Lahendused koputamise kaudu: uskumuste jõud

29. mai 2016 kell 16:09



lahendused_koputamisekaudu_esikaas_WEBTäna avaldame katkendi Jessica Ortneri raamatust “Lahendused koputamise kaudu – kaalulangus ja füüsiline enesekindlus”. Jessica Ortner kasutab koputamist ehk EFT-d selleks, et õpetada stressist vabanemist ning seeläbi kaalu kaotamist ilma, et sa peaksid pidama dieeti, millestki loobuma või sporditegemisel äärmustesse laskuma. Jessica ei õpeta üksnes koputamistehnikat, vaid aitab jõuda ka liigse kehakaalu ning madala enesehinnangu algpõhjusteni. Käesolev raamat rajaneb stressihormoone mõjutaval koputamistehnikal ja pakub välja lihtsa lahenduse ning selged juhtnöörid ja koputamismeditatsioonid.

 

Kuues peatükk. Uskumuste jõud

(osa peatükist)

Oma raamatus „You can Heal Your Life“ (eesti k „Tervenda end ise“) (mida on müüdud üle 50 miljoni eksemplari) toob Louise Hay välja ühe oma peamistest filosoofilistest tõdedest: „Ainus, mille kallal tuleb töötada, on mõte, ja mõtet saab teadlikult muuta.“ Kui me hakkame vaatama, kuidas uskumused mõjutavad kaalulangetamist, peame alustuseks mõistma, et uskumus on mõte, mis tuleb meile pähe ikka ja jälle.

Selles peatükis näeme, kui palju uskumused meid mõjutavad ja kuidas need võivad kehalise enesekindluse ja kaalulangetamise teekonnal meie võimalusi vähendada (või siis suurendada). Kui näiteks klient ütleb mulle, et ta vihkab ennast ja oma keha, siis tegelikult tähendab see, et ta vihkab oma uskumust endast, mis võib olla „Ma ei ole piisavalt hea“. See mõte, see uskumus endast tekitab emotsiooni. See emotsioon aga põhjustab kehas stressireaktsiooni, milletõttu see uskumus tundubki tõene.

Koputamisega võid sa muuta oma uskumusi, seades sihtmärgiks emotsioonid ja stressireaktsiooni, mida su uskumus tekitab, kui sa sellele keskendud. Kui stressireaktsioon on vähenenud või täiesti kadunud, ei tundu vana negatiivne uskumus – „Ma ei ole piisavalt hea“ – enam tõene. Siis võid sa luua tõesena tunduva positiivse uskumuse, mis aitab sul end armastada ning aitab sind su kaalulangetamise ja füüsilise enesekindluse teekonnal.

 

Kuidas uskumused mõjutavad su kogemusi

Enne kui me hakkame põhjalikumalt käsitlema uskumusi, vaatleme uskumuste ja kogemuste vahelist seost. Louise Hay võtab selle jälle kenasti kokku oma raamatus „You Can Heal Your Life“: „Ükskõik, mis meiega ka juhtub, kõik meie kogemused on meie sisemiste mõtete tulemus.“ Teiste sõnadega, kõik see, mida me kogeme, on meie uskumuste peegeldus. Ehk siis meie uskumused kujundavad meie maailma.

Kui sul on negatiivne uskumus, nagu näiteks „Ma ei ole piisavalt hea“, ei saa sa tunda end õnnelikuna ega kogeda tõelist naudingut. Uskumus, et sa ei ole piisavalt hea (või et sa ei ole piisavalt ilus/tark/tugev), tähendab sama, nagu oleksid sa määranud endale eluaegse vanglakaristuse; see ei jäta ruumi ühelegi teisele võimalusele. Selle uskumusega otsid sa alateadlikult tõendeid, mis tõestavad seda uskumust, ja tegutsed (või siis loobud tegutsemast) vastavalt oma uskumusele.

Sa tõlgendad sündmusi nii, et need ühtivad su uskumusega, isegi kui see tekitab sinus valu. Sa otsid ja tõmbad alateadlikult ligi inimesi, kes annavad sulle sellise negatiivse tagasiside, mis „tõestab“ su uskumust. Mõte, et uskumused loovad tegelikkuse, milles me elame, jõudis minuni mitmed aastad tagasi, kui ma rääkisin oma sõbrannale Brennale, mida üks noormees oli mulle juhuslikult öelnud: „Sa oleksid viimase peal, kui kaalust alla võtaksid.“ See oli järjekordne karm ja soovimatu märkus mu kaalu kohta ja ma olin jälle meeleheitel. Teades seda, et mulle oli ka varem nii öeldud, ütles Brenna: „See ei ole normaalne, Jess. Inimesed tavaliselt ei ütle teistele nii.“ Kui ma hakkasin mõtlema, mida ta mulle ütles, taipasin, et ma olin aastaid hoidnud oma kehas seda uskumust – ma ei ole piisavalt hea. Nii olin ma alateadlikult tõmmanud ligi inimesi, kes seda uskumust kinnitasid. Samuti taipasin ma, et olin tõrjunud komplimente, pidades neid liialduseks, ja keskendunud ainult nendele kordadele, kui inimesed mulle ütlesid, et ma ei ole piisavalt hea.

Kui sa usud, et sa ei ole oma praeguses kehas midagi väärt, tõmbadki ligi neid inimesi, kes peegeldavad seda uskumust sulle tagasi. Kui sa aga neid asju enda kohta ei usu, siis ei talu sa ka neid inimesi, kes kohtlevad sind lugupidamatult. Selle asemel – kuna sa usud, et oled ära teeninud armastuse ja toetuse – hakkad sa kõigepealt ise ennast armastama ja toetama ning siis tekitad enda ümber inimesed, kes samuti sind armastavad ja toetavad.

Kui ma hakkasin koputama uskumusel, et ma ei ole oma praeguses kehas piisavalt hea, suutsin ma vabaneda emotsioonidest ja stressireaktsioonist, mida see uskumus minus tekitas. See ei juhtunud üleöö. Ma pidin lahti harutama kõik erinevad sündmused, mida ma kasutasin tõestusena, et see uskumus oli tõsi. (See näitab sama, mida me nägime, kui rääkisime koputamispuust – et sümptomid, emotsioonid, sündmused ja uskumused on sageli omavahel seotud.)

See, mis juhtus järgnevatel nädalatel ja kuudel, oli lihtsalt imeline. Ma hakkasin kaugenema inimestest, kes olid arvustavad ja negatiivsed, ning liikusin selliste suhete poole, mis toetasid neid uusi positiivseid uskumusi, mida ma olin enda kohta loonud. Kogu mu elu muutus ja kaal hakkas langema kiiremini kui kunagi varem. Kõik see juhtus ilma, et ma oleksin keskendunud kaalulangetamisele või enda piiramisele. Ma jõudsin loomulikul moel parematele otsustele ega pidanud enam pidama dieeti ega tegema kõvasti trenni, et kaalu langetada ja oma keha karistada. Selle asemel ma usaldasin ennast ja oma keha ning ikkagi võtsin alla – täpselt nii juhtuski.

Ma näen oma klientidel ikka ja jälle kordumas sedasama mustrit. Nad on üllatunud, kui kerge on alla võtta pärast seda, kui nad on kasutanud koputamist, et muuta oma uskumusi endast, oma kehast ja oma kaalulangetamisevõimalustest.

 

Uskumuste kindlakstegemise võti – kahtle kõiges ja esita küsimusi!

Negatiivsetest uskumustest kinnihoidmine on sama, nagu kannaksid sa iga päev 24 tundi järjest tumedaid prille. Tumedate klaaside tagant tundub kõik hirmuäratav ja ähvardav. Kui me võtame need ära ja paneme ette toonimata klaasidega prillid – mis praegusel juhul tähendaks positiivsete uskumuste loomist –, on terve maailm meie ümber palju säravam. Me tunneme end kohe lootusrikkana ja suudame loomulikul teel leida kogemusi, mis panevad meid end hästi tundma.

