Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Kodumaiseid õunu tasub süüa koos koorega

21. veebruar 2014 kell 19:30



VARIAÕunad on suurepärane vahepala ja tervislik kiire kehakinnitus. Üks põhjus, miks õunad on nii head kiireks ampsuks, on see, et neid on lihtne süüa – ei mingit erilist puhastamise vaeva, pese korralikult puhtaks ja löö hambad sisse. Kuid õunte tervislikud omadused vähenevad oluliselt, kui neid koorida: õunakoor sisaldab kõige enam kiudaineid, vitamiine ja fütotoitaineid.

 

Õnneks on Eestis aina enam professionaalseid õunakasvatajaid, kelle toodang on importõuntest märkimisväärselt puhtam ja maitsvam ning kodumaiseid õunu võib turgudel müügilt leida üsna pikka aega, kuna tootjad investeerivad õigetesse säilitustingimustesse, mitte kemikaalidesse.

Välismaiste õunte puhul on olukord keerulisem ning sageli soovitatakse neid koorida, selleks, et eemaldada kasvatamisel, säilitamisel ja transpordil kasutatud kemikaalid. On mitmeid põhjusi, miks püüda leida puhtalt kasvatatud õunu, mida ei peaks enne söömist koorima.

Keskmine koorega õun sisaldab 4,4 grammi kiudaineid. Koorituna väheneb see hulk poole võrra, kuna kooritud õunas on kõigest 2,1 grammi kiudaineid. Heaks kiudainete allikaks peetakse toitu, mis annab vähemalt 3 grammi kiudaineid.

Õunakoores on ka kõige rohkem vitamiine. Koorimata keskmine õun annab 8,4 mg C-vitamiini ning 98 IU (international unit) A-vitamiini. Ilma kooreta saad õunast kõigest 6,4 mg C-vitamiini ja 61 IU A-vitamiini.

Õunad võivad leevendada hingamisprobleeme kopsuhaiguste puhul, kuna õunakoores sisaldub ainet nimega kvertsetiin. Kvertsetiin on põletikuvastase toimega antioksüdant, mida on palju uuritud ning mis on isegi toidulisandina saadaval. See on eelkõige tõhus olnud ülemiste hingamisteede põletike vastu ning astma ja isegi kopsuvähi sümptomite leevendamisel. Ühes uurimuses leiti, et inimesed, kes sõid vähemalt viis õuna päevas, oli parem kopsufunktsioon. Kvertsetiinil on leitud kasulikke omadusi ka ajukoe kahjustuse vastu, mis tekib Alzheimeri tõve ja teiste degeneratiivsete probleemide puhul. Kõige rohkem sisaldub kvertsertiini just õunakoortes, nii et see on taas üks põhjus, miks eelistada õunte söömist koos koorega.

Õunakoored sisaldavad veel erinevaid komponente, mida kutsutakse triterpenoidideks. Cornelli ülikooli teadlased on leidnud, et õunast pärinevad triterpenoidid inhibeerivad või hävitavad laboratoorsetes tingimustes vähirakke. Eriti tõhusad olid need maksa, käärsoole ja rinnavähirakkude vastu.

 

Allikad: Huffington Post, Health.com, Sciense Daily 1, Science Daily 2, tervistav.blogspot.gr

Foto: Kristjan Teedema / Scanpix

 

Toimetas Katrin Suik