Paljajalu-jalatsitest ehk mida see Barefoot tähendab?

12. aprill 2018 kell 16:15



“Beebi jalg ei ole sündides täiskasvanu jala miniversioon. Selles puuduvad luud. See koosneb vaid kõhrelistest luudest ja lihastest, millest aastate jooksul kujunevad välja täiskasvanud jala 28 luud. See protsess kestab kuni hilise teismeeani, seega on äärmiselt oluline, et jalatsid on hästi valitud,” kirjutab Paljajalujalatsite blogi.

 

Laste jalatsid on tihtipeale nagu väikesed telliskivid – liiga jäigad, tald ei ole paindlik ning suur kanna ja päkaosa kõrguste vahe. See on eriliseks probleemiks väikelaste puhul, kes alles kõndima õpivad, sest sellised jalatsid põhjustavad komistamist.

Laste jalgadele spetsialiseerunud jalaarst Tracy Byrne usub, et liiga noorelt jalatsite kandmine võib takistada lapse kõndimise ja aju arengut. “Paljajalu kõndides hoiavad väikelapsed oma päid üleval” ta ütleb. “Maapinnalt saadav tagasiside tähendab, et on väiksem vajadus vaadata maha, mis ajab nad tasakaalust välja ning põhjustab kukkumist.” Paljajalu kõndimine arendab jala lihaseid ja kõõluseid, tugevdab jalavõlvi tugevust, aitab paremini tajuda seda, kus me oleme meid ümbritseva suhtes ning aitab kaasa heale kehahoiakule.

Podiaatria ajakirjas The Foot 2007. aastal avaldatud uurimus leiab, et jala kohandumine jalatsi kujuga selle asemel, et jalal lubataks areneda loomulikult võib põhjustada strukturaalsed ja funktsionaalsed muudatusi. Ning mida noorem jalg, seda suurem on võimalus kahju põhjustamiseks. Lapse jalg on pealt lai. See on pehme ning vormitav ja seetõttu haavatav halvasti sobivate või jäikade jalatsite mõjudele.

Head jalatsid on:

Paindlikud. Sa peaksid olema võimeline painutama jalatsit C-kujuliseks (pildid on lisatud postituse lõppu) ning välja väänama nagu rätikut (ehk jalats ei peaks mitte ainult keskelt paindlik olema vaid mitme nurga alt).

Kerged.

Laia varvaste osaga. Varvastel on laste kasvades vaja liigutamiseks piisavalt ruumi. Varvaste osa peaks järgima jala kuju (ehk mitte keskelt piklik kolmnurgakujuline olema).

Õhukesed, kuid läbistamiskindlad tallad. Varba ja kanna kõrguste vahe peaks olema sama. Lastel on vaja jalatseid, mis võimaldavad nende ajul ühendada keskkonnaga (läbi sadade tuhandete jalas olevate närvide) ja samal ajal kaitseb nende jalgu.

Puudub toestus. Väldi nii palju kui võimalik paksude taldade ja jalavõlvi toestusega jalatseid.

Mille põhjal seda saab väita?

On läbi viidud mitmeid uuringuid, mis aitavad meil mõista kuidas jalatsid mõjutavad meie jalgade tervist. All olevate uuringute lingid leiduvad Loe rohkem lehelt. Siin on mõned kokkuvõtted.

  • Dr. Staheli on juhtinud eri pool maailma antropoloogilisi uuringuid inimeste seas, kes ei kanna jalatseid. “Kui sa vaatad riiki nagu Hiina ning võrdled  nende inimeste jalgu, kes ei kanna jalatseid, nendega, kes kannavad, siis sa leiad, et jalatseid mittekandjatel on parem painduvus ning liikuvus,” ta ütles. “Nende jalad on tugevamad, neil on vähem väärarenguid ja nad kurdavad vähem [jalgadega seotud probleemidega seoses] kui jalatseid kandev osa rahvastikust.”
  • Lõuna-Aafrikas läbi viidud uurimus näitas, et 7- kuni 12-aastaste laste tavaliste koolijalatsite asendamine Froggies jalatsitega (paljajalujalatsid) kahekuulise perioodi jooksul andis tulemuseks jala tugevnemise, jala parema tasakaalu, liikuvuse ning pahkluu toimimise – need samad kasutegurid, mis tavaliselt omistatakse paljajalu kõndimisele.

 

 

Paljajalujalatsid blogi

 

Allikas: Paljajalujalatsid

Loe lisaks: The GuardianVivobarefoot, Wellness Mama

Pildid: digitalnewsroom.media, vivobarefoot.com