Uuring: ligi pooled Eesti õpetajaist plaanivad lähiaastail ametit vahetada

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

7. oktoober 2025 kell 15:57



Eesti õpetajad soovivad väiksemat töökoormust, suuremat ühiskondlikku väärtustamist ja rohkem palka, kuid enamik neist on oma tööga rahul. Sellest hoolimata ei kavatse neist 46 protsenti õpetajaametisse rohkem kui viieks aastaks edasi jääda, vahendab ERR.

 

OECD rahvusvaheline õpetajate ja õppimise uuring TALIS 2024 näitab, et Eesti õpetajad on haritud ja oma tööga rahul, ent tunnevad vähest ühiskondlikku tunnustust ning vajavad suuremat stabiilsust ja tuge.

Eestis on õpetaja keskmine vanus 49 aastat, mis on kõrgem kui OECD keskmine (45). Üle poole õpetajatest on vähemalt 50-aastased ja vaid 9% alla 30-aastased. 84% õpetajatest on naised ning naiste osakaal koolijuhtide seas on tõusnud 57 protsendilt 72 protsendile. Keskmine koolijuht on 52,7-aastane ja pea kõigil on magistrikraad.

Rahvusvaheliselt paistab Eesti silma kõrge haridustasemega73% õpetajatest on magistrikraadiga (OECD keskmine 57%). Õpetajad kulutavad distsipliini hoidmisele vähem aega kui teistes riikides ning neil on suur autonoomia oma töö korraldamisel.

Samas tunnevad õpetajad end vähe väärtustatuna – vaid 10% leiab, et poliitikakujundajad arvestavad nende arvamusega, ja 20% tunneb ühiskondlikku tunnustust. Ometi on 93% õpetajatest tööga rahul ning 76% valiks sama ameti uuesti. Siiski kavatseb 46% õpetajatest jääda ametisse veel vaid kuni viis aastat.

Palgaga on rahul vaid 30% õpetajatest (2018. aastal 39%). Ka koolijuhtidest on rahulolevaid 38%. Õpetajad tunnevad väsimust sagedaste muudatuste tõttu ning ootavad rohkem stabiilsust ja väärtustamist.

Õpilaskond on muutunud mitmekesisemaks – veerand õpetajatest töötab koolis, kus üle 10% õpilastest ei räägi emakeelena eesti keelt, ning 64% õpetajatest puutub kokku pagulastaustaga õpilastega. Haridusliku erivajadusega õpilaste osakaal on kasvanud 27 protsendipunkti võrra.

Samas tunneb vaid 45% Eesti õpetajatest, et suudab õpetamist kultuurilise mitmekesisusega kohandada (OECD keskmine 63%), ja ainult 20% peab end mitmekeelses keskkonnas töötamiseks hästi ettevalmistatuks.

Uuring toob välja, et alustavad õpetajad vajavad rohkem tuge ja kuulamist, kesktaseme õpetajad karjäärivõimalusi ning kogenud õpetajad ühiskondlikku tunnustust ja väiksemat bürokraatiat.

 

Loe pikemalt: ERR

 

Toimetas Sander Soomaa

 



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt