik