X

10 eurot =

Seesamiseemned aitavad võidelda liigesepõletikuga

26. november 2013 kell 14:15



583_1Seesamiseemned on paljude Aasia köögi roogade lahutamatu osa ning neist tehakse tahhiinit ja halvaad. Seesamiõli on hinnatud toiduaine, kuna see ei rääsu väga kergesti. Seesamiseemned sisaldavad rikkalikult mangaani, vaske, kaltsiumi, magneesiumi, rauda, fosforit, B1 vitamiini, tsinki ja kiudaineid. Hippokrates ütles, et olgu toit meile ravimiks, kuid vahel ületab mõni toiduaine ravimite tõhususe olulisel määral. Uuringud näitavad, et seesamiseemnete mõju liigesepõletiku ravimisel on sageli tõhusam kui valuvaigistite oma.

 

Iraani meditsiiniülikooli teadlased uurisid seesamiseemnete tarbimise mõju põlve ostoartriidiga patsientide puhul. Põlveliigese osteoartriit on sageli vanematel inimestel esinev degeneratiivne liigesehaigus, mis põhjustab põlves valu, paistetust, ebanormaalset luu kasvu, liigesepindade moondumist ja liikuvuse piiratust. Tavapäraselt ravitakse seda mittesteroidsete põletikuvastaste ravimite abil, millest paljudel on soovimatud kõrvalnähud.

Uuringus vaadeldi 50 patsienti, kellest osa sai kahe kuu vältel iga päev 40 g jahvatatud seesamiseemneid (umbes 4 spl) ning teine osa kaks tabletti 500 mg Tylenoli (valuvaigisti) ning 500 mg glükosamiini, mis on liigesehaiguste puhul sageli soovitatav toidulisand. Seesamiseemneid tarbinud grupil vähenes olulisel määral valu ning paranes üldine liigese seisund. Võrreldes ravimitega on seesamiseemnete mõju ilmselgelt parem, kuna neil puuduvad valuvaigistitele omased kõrvamõjud, hoopis vastupidi – seesamiseemnetel on lisaks liigeste toetamisele veel suur hulk tervisele kasulikke omadusi.

 

Milleks seesamiseemned veel head on?

Seesamiseemnete suur vasesisaldus aitab toetada kõiki liigeseid ning neid ümbritsevaid sidemeid. Vask osaleb paljudes põletikuvastastes ja antioküdantsetes ensüümisüsteemides ning on oluline tegur kollageeni ja elastiini omavahelises sidumises. Nende kahe aine õige tasakaal aitab anda meie luudele, liigestele ja veresoontele struktuuri, tugevuse ja elastsuse.

Seesamis leiduv magneesium aitab lõõgastuda, parandab und, alandab vererõhku ja aitab ennetada astmahoogusid ja migreeni. Ilma magneesiumita ei saa imenduda teine oluline mineraal meie kehas – kaltsium, mida leidub ka seesamiseemnetes ohtralt. Kaltsiumi olulisim roll on luude ja hammaste tugevdamine, kuid lisaks sellele on kaltsiumil kehas veel suur hulk erinevaid ülesandeid. Seesamiseemnete kaltsiumisisaldus oleneb oluliselt sellest, kas seemnekestad on eemaldatud või mitte. Puhastatud seesamiseemned, millest on valmistatud tahhiini, sisaldavad umbes 60% vähem kaltsiumi. Samas on seemnekestades leiduv kaltsium halvema imenduvusega kehas.

Veel üks põhjus lisada oma toidulauale seesamiseemneid on nende kõrge tsingisisaldus. Tsink on oluline immuunsüsteemi toetaja ja mitmete ensüümide koostisosa. Lisaks aitab tsink koos magneesiumi ja kaltsiumiga ennetada osteoporoosi. Tsink aitab kiiremini paraneda nahakahjustustel ning annab nahale elastsuse.

Seesamiseemned on ka hea taimse valgu allikas, kaitstes südame tervist ja ennetades aterosklerootiliste naastude teket veresoontes. Seesami üks komponent – sesamool – kaitseb DNA-d radioaktiivse kiirguse kahjustuse eest. Rohke kiudainesisaldus aitab ka seedimist korras hoida ja jämesoolevähki ennetada.

Raputa seesamiseemneid salatisse või küpsisetainasse. Naudi Aasia köögi vokkroogasid seesamiseemnetega või seemnetega kaetud sushit. Või proovi tahhiinit ja seesamihalvaad. Need tuhandeid aastaid inimesele tuntud tillukesed seemned on igapäevasel toidulaual maitsev ja tervislik lisand.

 

Allikad: Green Med Info, GMI 2, WH Foods, Natural Society

Foto: realfoods.co.uk

 

Toimetas Katrin Suik