Kunstlikud magustajad võivad põhjustada ülekaalulisust ja II tüübi diabeeti

25. veebruar 2013 kell 19:59



Diet-soda-can

Dieetlimonaadid ja teised kunstlike magustajatega tooted võivad põhjustada liigsöömist ning sellega seoses suurendavad ülekaalulisuse ja II tüübi diabeedi tekke riski.

 

Yale’i ülikooli psühhiaatriadoktor Dana Small on spetsialiseerunud maitse ja toitumise neuropsühholoogia uurimisele. Oma intervjuus portaalile CBC News rääkis ta, et aina suurem hulk teaduslikku tõendusmaterjali viitab sellele, et kunstlikel magustajatel on mitmed halvad kõrvalnähud. Suhkruasendajad sukraloos ja aspartaam on intensiivsema magususega kui suhkur ning võivad muuta maitseretseptoreid sellisel moel, et vähem magusad tervislikumad toidud ei tundu enam nii nauditavad, mis omakorda viib magusamate ja kõrgema kalorsusega toitude eelistamiseni.

Peale Smalli usuvad ka paljud teised teadlased, et kunstlikud magustajad sekkuvad ajukeemiasse ning isu ja küllastustunnet reguleerivate hormoonide töösse. Juba sajandeid on magus maitse tähendanud, et tarbitakse kaloririkast toitu, kuid kunstlike magustajatega see enam nii ei ole. “Magus maitse ei anna märku enam kalorite saamisest ja keha kohaneb sellega. Kuna magus maitse ei seostu enam energia saamisega, siis kehas ei vabane seda tundes insuliin,” selgitas Small.

 

Prantsuse teadlased jälgisid 66 000 naise joomisharjumusi 14 aasta vältel ning leidsid, et nii tavalise kui ka dieetlimonaadi tarbimine suurendas II tüübi diabeedi tekke ohtu, kuid dieetjookide tarbijatel oli see oht suurem: kõigest poole liitri dieetlimonaadi tarbimine nädalas suurendas diabeedi tekke ohtu 15% ning 1,5 liitrit nädalas lausa 59%.

Kui enam ei ole võimalik usaldada oma keha sisseehitatud alateadvuslikku mehhanismi, mis söömist reguleerib, siis on palju raskem ka oma kaalu kontrollida. Selleks tuleb hakata pöörama tähelepanu sellele, kui palju tegelikult mingid toidud kaloreid sisaldavad ja etikette lugema. Parem kasutada enda joogis mõõdukat kogust tavalist suhkrut kui kunstlikku magustajat.

 

Hoolimata teaduslikust tõendusmaterjalist kunstlike magustajate negatiivse mõju kohta tervisele kinnitab Coca-Cola kompanii jätkuvalt, et need on turvalised ning aspartaami on kasutatud juba 30 aastat. Ning eelkõige soovitatakse dieetjooke just neile, kellel on juba kehakaaluga probleeme. Coca-Cola üks viimaseid reklaamikampaaniaid sai tugeva kriitika osaliseks, kuna seal väideti, et pole oluline, millisest toidust või joogist saadakse kaloreid – oluline on jälgida, et saadud kalorid tasakaalustatakse kehalise aktiivsusega. Toitumisteadlased ei ole suurkorporatsiooni seisukohaga siiski ühel meelel, tuues välja tõsiasja, et tavaline Coca-Cola purk sisaldab 42 grammi suhkrut ja samas puuduvad sealt täielikult teised toitained.

 

 

Allikad: CBC 1, Infowars, CBC 2, AJCN 1, AJCN 2

Loe lisaks suhkruasendajate mürgisuse kohta: Natural News, Mercola

 

 

 

Toimetas Katrin Suik