2. september 2025 kell 9:51

Foto: RB Estonia + Canva.com
Alustame kõige olulisemast – Rail Balticu projektiga toimub sisuliselt sadade kodude rüvetamine/küüditamine ja enneolematu looduse hävitamine. Kaudsemalt on häiritud veel kümnete tuhandete kodude meelerahu, sest ehitusmüra, tolm ja muu sarnane on maainimesi häirinud juba aastaid. Olen sellega kursis, kuna minu maakodu on üpris lähedal kavandatavale trassile. Lisaks kõigele näitab lihtne arvutus, et Rail Baltic ei tasu mitte kunagi ära, välja arvatud ehk ainult siis, kui projekti tegelikuks eesmärgiks on loodusvarade nagu fosforiit, puit või põlevkivist valmistatud keemia-ja õlitoodete või sõjatööstuse toodangu eksport, märgib Telegram.ee juht Hando Tõnumaa.
Rahvas pole seda raudteed soovinud ega palunud
RB projektiga oli koheselt selge, et tegemist on poliitilise ettevõtmisega. Kõik erakonnad, sõltumata maailmavaadetest on aastate jooksul toetanud projekti ehitamist ja skeemitamist. Vähemasti suurt vastuseisu pole küll mitte ükski partei üles näidanud.
Kui rahvas seda ei soovi, siis miks valitsus ja poliitikud seda soovivad? Ma arvan, et kõik RB projektiga seotud isikud ja poliitikud tuleb võtta vastutusele küüditamise, looduse hävitamise ja maksumaksja rahade kantimise eest.
Rail Balticu, tuuleparkide ja sõjatööstuse läbi surumine on kuritegelik
RB-ga kaasneb lisaks metsade maha raiumisele looduse hävitamine ka juba töös olevate ja veel lisaks planeeritavate kümnete kaevandustega. Nimelt vajab RB tohutus koguses täidet, sest raudtee tuleb tõsta nii mõneski kohas niiske ja pehme pinnase tõttu ca 2 meetri kõrgusele maapinnast, et vältida üleujutusi. Selleks on ette nähtud kümned kaevandused kogu riigi ulatuses, mis Keskkonnaameti kohaselt ei kahjusta loodust üldse. Sama nagu koroona ajal ütlesid vastutavad asutused ja isikud, et vaktsiin on täiesti ohutu.
Loodus tahetakse ohvriks tuua ka teiste projektidega nagu Nursipalu küüditamine ja sõjapataljoni rajamine sõjategevuse eskaleerimiseks, mitte sõjategevuse lõpetamiseks. Lisaks loodust ja inimeste tervist kahjustavate tuuleparkide rajamine ning sõjatööstuskompleksi ehitamine Pärnumaal.
Ausalt öeldes ei saa ma aru, miks Eesti inimene on niivõrd loid, et ei suvatse sellisele kurjusele massiga vastu hakata. Kui trassile jääb ette kortermaja, siis mis sellest nii väga, kui riik on nõus samaväärse või parema korteri samas piirkonnas asemele pakkuma. Aga kui tegemist on inimeste talude ja metsadega, kus pered on elanud mõnedel puhkudel isegi aastasadu, siis selliste kohtade sundvõõrandamine on minu hinnangul samaväärne küüditamisega ehk sisuliselt sõjaolukorraga.
Ainuüksi minu maakodu lähedal on 5 km pikkusel trassil mitukümmend majapidamist, mille kõrvalt RB mööda läheks. Sisuliselt paarikümne meetri kauguselt inimese (maa)kodust. Ka selline lahendus on minu hinnangul võrdväärne küüditamisega, sest rahulik maakodu on igaveseks häiritud raudteemüraga.
Ma arvan, et kõik need sajad majapidamised, kes on otseselt RB-l jalus, kelle kodud ja/või metsad on kas võõrandatud või kelle koduhoovi on ehitatud raudtee ning kõik need kümned tuhanded kelle kodurahu on kaudsemalt häiritud, peaksid tegema Toompeale tormijooksu. Nendega peaksid ühinema kõik need majapidamised, kes on mõjutatud tuuleparkide, sõjatööstuskomplekside jne ehitamisega, mis on kõik kuritegelikud ettevõtmised.
Rail Baltic ei tasu mitte kunagi ära
Ja nüüd tuleme põletava rahateema juurde. 1988. aastal alustati Inglise ja Prantsusmaa vahelise maa-aluse tunneli ehk Eurotunneli (Channel Tunnel) ehitamist. 1994. aastal valminud tunneli ehitus läks maksma esialgsetest prognoosidest ligi 80% rohkem. Kui arvestada sisse inflatsioon, siis pole see tunnel end tänase päevani ära tasunud, kuigi seda kasutakse lisaks ühistranspordile (bussid jne) ka erasõitudeks ja kaubaveoks. Seda kõike arvestades – kuidas peaks RB end eales ära tasuma?
Ainuksi RB Eesti trassi esimese etapi (trass ja baasinfrastruktuur) ehituseks on kavandatud ca 3 miljardit eurot, millest on olemas alla poole ja on võimalik, et teise poole jaoks võetakse laenu. RB teise etapi (täisvarustus, topelttrassid, jaamad, viaduktid, signalisatsioon jne) ehituskulud on ca 2 miljardit.
Seega me räägime suurusjärgust 5 miljardit eurot RB valmis ehitamiseks Eestis, ning siia pole sisse arvestatud järgmise 5 aasta inflatsiooni. Meeldetuletuseks, Eurotunnel läks maksma 80% eeldatavast rohkem. Seega kõige tumedama stsenaariumi kohaselt me räägime Eesti puhul ligi 10 miljardit eurost.
Sama raha eest saab iga eestlase (1,36 miljonit inimest) lennutada Tallinnast Pariisi ja tagasi ca 16 korda (!), kui planeerida reis ette vähemalt 2 kuud ja otsida soodsaid pileteid.
Sama raha eest saab iga eestlase (1,36 miljonit inimest) lennutada Tallinnast Pariisi ja tagasi ca 32 korda (!), kui planeerida reis ette vähemalt 2 kuud ja otsida soodsaid pileteid.
Mitu korda sa arvad, et reisid RB-ga teise riiki, kui see kunagi valmis peaks saama? Mina arvan, et keskmiselt reisib eestlane 1 korra RB-ga teise riiki. Mõni reisib ehk rohkem, aga paljud ei tee ühtegi sõitu. Paljud teevad seda lihtsalt selleks, et ära proovida ja sellega asi piirduks. Sest kui ma tahan minna Euroopasse, siis ma lähen lennukiga 2-3 tundi ja olen kohal.
See on ilmselge, et RB ei tasu mitte kunagi ära.
Välja arvatud ehk ainult siis, kui seda trassi pidi hakatakse välja viima tohutus koguses maa-ja loodusvarasid nagu fosforiit, puit või põlevkivist valmistatud keemia-ja õlitoodete eksport. Või siis eksporditakse sõjatööstustehaste toodangut.
Kõik variandid on halvad ja rahvas seda ilmselgelt ei soovi.
Sellepärast mina arvan, et kogu projekt tuleb koheselt peatada.
Pooleliolevad sillad võib lõpetada, aga metsad tuleb tagasi istutada ning inimeste kodusid tuleb säästa.
Hando Tõnumaa
Kommentaarid
Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.