Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Pähklitega vähi vastu

11. november 2013 kell 16:20



nutsHead uudised neile, kes armastavad vahepalaks pähkleid krõbistada! Lisaks paljudele muudele kasulikele omadustele on leitud, et pähklid aitavad ka pankreasevähi riski vähendada – riski vähendab pähklite tarbimine alates kahest korrast nädalas. Uuringus analüüsiti terviseküsitluse andmeid 75 680 naise kohta ning vaadeldi seda, kui palju nad tarbivad erinevaid pähkleid – mets-, makadaamia, pekaani, kreeka, india ja pistaatsiapähkleid ning mandleid.

 

Lisaks väiksemale vähiriskile oli pähklisõpradel sageli ka väiksem kehakaal hoolimata sellest, et pähkleid peetakse üldiselt kalori- ja rasvarohkeks suupisteks. Sage pähklitega maiustamine vähendab ka teise tüübi diabeedi, metaboolse sündroomi ja südamehaiguste tekke riski.

Louisiana ülikooli põllumajanduskeskuse (Louisiana State University Agricultural Center) teadlased leidsid, et pähklite tarbimine alandab põletikuga seotud C-reaktiivse valgu taset, mida seostatakse krooniliste põletikuliste haiguste ja südame-veresoonkonna haigustega. Samuti tõstab see veres nn hea kolesterooli taset. 13 292 inimese tervisekäitumise info analüüsimisel loeti pähklisööjateks kõik, kes tarbisid vähemalt veerand untsi (7 gr) pähkleid päevas. Enamus pähklisõpradest ületab selle koguse kindlasti olulisel määral. Ning see ei ole ime, kuna pähklite tarbimine suurendab ka meie kehas õnnehormooni serotoniini taset. Pähklid sisaldavad tervisele kasulikke rasvu, omega-3 rasvhappeid, valke, kiudaineid, paljusid erinevaid vitamiine ja mineraalaineid.

Põletikuvastase toime poolest on eriti hea abimees kreeka pähkel, kuna see sisaldab teistest pähklitest enam omega-3 rasvhappeid. Lisaks aitavad need kaitsta aju vananemisega seotud kahjustuste ja Alzheimeri tõve eest, alandavad kolesterooli, vähendavad rinna- ja eesnäärmevähi riski, parandavad sperma kvaliteeti ning sisaldavad rohkem antioksüdante kui teised pähklid.

Kuna pähklid ja seemned on kalorirohked, siis tasub kehakaaluga hädas olevatel inimestel neid siiskimõõdukalt tarbida ning vajadusel vähendada pähklite krõbistamise arvelt süsivesikute tarbimist. Uuringute järgi on tervislik kogus, mis mõjub kehale positiivselt, päevas umbes 65 grammi kreeka pähkleid, 85 grammi maapähkleid või 100 grammi mandleid. Kui soovid mõnest ülekilost loobuda, võiks kogus olla umbes 50 grammi pähkleid päevas.

Pähklid on kõige kasulikumad naturaalsetena. Väldi soolaseid, röstitud, glasuuritud või mõnel muul moel töödeldud pähkleid, sest töötlemise käigus võib tervislik vahepala olla muutunud ebatervislikuks. Näiteks õlis röstimise korral suureneb rasvasisaldus 15-20 protsenti. Soolapähklite puhul võid 100 grammi pähkleid süües saada peaaegu 20% päevasest soovitavast soolakogusest.

Mee sees pähklite röstimine suurendab suhkrusisaldust, kuid kõik muu jääb samaks. Sama juhtub šokolaadiga kaetud pähklitega, mida süües saad ebavajalikku rasva ja suhkrut, mis koormab organismi.

 

 

 

Allikad: Huffinton Post, Huffington Post 2, Nature, Delfi

Foto: fitness.makeupandbeauty.com

 

Toimetas Katrin Suik