Ajatu: TED. Graham Hancock – sõda teadvusele

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

14. detsember 2014 kell 20:08



 

Avaldame igal õhtul mõne varasema artikli ülelugemiseks. Tänane “Ajatu” ilmus esimest korda 10. aprillil 2013. 

Hiljuti avaldas Telegram ohtralt kõneainet pakkunud ning avalikust TED-i kõnede kanalist eemaldatud Rupert Sheldrake’i kõne. Samal konverentsil, mille juhtlauseks oli “Eksisteerivate paradigmade vaidlustamine“, esines ka Inglise kirjanik Graham Hancock. Ka tema kõne võeti ametlikust kanalist maha ning on kättesaadav koos Sheldrake’i kõnega TED-i blogis.

 

Nende kõnede n-ö tsenseerimise pärast on TED-i korraldajad sattunud kriitikalaviini alla. Pärast Sheldrake’i ja Hancock’i kõnede eemaldamist on tulnud välja ka teisi süüdistusi selle osas, et korraldajad tsenseerivad esinejaid müstilise inkognito teadlaste nõukogu soovituste kohaselt. Organisatsiooni on süüdistatud isegi sarnasuses kultusele ning leitud, et algselt ideede levitamiseks loodud konverentsist on saanud korporatiivne kaubamärk, mille omanikud kasutavad liiga vabalt enda õigust eemaldada kõnelejaid ning võtta ära konverentsi korraldamise litsentsi, kui neile mingil põhjusel seal käsitletavad teemad ei sobi.

 

Graham Hancock’i kõne TED-konverentsil Londonis 2013. aasta jaanuaris

Teadvuse esilekerkimine ja šamanismi teke

Vähem kui 100 000 aastat tagasi toimus inimkonna evolutsioonis eriline areng, mida peetakse üheks kõige olulisemaks sammuks inimese arengu ajaloos. Inimesest sai teadvusega olend, mida tõestab suur hulk sellest perioodist pärit kivi- ja koopamaalinguid üle terve maailma. Viimase 30 aasta jooksul on Johannesburgi Witwatersrand’i ülikooli teadlased eesotsas David Lewis-Williamsiga ning paljud teised teadlased uurinud intrigeerivat võimalust, et teadvuse esilekerkimise võis vallandada meie esivanemate kokkupuude nägemusi tekitavate taimedega ning šamanismi algusega.

Koopakunsti detaile analüüsides on leitud, et need on loodud muutunud teadvusseisundis, nägemuste põhjal. Radikaalse muutusega inimese teadvuses võivad olla seotud erinevad seened nagu näiteks kärbseseen (amanita muscaria). Seda nähtust uurides reisisin Amazonase piirkonda, kus elab tänapäeval veel hulk šamanistlike hõime, kes tarbivad tugevatoimelist nägemusi tekitavat ayahuasca taimeteed. See sisaldab hallutsinatsioone esile kutsuvat ainet dimetüültrüptamiini (DMT) ja monoamiini oksüdaasi inhibiitorit (MAOI; näiteks traditsiooniliselt ayahuasca põhikomponendiks peetav amasoonase kaapiväät Banisteriopsis caapi), mis peatab maos ja sooltes DMT-d lagundava ensüümi (monoamiinide oksüdaasi) toime. Amazonase hõimud usuvad et vaimud juhatasid neile sellise taimede kombinatsiooni, mis võimaldab DMT imendumist kehas suukaudsel tarbimisel ning viib inimese neljatunnisele reisile eriskummalistesse teistesse reaalsutesse.

 

Ayahuasca kasutamine teadvuse avardamiseks ning sõltuvuste ravis

Ayahuasca taimeteed ei kasutata meelelahutuse eesmärgil – ühtegi psühhedeelse toimega taime ei tohiks nõnda kasutada. Ayahuasca tarbimine ei ole meeldiv – sellel on ebameeldiv maitse ja lõhn ning mõne aja möödudes pärast joomist tekitab see iiveldust, oksendamist, higistamist ning kõhulahtisust. Kuid inimesed siiski taluvad neid ebameeldivusi, kuna see toob kaasa muutunud teadvusseisundi. See toob kaasa loova impulsi, mida kajastavad ayahuasca poolt mõjutatud kunstnike maalid. Teine ayahuascaga enamasti kaasnev kogemus on kohtumine intelligentse vaimse olendiga – Maaema ja ravitsejaga, kes on huvitatud inimeste üldisest heaolust ja arengust.

Ayahuasca abil on inimesi võõrutatud ohtlike ja sõltuvust tekitavate narkootikumide, nagu heroiin ja kokaiin, tarvitamisest. Peruus asub sõltuvusravikliinik, mille patsiendid läbivad kuurina kaksteist ayahuasca tseremooniat. Pärast seda kogemust lahkub üle poolte patsientidest täielikult sõltuvusest vabanenult. Samuti on ayahuasca abil sõltuvusi ravinud Kanada arst Gabor Maté, kuni see praktika keelustati põhjusel, et ayahuasca on illegaalne narkootikum.

Olen ise kogenud sõltuvusest vabanemist ayahuasca abil, kuna mul oli raskekujuline 24-aasta pikkune kanepitarbimise harjumus. Uskusin, et kanep aitab mind loominguliselt, kuid pikaajalise tarbimise järjel tõi see kaasa negatiivset käitumist. Kuigi ma usun, et täiskasvanud inimesel võiks olla õigus suitsetada kanepit, kui ta seda soovib, siis minu puhul oli tegemist aine kuritarvitamisega. Muutusin paranoiliseks, armukadedaks, kahtlustavaks ja mul esines raevuhoogusid. 2011. aastal sain ma “Ema Ayahuasca” poolt korraliku nahatäie – nägin nägemust, mille käigus käisin otseselt põrgus ära. Käisin sarnases kohas, mida on kujutanud iidsed egiptlased, kus meie hinge kaalutakse igavese õigluse kaaludel, vastamisi tõde ja kosmilist harmooniat sümboliseeriva sulega. Kogemuse käigus näidati mulle, et minu eluviis kanepi kuritarvitamise ja sellega kaasneva käitumisega toob kaasa hinge hävitamise surmajärgses maailmas. Sellest ajast ei ole ma kanepit tarvitanud. Olen palju loovam ja produktiivsem oma kirjanikutöös ning olen hakanud tööd tegema nende negatiivsete külgede kallal enda iseloomus, mille kanep välja tõi. Eelkõige põhjustas selle muutuse ayahuascaga kogetud surmajärgse elu nägemus.

 

Surma olemus erinevates maailmakäsitlustes

Mida surm tegelikult tähendab? Materialistliku teaduskäsitluse kohaselt on kõik mateeria, ning meie oleme lihtsalt lihakehad. Seega on teadvusega lõpp siis, kui sureb aju. Surmajärgset elu ja hinge ei ole olemas, me lihtsalt kaome. Tegelikult peaksid teadlased ausalt tunnistama, et teadvus on tänapäeva teaduse jaoks kõige suurem mõistatus. Aju on teadvusega seotud, kuid me ei tea täpselt, mil moel. Võib-olla genereerib aju teadvust, nagu generaator elektrit, kui jääda truuks ideele, et aju surmaga teadvus lõpeb. Kuid mitte miski neuroteaduses ei välista võimalust, et aju ja teadvuse suhe on pigem sarnane televiisori ning telesignaali vahelisele suhtele – kui televiisor läheb katki, siis signaal jääb ikka alles. Ning spirituaalsete traditsioonide paradigma on see, et oleme surematud hinged, kes on ajutiselt füüsilises kehas selleks, et õppida ja areneda.

Surma küsimuses ei ole materialistlikel teadlastel palju öelda. See-eest iidses Egiptuses pühendusid 3000 aasta vältel parimad pead surma küsimuse lahendamisele ning sellele, kuidas valmistuda ette surmajärgseks eluks. Egiptlased väljendasid oma seisukohti kõrge kunsti abil, mis andis selgelt edasi, et meie hing jääb pärast surma ellu ning me oleme vastutavad kõikide tegude eest, mida me sooritanud oleme. Seega peaksime võtma seda erilist võimalust sündida inimese kehas väga tõsiselt. Uurides surma küsimust, ei kasutanud egiptlased lihtsalt enda kujutlusvõimet, vaid nad hindasid kõrgelt unenägusid ning kasutasid nägemusi tekitavaid taimi. Egiptuse mütoloogiast pärit “elupuu” on hiljuti identifitseeritud taimena, mis sisaldab suurtes kogustes DMT-d.

 

Tänapäeva ühiskonna suhe muutunud teadvusseisunditesse

Meie ühiskond on iidse Egiptuse ühiskonnast väga erinev – me vihkame nägemuste nägemise seisundit. Kui soovime kedagi solvata, kutsume teda “unistajaks”, iidsetes tsivilisatsioonides oli see tunnustus. Oleme loonud hiiglasliku relvastatud bürokraatia, mis tungib meie privaatsesse ruumi ja võib meid hallutsinogeensete taimede omamise eest aastateks vangi saata.

Praegune ühiskond ei ole põhimõtteliselt muutunud teadvusseisundi vastu. Psühhiaatrite ja ravimitööstuse koostöös teenitakse teadvust muutvate ravimitega miljardeid selliste sündroomide ravimisel, nagu depressioon ning tähelepanu- ja käitumishäire. Meil ülistatakse ja armastatakse alkoholi, mis on raskete tagajärgedega narkootiline aine. Ja me armastame stimulante – teed, kohvi, energiajooke ja suhkrut – nende teadvust mõjutavate omaduste poolest.

Kuid üks ühine joon ametlikult tunnustatud muutunud teadvuse vormidel on see, et ükski neist ei lähe vastuollu kõige elementaarsema teadvuse seisundiga, mida meie ühiskond hindab – tähelepaneliku probleeme lahendava teadvuse seisundiga. See seisund on hea maalähedase teaduskäsitluse, sõjapidamise ja poliitika jaoks. Kuid see praegune ühiskonnakäsitlus, mis põhineb probleeme lahendaval teadvusel, on katkine ja ei toimi enam. Me vajame mudelit, mis lahendaks ainuüksi kasumile orienteeritud tegevuse tagajärjel tekkinud tohutu keskkonnareostuse. Mille abil saaks lahendada tõhusalt maailma näljahäda, ilma hävitamata sealjuures planeedi kopsusid – vihmametsi. Ainult hullumeelne globaalne teadvus saab olla vastutav selle eest, mis hetkel toimub. Me kulutame lugematuid miljoneid sõjatehnikale, vihkamisele, kahtlustamisele, hirmule ja eraldamisele ja ometi me ei suuda mõelda välja lahendust, mis päästaks meie planeedi kopsud.

 

Kas me keelame endale võimalust astuda järgmisele teadvuse tasandile?

Kui uurisin Amazonase šamaanidelt, mis on nende arvates moodsa ühiskonna probleemide peamine põhjus, oli vastus lihtne tulema – me oleme lõiganud läbi enda ühenduse vaimsusega. Kui me ei taasta enda ühendust vaimsusega, siis kukub kogu kaardimajake kokku. Ning õigusega või mitte – nende arvates on ayahuasca ravimiks moodsa ühiskonna haigusele. On tõsi, et ayahuasca peamine sõnum on maapealse elu pühaduse ja maagilise olemuse ning spirituaalse ja materiaalse reaalsuse seotuse kohta. See on osa iidsest süsteemist, kuidas vastutustundlikul ja ettevaatlikul moel muuta teadvusseisundit, et leida tasakaalu ja harmooniat. Arheoloogid ja ajaloolased on leidnud korduvalt kinnitust, et teadvusseisundite muutmine on olnud teada üle maailma. Me peame mõistma, et oleme siin materiaalses maailmas spirituaalsel rännakul.

Leian, et täiskasvanud inimestel peaks olema õigus iseseisvalt otsustada enda teadvusseisundite muutmise üle. Teadvusele on kuulutatud sõda –me ei tohi täiskasvanutena ise otsustada, mida me enda vaimsetel otsingutel kogeme. Me ei saa olla vabad, kui meil puudub õigus kasutada iidseid ja pühasid nägemusi tekitavaid taimi. On kasutu püüda üle terve maailma peale suruda meie ideed demokraatiast, kui sellesama ühiskonna südames on mädapaise selle keelu näol, mis keelab indiviidi vabaduse. Võib-olla keelatame nii endil astuda järgmist suurt sammu inimkonna teadvuse arengus.

 

Grahan Hancocki TED-i kõne:

 

 

Allikad: Intellihub, IH 2, Independent, TED, TED 2

Fotod: TED, Intellihub, fractalenlightenment.com

 

Toimetas Katrin Suik

 

NB! Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Telegrami lugeja vabatahtliku toetuse tegemiseks vajaliku info leiad siit.

 



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt