Avalikustati helikiirusel liikuva tuleviku transpordisüsteemi joonised

13. august 2013 kell 12:47



hyperloop1

Lõuna-Aafrikast pärit miljardär ja ettevõtja Elon Musk on juba aastaid rahastanud uudse vaakumtunnelis liikuva transpordisüsteemi väljatöötamist ning avalikustas täna öösel tulevikurongi Hyperloop ehitusplaanid avalikkusele, et igal (varakal) soovijal oleks võimalik edasisse arendusse oma panus anda.

 

Tehnikauudiste portaal Kahvel kirjutab, et auto- ning kosmosetööstuses ilma tegev Musk soovib Hyperloopiga pakkuda kiiremat ning turvalisemat alternatiivi rongidele, lennukitele ning autodele. Uue transpordivahendiga saaks reisija sõita Los Angelesest San Fransiscosse kõigest 30 minutiga.

Muski plaanide kohaselt istuksid reisijad turvalistes alumiiniumist valmistatud kapslites, mille kiirus küündib 1200 kilomeetrini tunnis. Igasse kapslisse mahub korraga 28 reisijat. Hyperloopi torusid kandvad tugijalad asetseksid üksteisest 45 kuni 90 meetri kaugusel. Algselt Kaliforniasse plaanitud uus transpordivahendi asukohana nähakse I-5 kiirtee vahetut lähedust. Muski kalkulatsioonide kohaselt kulub idee realiseerimisele vähemalt 6 miljardit dollarit.

 

hyperloop2

hyperloop3

 

Alumiiniumist kapslid asetseksid torudes, mis on kaetud päikesepaneelidega. Kuna torud on kaitstud ilmastikuolude ning muude väliste tegurite eest, on neis liikuvate moodulite kiirus alati ühesugune. Kuigi tegu on väga turvalise lahendusega, rõhutab Musk, et kõiki ehitisi saab tahtlikult või tahtmatult kahjustada. Enim ohtu valmistavad maavärinad.

 

hyperloop4

 

Sedavõrd suurte kiiruste puhul on suurimaks pidurdajaks hõõrdejõud. Väidetavalt hoitakse Hyperloopi kapslid vähese surve all ning tänu sellele ei tohiks hõõrdumine kiirusele erilist mõju avaldada. Lisaks asetsevad kapslid spetsiaalsel pinnal, millel on äärmiselt madal hõõrdumine. Kapslid saavutavad helikiirusele lähedase tulemuse lineaarkiirendite abil. Sisuliselt liiguvad kapslid elektromagnetiliste pulsside abil, mis tõmbavad kapsleid edasi. Enne sihtkohta jõudmist pööratakse magnetväli ümber, et kapsel saaks jätkata teekonda turvalisemal kiirusel.

Muski väitel on Hyperloop kõige kasulikum 1400 kilomeetriste vahemaade puhul. Sariettevõtja toob välja, et väiksemate vahemaadega ei suudaks süsteem tippkiirust saavutada ning suuremate vahemaade puhul on kasulikum ning soodsam reisida ülihelikiirusel lendavate lennukitega.

Eelkõige ärgitab Musk kõiki huvilisi kaasa mõtlema. Hyperloopi täpsemate dokumentidega saab tutvuda Tesla Motorsi ning SpaceX´i kodulehtedel.

Kuigi Muskil ei ole hetkel konkreetseid plaane hakata Hyperloopi lähiajal realiseerima, mainis ettevõtja pressikonverentsil, et ta eeldatavasti kavatseb rahastada prototüübi ehitust. Muski sõnul ei tegele ta Hyperloopi arendusega igapäevaselt, kuna ta kaks põhitöökohta Tesla Motorsis ja SpaceX-i juures on piisavalt aeganõudvad. Sariettevõtja tõi välja, et kui ta tegeleks vaid Hyperloopi arendusega, suudaks ta selle realiseerida maksimaalselt kahe aastaga. Pressikonverentsi lõpus lubas Musk, et kui keegi teine ei ole ideed kunagi tulevikus ära realiseerinud, teeb ta seda ise.

Vaata The Telegraphis avaldatud Hyperloopi videotutvustust siit.

 

 

Allikad: Kahvel, Telegraph, Spacex (joonised)

kahvel-uus

 

 

Loe ka: Delfi Forte

Fotod: spacex.com

 

Toimetas Mariann Joonas