Piimajoomise kahjulikkusest ja kasulikkusest

16. oktoober 2013 kell 13:10



RealRawMilkFacts1Harvardi teadlane ja pediaater David Ludwg on avalikkuse ette tulnud seisukohaga, mis rõõmustab kindlasti paljusid veganeid ja toortoitlasi, kes on ammu sarnast seisukohta edendanud: tavapärased piimatooted on tervisele kahjulikud ning USA-s teeb olukorra veel hullemaks see, et sinna lubatakse lisada veel kahjulikumaid magustajaid.

 

Ludwg kirjutab oma uurimuses, mis avaldati ajakirjas Journal of the American Medical Association Pediatrics, et magustatud jookide tervisele kahjuliku mõju kohta on kirjutatud lugematu arv teadustöid. Suhkru ületarbimine on seotud ülekaalulisuse, diabeedi, põletikuliste haiguste ja palju muuga. Seetõttu on paljud organisatsioonid, sealhulgas USA Põllumajandusministeerium ja Ameerika pediaatrite akadeemia, soovitanud mitte tarbida kaloririkkaid magusaid jooke.

Ometi on jäänud üks kaloririkas jook, mille tarbimist ikka veel hoolega soovitatakse – see on vähendatud rasvasisaldusega piim, mida soovitatakse juua iga päev kolm klaasitäit. Ludwig seab tõsiselt kahtluse alla selle soovituse teadusliku põhjenduse, kirjutades, et “Soovitus juua päevas kolm klaasi piima on võib-olla viimase 50 aasta vältel kõige enam levinud soovitus Ameerika avalikkusele. Selle tagajärjel tarbivad ameeriklased miljardeid galloneid piima aastas, arvates tõenäoliselt, et ilma selleta pudeneks nende luud koost“.

Ludwigi sõnul läheb USDA (USA põllumajandusministeerium) soovitus juua vähendatud rasvasisaldusega piima vastuollu nende soovitusega mitte tarbida suhkrurohkeid jooke. See tähendab seda, et kahjulikud rasvad asendatakse lihtsalt sama kahjuliku suhkruga. Kõige hullemaks versiooniks peab ta vähendatud rasvasisaldusega šokolaadipiima. Eemaldades piimast rasva, muutub see maitsetumaks ning tulemuseks on see, et lapsed joovad ametlikku soovitust järgides päevas kolm klaasi suhkrurohket jooki. “Me saame kaltsiumit tervest hulgast teistest toiduainetest. Küpsetatud lehtkapsas on rohkem kaltsiumi kui piimas. Sardiinid, pähklid, seemned, oad ja rohelised lehtköögiviljad on kõik kaltsiumiallikad,“ kirjutab Ludwig.

 

Eelista mahedat toorpiima

Ludwigil on USDA soovitusi kritiseerides asjalik seisukoht. Kuid piimatoodete puhul on see probleem palju laiem kui lihtsalt suhkrusisaldus. On palju põhjusi vältida transrasvade või polüküllastumata rasvade tarbimist, kuid mõõdukas küllastunud rasvade tarbimine (nagu tavalises piimas ning kookosrasvas) ei pruugi olla nii kahjulik, nagu seda aastakümneid kujutatud on. 2010. aastal ajakirjas American Journal of Clinical Nutrition avaldatud analüüsi kokkuvõte ütleb, et “ei ole piisavalt tõendusmaterjali, mille põhjal saaks järeldada, et küllastunud rasva tarbimine toiduga suurendab südame-veresoonkonna haiguste riski“.

Samas on leitud, et mahe toorpiim, mis pärineb karjamaal kasvatatud lehmadelt, võib hoopis aidata parandada südame tervist, kontrollida diabeeti, aidata kaasa vitamiinide imendumisele, vähendada soolestikuvähi riski ja aidata isegi kaalu langetada. Samal ajal, kui töödeldud piim on ilmselgelt tervisele kahjulik, võib toorpiimal olla vastupidine toime. Ning lisaks ei sisalda mahepiim kogu seda lisaainete hulka, mida võib leida suurfarmide lehmade piimast – valuvaigisteid, antibiootikume ja palju muud sarnast.

 

Allikad: Natural Society, Archpedi, Daily Mail, AJCN Nutrition

Loe lisaks: Natural News

Foto: foodpoisonjournal / W. Marler

 

Toimetas Katrin Suik