X

10 eurot =

Kuidas seada uusaastalubadusi, mis ka tegelikult teoks saavad?

1. jaanuar 2017 kell 10:45



Screen Shot 2013-12-31 at 6.31.56 PMUusi alguseid võime teha igal ajal ja uue aasta algus ei ole selleks kohustuslik aeg. Kuid paljude jaoks on aastanumbri vahetumine sümboolse tähendusega ning seda kasutatakse ära, et vaadata tagasi, analüüsida viimast 365 päeva ning seada endale eesmärke järgmiseks aastaks. Ükskõik, kas teed sellist inventuuri aasta lõpus, alguses või keskpaigas – endale seatud eesmärgid ja lubadused kipuvad sageli paari kuu möödudes meelest läinud olema. Kuidas seada enda uue aasta lubadusi sel moel, et need tegelikult ka teoks saaksid ja realistlikud oleksid?

 

Uue aasta lubadused võivad olla väga kasulikud. Need aitavad anda uut jõudu ja motivatsiooni oma elu parandamiseks ning eesmärkide saavutamise tee jätkamiseks. Selleks, et need tõepoolest oma eesmärki täidaksid, saad uue aasta eesmärkide seadmisel silmas pidada mõningaid lihtsaid printsiipe. Väga palju mõjutab see, kui teostavad, täpsed ja personaalsed sinu lubadused on.

 

Tee oma eesmärgid mõõdetavaks

Mõõdetav eesmärk annab selle, et saad hinnata, kas oled oma eesmärgi edukalt täitnud. Näiteks lubadused kolm korda nädalas trennis käia või kindel joogapoos selgeks õppida on head ja mõõdetavad eesmärgid. Kindla eesmärgi seadmise juures tasub olla ka paindlik – perfektsionismikalduvusega inimestel tasub kindlasti mõelda ka sellele, kuidas endale andestada, kui eesmärgi täitmine 100% ei õnnestu. Paindlik lähenemine tagab ka selle, et väikesed kõrvalekaldumised ei löö sind rivist välja.

 

Sea realistlikke eesmärke

Kuigi sa peaksid pikas plaanis alati tervise ja elu osas seadma kõrgeid eesmärke, siis endale lubaduste andmisel tasub olla teadlik sellest, kui realistlikud need on. Kaalu läbi, millised eeldused peavad olema nende lubaduste täitmiseks eelnevalt täidetud. Loo kindel plaan, kuidas sa oma eesmärgini jõuad.

 

Veendu, et see lubadus on sinu jaoks oluline

Ei ole üllatav, et kõige edukamad uusaastalubadused on need, mis on sinu jaoks isiklikult olulised, mitte need, mida sa kellegi teise arvates peaksid korda saatma. Tea täpselt, mida sa tahad ja mis sinu jaoks oluline on.

 

Ära sea liiga palju eesmärke

Nagu kõigi uute harjumustega, kehtib ka uusaastalubaduste kohta see, et sea pigem vähem aga olulisemaid eesmärke. Tahtejõud on nagu lihas – seda ei saa lõputult pingutada, ilma et see ära väsiks. Liiga palju uusaastalubadusi korraga ei ole mõistlik viis oma harjumuste muutmiseks. Pigem tunnista oma enesekontrolli piiratust ning hajuta uusaastalubadusi aasta peale laial. Halbu harjumusi ei ole lihtne muuta ning see võib osutuda lihtsalt võimatuks, kui püüad neid kõiki ühel ajal muutma hakata.

 

Sea ajapiirang

Ühe määramatu ajalimiidiga lubaduse asemel on palju tõhusam seada endale paarikuise ajalimiidiga väiksemaid eesmärke, mis järk-järgult viivad peaeesmärgile lähemale.

 

Otsi tuge

Suurbritannias tehtud uuringus leiti, et uusaastalubaduste strateegiad on meeste ja naiste puhul erinevad. Meeste puhul osutuvad suurema tõenäosusega täidetavaks need lubadused, mis on konkreetsed ja täpselt määratletud – näiteks 5 kilogrammi kehakaalu kaotamine kindla ajalimiidi vältel. Naiste puhul on uusaastalubaduste täitmine oluliselt seotud sellega, kui palju nad perelt ja sõpradelt tuge leiavad. Seega naistel tasub oma uusaastalubadusi teha sõbrannadega koos või neid vähemasti jagada. Kehakaalu kaotamisega seotud eesmärgid on Kanadas tehtud uuringute kohaselt tõhusamad, kui nendeks konsulteeritakse alustuseks eratreeneri või dietoloogiga.

Kui tahad vähendada tarbitava alkoholi kogust või lõpetada suitsetamist, siis on abi, kui toetad seda veidi tervislikuma toitumisega, sest puhtama toidu puhul on sul ka vähem tahtmist keha meelemürkidega saastada.

 

Allikad: MindBodyGreen, Care2, Body and Soul, Wall Street Journal

Foto: simonmeinwaring.com

 

Toimetas Katrin Suik

 

NB! Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Telegrami lugeja vabatahtliku toetuse tegemiseks vajaliku info leiad siit.