Plätud võivad jalgadele kahjulikud olla

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

17. juuli 2013 kell 12:45



group-flip-flops

Suvel nii tavapärane jalanõu võib osutuda sinu jalgadele arvatust hoopis kahjulikumaks. Jättes kõrvale plätude ilmselge kaitse puudumise varba peale pillatavate asjade või varba vastu kivi löömise puhul, võivad paljude lemmikjalatsid olla tõeliselt kahjulikud. Jalaravi spetsialist Jackie Sutera ütleb, et jalalabad on kogu keha vundamendiks, olles kogu skeleti alus, mille kahjustumisel tekib doominoefekt, mida teised luud ja liigesed peavad kompenseerima.

 

Nagu iga asja puhul, on ka siin võtmeküsimuseks mõõdukus. Plätude jalgalükkamine basseini ääres või lühikeseks jalutuskäiguks ei tekita tõenäoliselt kahju. Probleemid hakkavad tekkima siis, kui varbavahedest saab sinu igapäevane jalats. Ameerika podiaatrite ühenduse esindaja (podiaatria tegeleb jalalabade probleemidega – toim.) Cary Zinkin ja Jackie Sutera on selgitanud, mis täpsemalt juhtub, kui pidevalt plätudega käia.

 

Varbad. Kuna sinu jalga hoiab paigas ainult imekitsas materjaliriba, siis peavad varbad haarama jalatsist, et jalga paigal hoida. Aja jooksul võib see viia väikeste lihaste ülekasutamiseni ja kõõlusepõletikuni, mille tagajärjel võib isegi esineda kõõluserebendeid. Liiga sage plätude kandmine võib tekitada haamervarba (liigesedeformatsioon, mille tagajärjel paindub varvas ebanormaalselt), soodustada jalanuki (hallux valgus) teket või muuta olemasolevaid nukke.

 

Jalalaba luud. Liiga sage plätude kandmine võib viia jalalaba luude stressimurdudeni, mida põhjustab korduv trauma jala põrumisest kõnnil ilma piisava pehmenduseta. Õhukese lameda tallaga jalatsite nagu plätude kandmine võib viia tillukeste mõradeni luudes.

 

Bakterid. On leitud, et ühe paari plätude peal võib elada üle 18 000 bakteri, sealhulgas ohtlik stafülokokk ning inimese väljaheidetest pärit bakterid.

 

Varbavahe. Erinevalt teistest jalatsitest ei ole plätudel jala stabiliseerimiseks eriti palju materjali. Õrna varbavahelise naha hõõrdumine vastu plätu plastist, riidest või nahast kinnitusriba võib tekitada valusad villid.

 

Hüppeliiges ja sealt ülespoole. Kuna sa hoiad plätudega kõndides jalga veidi teisiti kui rohkem toetatud jalatsite puhul, siis muudab see kogu sinu kõnnimustrit. Üks uurimus leidis, et inimesed teevad plätudes lühemaid samme ning nende kannalöök on sammu alguses väiksema vertikaalse jõuga, mis muudab kogu kõndi ning võib põhjustada valu ja probleeme terves ülejäänud kehas. Kõnnimustri probleemid võivad tuua kaasa probleemid hüppeliigestes, põlvedes, puusaliigestes ja seljas.

 

Jala padjandid. Plätu sees on sinu jalg pidevas liikumises ning see võib põhjustada jala padjandite hõõrdumist ja ville. Eriti ohtlik on see juhul, kui on pidevalt kuumad ja niisked ilmad.

 

Tallavõlv. Jalakannast varvasteni jookseb tihke lihaskude, mida nimetatakse plantaarfastsiaks ning see moodustab tallavõlvi. Õhukese tallaga plätude liialt sage kandmine, mis sellele mitte mingit tuge ei paku, võib viia valuliku plantaarfastsia põletikuni. Samuti võib see põhjustada tallavõlvi lamenemist või jala liigset sissepoole pöördumist.

 

Kand. Eelpoolmainitud plantaarfastsiit väljendub tihti tuima või terava kannavaluna. Samuti võib kanna valulikkust põhjustada see, kui plätusid kandes jalg igal sammul jalatsi küljest lahti tõuseb.

 

Kuidas valida häid plätusid?

Kõik plätud ei ole ühtemoodi halvad ja on mõned põhimõtted, mida tasub plätusid valides silmas pidada.

  • Kindlasti on oluline, et plätu oleks õige suurusega – kõigile sobivad plätud ei ole tervislikud. Sinu varbad ja kand ei tohiks isegi natukene üle jalatsi serva ulatuda.
  • Liigne painduvus ei toeta jalga piisavalt, plätud peaksid painduma päkaosas, kus jalg seda liikumiseks vajab, kuid mitte oluliselt mujalt.
  • Tallavõlvi toetamiseks on hea valida sellised plätud, millel on siseküljel võlvitugi.
  • Kuna ainult varbavahelt jooksvast materjalist ei piisa plätu jalas hoidmiseks, siis tasub otsida selliseid jalatseid, millel on ka kanna taga rihm või vähemasti on varbavaheline rihm piisavalt pikk ja toekas.
  • Materjal peaks olema võimalikult kvaliteetne ja naturaalne. Ameerika podiaatrite ühendus soovitab villide ja ärrituse ennetamiseks eelkõige pehmest nahast plätusid.
  • Ära kanna vanu äratallatud plätusid, osta vajadusel kohe uued, kui vanad on juba ära vajunud ega toeta jalga.

 

 

Allikas: Huffington Post

Loe lisaks: Web MD

Foto: blog.timesunion.com

 

Toimetas Katrin Suik

 



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia.