Inkamari ehk füüsal – tervendav suupiste

9. oktoober 2013 kell 18:39



DSC_0012Füüsal ehk inkamari on maavitsaliste sugukonda kuuluv rohttaimede perekond. Eesti tarbijad teavad peamiselt kollast tomatilaadset peruu füüsalit, mida pakutakse vastuvõttudel puuviljavalikus või pannakse kookide peale. Suurematest kaubanduskeskustest võib eksootilise puuvilja osta ka värskena, kirjutab roheliste uudiste portaal Bioneer. Lisaks võib poodidest hea õnne korral leida Eestis kasvatatud füüsaleid.

 

Peruu füüsal (Physalis peruviana) on pärit Lõuna-Ameerikast, kuid alates 18. sajandist on teda kasvatatud ka Suurbritannias ning 19. sajandist alates mõnedes Aafrikas piirkondades. Peruu füüsal on kaugelt sugulane teiste maavitsaliste sugukonda kuuluvate söögitaimedega nagu kartul, baklažaan ja tomat. Enamik füüsali liike eelistab sooja kliimat, kuid ka Eesti tingimustes saab osa neist kasvatada. Harilikku füüsalit kasvatatakse laialdaselt aedades ilutaimena ning kolm liiki – maasikafüüsal, mehhiko füüsal ja peruu füüsal – on kasutusel köögiviljadena.

Peruu füüsalid on tuntud suurepärase tervisetootena ehk kuivatatud inkamarjadena. Vilju kasvatatakse Lõuna-Ameerikas aprillist augustini ning need kasvavad ja küpsevad täiesti naturaalsetes, agrokemikaalideta tingimustes. Sügisel korjatakse värsked marjad, need kooritakse ja kuivatatakse päikese käes. Töö on väga aeganõudev, mis teeb marjade hinna ka mõnevõrra teistest kallimaks. 500 grammi kuivatatud marjade saamiseks läheb vaja ligikaudu 2,7 kg värskeid marju. Kergelt hapuka varjundiga, maailmas üheks maitsvamateks peetavad inkamarjad sobivad niisama näksimiseks, ent samas võib neid kasutada salatites, puuviljakokteilides, juustuvaliku kõrval, küpsetistes või moosiks keedetuna.

Lisaks maitseelamusele on marjadel ka tervist parandavad omadused. Neis sisalduvad polüfenoolid ja karotenoidid toimivad antioksüdantidena ja põletikuvastaselt. Südameprobleemidega inimeste jaoks on see suurepärane uudis. Lisaks on need marjad kõrge toiteväärtusega ning mõjuvad organismile stressi alandavalt ja üldtugevdavalt. Bioflavonoidid aitavad lõhustada ja omastada C-vitamiini ning nõrgendavad viiruste toimet kehas. Neist on abi seedetrakti kasvajate ennetamisel. Inkamarjadel on kergelt lahtistav mõju.

Inkamarju soovitatakse igat tüüpi diabeetikutele, kuna need sisaldavad palju pektiini, mis aitab reguleerida toidu ringlust seedetraktis, alandab kolesterooli taset ning ühtlustab samas veresuhkru taset. Tänu uriinieristust soodustavatele omadustele võib neist olla abi eesnäärme probleemide puhul.

Marjad sisaldavad rohkesti A- ja C-vitamiini ning ka olulisi B-grupi vitamiine. Ehkki marjad enamjaolt B12 vitamiine ei sisalda, on inkamarjad siinkohal erandiks. Ka proteiinitase on kõrgem kui muudes marjades-puuviljades. Vitamiinivalikule lisaks leidub inkamarjades ka fosforit, valku ja mõningal määral kaltsiumit. Flavonoidide sisaldus teeb neist ka loodusliku rahusti. Inkamarjad tugevdavad muu hulgas ka juukseid, hoides ära nende väljalangemist.

 

Allikad: Bioneer, Wikipedia

Lisalugemist: Food Watch, Seenemaailm

Foto: vagabondgourmand.com

 

Toimetas Mariann Joonas