Politsei maineparandamise “selfie”-kampaania andis USA-s ootamatu tagasilöögi

2. mai 2014 kell 17:30



nypd 1 kaPaljud asutused üritavad kasutada sotsiaalmeediat enda imago parandamiseks ning reklaamiks. Me näeme iga päev kõikvõimalikke tarbijamänge ja üleskutseid jäädvustada ning jagada oma kogemust mõne firmaga. Sama taktikat lootis kasutada ka New Yorgi politseijaoskond (NYPD), mis kutsus inimesi üles jagama pilte endast koos politseinikega ning märgistada seda fraasiga #myNYPD. Seda aga ette ei nähtud, et inimesed hakkaksid kampaania abil hoopis levitama pilte politseivägivallast.

 

NYPD üleskutsele vastati muidugi ka mõne positiivse fotoga, kuid enamik neist oli seotud protestijate vahistamise või peksmisega, üldise politseivägivallaga ja politsei poolt surnuks tulistatud süütute ohvritega. Selline pahameele väljendamine ei jäänud vaid New Yorgi piiresse: rahvas asus algatama sarnaseid kampaaniaid näiteks Los Angeleses, Chicagos, Albuquerque’is ja ka Kreekas, Itaalias, Hispaanias ning Mehhikos.

nypd2

nypd8

Juhtunu näitab selgelt, et rahval on kõrini politsei korruptsioonist ning jõu kuritarvitamisest. Jaoskondadele piltide saatnute sõnul soovitigi pöörata sellistele probleemidele tähelepanu, et nendega õiglaselt tegeletaks. Teatavasti on USA-s väga levinud olukord, kus politseinik ei jää praktiliselt kunagi süüdi.

New Yorgis on politsei ja kodanike vahelised suhted olnud pikka aega teravad, kuna jaoskond on kasutanud kuritegevusega võitlemiseks või protestide mahasurumiseks ebamoraalseid võtteid. Näiteks on politseinikud jäänud vahele protestijate või vähemusrasside ja usugruppide järele luuramisega. Samuti on tekitanud rahulolematust jaoskonna korraldatud välkläbiotsimised, millega tihtipeale ahistati teistest rassidest inimesi.

nypd9

nypd3

nypd4

nypd5

nypd6

nypd7

nypd10

Selle asemel, et paluda rahvalt vabandust või algatada dialoogi politsei väärtegude üle, leidis NYPD hoopis, et ka halb reklaam on siiski reklaam. NYPD juht William Bratton märkis, et selline tähelepanu on tervitatav ning NYPD Twitteri kontol löödi uusi rekordeid. Probleemi politseivägivallas ta ei näinud: Bratton arvas, et enamik pilte olid “juba vanad uudised” ning ta rõhutas, et mõnikord võib juhtuda nii, et politsei käitub seaduse raames, kuid pildile jääb kogu olukord väga negatiivselt.

Väga palju on #myNYPD kampaaniaga räägitud sellest, kuidas oleks saanud kogu olukorda kontrolli all hoida ning parema tulemuseni viia. Väljakäidud ideede hulgas olid muu hulgas kriisiplaan juhuks, kui kampaania läbi kukub (nagu juhtuski); parem arusaam sotsiaalmeediast, eelnevalt edukatest kampaaniatest eeskuju võtmine ning olukorra minevikku lükkamine, väites, et fotod on vanad ning nendel pole praeguse jaoskonnaga mingit pistmist.

Mitme aktivistigrupi sõnul on olukorrale aga lihtne ja loogiline lahendus: kui politseijaoskond ei taha, et inimesed neid seostaks vägivalla, hirmu ja rõhumisega, siis ärgu vägivallatsegu, hirmutagu ja rõhugu.

 

Allikad: Huffington Post, LA Times, The Guardian, Global News

Fotod: Twitter

 

Toimetas Marlen Laanep