Milliseid vabadusi pakub “unschooling” ja kuidas erinevad üksteisest alternatiivsed haridusmudelid?

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

3. märts 2023 kell 10:25



Tarkust saab omandada mitmel erineval viisil. Kuidas toetavad sinu last vabaõpe ja demokraatlik haridus, annab aimu käesolev artikkel.

Kõigepealt toome välja 42 vabadust, mida pakub unschooling ehk vabaõpe, mille on oma koduõppe laste kogemuse põhjal kirja pannud vabaõppe-ema Iris.

Seejärel tutvustame lühidalt levinumaid alternatiivseid haridusmudeleid: demokraatlik kool (Sudbury näitel), Steineri filosoofia (Waldorf), Reggio Emilia pedagoogika, Montessori meetod; ja vaatame, kuhu selles kõiges sobitub koduõpe.

 

Milliseid vabadusi annab vabaõpe (unschooling)?

Kehaline autonoomia

  1. Lapsed saavad ärgata, millal tahavad, ja magada nii kaua kui vajavad.
  2. Lapsed võivad kasutada vannituba millal iganes seda vajavad.
  3. Lapsed võivad süüa millal iganes neil kõht tühi on.
  4. Lapsed võivad kanda ükskõik, mida soovivad.
  5. Lapsed võivad liigutada oma keha nii nagu ennast kõige mugavamalt tunnevad – vedeleda põrandal, niheleda, olla isegi pea alaspidi.
  6. Lapsed saavad vabalt õuesolemist ja loodust nautida.
  7. Lapsed võivad olla valjud ja tekitada kära.
  8. Lapsed võivad voodis taastuda haigusest, muretsemata mahajäämise või testidest puudumise pärast.
  9. Me saame reisida ja (maailma) avastada igal ajal.

 

Hariduslik vabadus

  1. Lapsed saavad järgneda oma huvidele.
  2. Lapsed saavad valida oma õpetajaid.
  3. Lapsed saavad lugeda, mis neile meeldib.
  4. Lapsed saavad projektide osas koostööd teha, ilma et seda peetaks petmiseks.
  5. Lapsed saavad sukelduda oma huvidesse nii kauaks kui tahavad.
  6. Lapsed saavad ise oma ressursse valida.
  7. Lapsed saavad õppida naudingu või vajaduse, mitte testi jaoks.
  8. Lapsed saavad kasutada tehnoloogiat ja tööriistu millal iganes soovivad.
  9. Lapsed saavad oma õppimise eesmärgid ise kindlaks määrata.
  10. Lapsed saavad teha asju omas tempos.
  11. Lapsed saavad õppida viisil, mis neile kõige paremini sobib.
  12. Lapsed saavad õppida ilma soovimatu konkurentsi või hindamiseta.
  13. Lapsed saavad käike peatada ja vahetada, või tegevusest isegi loobuda.
  14. Lapsed saavad õppida oma elus olulisi praktilisi oskusi.
  15. Nende huvisid ei stereotüpiseerita ega sildistata kui “nohiklik”, “plikalik” või “mittelahe”.

 

Emotsionaalne / sotsiaalne side

  1. Lastel on võimalik rahuldada oma emotsionaalsed vajadused.
  2. Lastel on turvaline ja toetav keskkond.
  3. Lapsed saavad suhelda teistega (või mitte) vastavalt oma valikule.
  4. Lapsed saavad suhelda erineva vanuse ja taustaga inimestega, kui nad nii valivad.
  5. Lapsed saavad vastavalt vajadusele ning soovile rääkida, arutada ja küsimusi esitada.
  6. Lastel on aega lahendada konflikte ja lahkarvamusi.
  7. Lapsed saavad valida oma mängukaaslasi ja sõpru.
  8. Lapsed saavad võtta “isikliku päeva” millal iganes nad tahavad.
  9. Lapsed saavad ilma häbita väljendada suuri emotsioone.
  10. Lastel on olemas emotsionaalselt kohal olev täiskasvanu.
  11. Lapsed saavad oma identiteedi välja selgitada tingimusteta armastuse kontekstis.

Vabadus stereotüüpidest

  1. Lapsed saavad vältida stereotüpiseerimist oma rassi, soo, tausta jne tõttu.
  2. Lapsed saavad lugeda väljaspool ettenähtud läänelikke kaanonite.
  3. Valge/musta/jms kultuuriga sulandumiseks pole mingit survet.
Palun oota...
TEGEMIST ON TASULISE ARTIKLIGA, EDASI LUGEMISEKS PALUN VALI MAKSEMEETOD


Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt