Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Vähenda kolesterooli šokolaadi abil

21. juuni 2013 kell 19:16



maasikad_šokolaadisTaaskord on šokolaadisõpradele häid uudiseid – uuringud näitavad, et kakaopulbris sisalduvad polüfenoolid võivad parandada vere kolesteroolitaset. Sarnaselt marjadele ja rohelisele teele sisaldab kakaopulber palju antioksüdante, mida tuntakse polüfenoolide nime all. Kakao sisaldab peamiselt polüfenoolide perekonda kuuluvaid flavanoole, mis on uuringute kohaselt head südame-veresoonkonna haiguste ennetamiseks. 

 

Üks esimesi uuringuid, mis vaatles polüfenoolide mõju kolesteroolitasemele, viidi läbi Hulli ülikoolis Inglismaal ning avaldati 2010. aastal teadusajakirjas Diabetic Medicine. Uuringus osales 12 inimest, kes kannatasid II tüübi diabeedi all ja kes jagati kahte gruppi. Üks grupp tarbis iga päev 45 grammi kõrge polüfenoolisisaldusega šokolaadi ning kontrollgrupp tarbis sama palju madala polüfenoolisisaldusega šokolaadi. Uuringu vältel seda vahetati. Leiti, et kõrge polüfenoolisisaldusega šokolaadi tarbinud patsientidel võis täheldada kõrge tihedusega, nn hea kolesterooli taseme (HDL) tõusu ning kogu kolesterooli suhtelist langust võrdluses HDL-kolesterooliga.

Seda leidu kinnitasid ja laiendasid kaks järgmist uuringut järgneva kahe aasta jooksul. 2011. aastal avaldati teadusajakirjas European Journal of Clinical Nutrition 10 eelneva kliinilise uuringu põhjal koostatud metaanalüüs, mis käsitles kakao tarbimise mõju kolesterooli tasemele. Leiti, et lühiajalistes katsetes vähendas kakao tarbimine oluliselt nii kogu kolesterooli taset kui LDL-kolesterooli (nn halva kolesterooli) taset, ning ei mõjutanud oluliselt HDL-kolesterooli taset.

Teine uuring, mis viidi läbi San Diego riiklikus ülikoolis, võrdles inimesi, kellele oli ülesandeks antud tarbida iga päev 50 grammi kas valget šokolaadi (ilma kakaosisalduseta) või tumedat šokolaadi (70% kakaosisaldusega). Leiti, et tumeda šokolaadi sööjatel oli 15 päeva möödudes oluliselt kõrgem HDL-kolesterooli tase ning madalam LDL-kolesterool ja veresuhkur.

2012. aastal Penn State’i ülikoolis läbi viidud uuring näitas, et lisaks halva kolesterooli taseme vähendamisele, aitab tume šokolaad ka aeglustada selle oksüdeerumise kiirust, mis on väga oluline faktor, kuna arvatakse, et see mängib arterite ummistumisel võtmerolli.

Kõigi nende heade uudiste juures ei tasu joosta kohe poodi šokolaadi kokku ostma. On äärmiselt oluline meeles pidada, et enamus tavalisi poeletil saada olevaid šokolaade sisaldavad vähe polüfenoole ning palju suhkrut ja küllastunud rasvu. Selleks, et saada kakaost tervisele kasu mitte kahju, tasub kasutada toitudes magustamata kakaopulbrit, süüa tumedat šokolaadi ning parimal juhul tooršokolaadi, mis on polüfenoolide osas kõige rikkam. Ning nagu iga teise asjaga, tasub igasuguse šokolaadi puhul meeles pidada, et parim on seda tarbida mõõdukas koguses. Šokolaad on muuhulgas ka stimulant nagu kohv ja tee ning omab positiivset mõju tervisele eelkõige mõõdukal tarbimisel.

 

 

Allikad: Natural News, Diabetic MedicineNature, The FASEB JournalScience Daily, Huffington Post

Foto: facebook.com

 

Toimetas Katrin Suik