Kuigi negatiivsed uskumused võivad tekitada palju valu, ei oska me neid alati õigesti hinnata. Oleme need saanud oma lähimast ümbruskonnast või andsid need meile edasi meie vanemad, vahet ei ole, sest sageli tunduvad need meile tõeliste faktidena. Teismelisena võime kahelda kellegi autoriteedis ja muuta oma uskumusi, aga vanemaks saades jääme üha rohkem kinni oma uskumustesse ja mõtleme, et see, mida me usume, ongi tegelikkus meie ümber – ja, mis veel ohtlikum, ka mina olen täpseltselline, nagu ma usun end olevat.

Uskumusega tegelemisel tuleks kõigepealt muuta küsitavaks kõik see, kuidas me oleme siiani näinud maailma ja iseennast. Kui me koputame uskumusel, väheneb selle emotsionaalne mõju meie üle ja meil on võimalus astuda samm tagasi ning küsida endalt: kas see tõesti ongi nii? Alles siis on meil võimalik valida positiivsem uskumus, mis aitab meil enda jaoks luua sellise elu (ja kaalulangetamise teekonna), nagu me tegelikult tahame.

Algul võib meile tunduda naeruväärse ja uskumatuna mõte, et oma uskumuste muutmisega suudame muuta oma elu. Meile tundub, et tegelikult tõestavad paljud asjad meie uskumuste tõesust. Näiteks ei ole me kunagi suutnud alla võtta ilma end piiramata, kaloreid lugemata, dieeti pidamata ja äärmuslikult treenimata, need kõik tunduvad karistusena. See on tõde, sest nii on see alati olnud; miks siis arvata teisiti?

Kuigi see tundub loogiline ja võib algul tunduda tõsi, on see vastupanu, mida me tunneme, enamasti seotud stressireaktsiooniga, mida on meis tekitanud negatiivne uskumus. Enne koputamist, et vabaneda stressireaktsioonist, ei olegi tegelikult võimalik luua enda jaoks uusi kogemusi. Kui me näiteks välistame võimaluse, et kaalulangetamine võib olla meeldiv protsess, siis sellega me võtame endalt võimaluse positiivseks kaalulangetamisekogemuseks.

Sageli, kui kliendid hakkavad saama aru, et nende uskumused on lihtsalt mõtted, mida on võimalik muuta, mõistavad nad, et puhta loogika alusel ei saa need negatiivsed uskumused olla tõesed. Samas aga väidavad nad: „Ma tean, et see uskumus ei ole tõene. Ma ei tahagi seda enam uskuda, aga see lihtsalt tundub nii tõene.“

Eelmises peatükis rääkisime Abbyst, kelle vähidiagnoos tekitas negatiivse uskumuse, et kaalulangetamine ja tervislik eluviis olid põhjustanud ta haiguse. Ta teadis, et loogiliselt ei saanud see nii olla, kuid ta ei saanud lahti tundest, et see ikkagi oli nii. Kui ta kasutas koputamist, et vabaneda emotsioonidest ja stressireaktsioonist, mis tema uskumust olid õigustanud, suutis ta sellest lahti lasta. Sama põhimõte kehtib meie kõikide kohta: kuni me ei vabane negatiivsete uskumustega seotud emotsioonidest ja stressireaktsioonist, ei ole võimalik ka uskumustest täielikult vabaneda.

Esimene samm negatiivsetest uskumustest vabanemiseks on need ära tunda, ja me teeme seda nii, et õpime muutma küsitavaks kõike, sealhulgas ka seda, mida me oleme alati võtnud kui „fakti“.

Võta hetk aega ja küsi endalt järgmised küsimused. Kui soovid, võid need koos vastustega kirja panna.

Millist negatiivset tagasisidet, mis toetab mu piiravaid uskumusi, olen ma teistelt saanud?

•Millal ma endale teadvustasin, et ma ei ole piisavalt hea/ilus/tark?

•Milliseid sündmusi olen ma kasutanud, et kinnitada oma negatiivsete uskumuste tõesust?

 

Oma loo selgekstegemine

Kui me hakkame tegema kindlaks oma piiravaid uskumusi, leiame sageli, et neid on mitmeid ja et need puudutavad meie elu erinevaid aspekte. Aja jooksul muutuvad need uskumused ulatuslikumaks looks, mida me räägime endale selle kohta, kes me oleme ja mis on meie jaoks võimalik. Kui me kasutame koputamist, seades sihtmärgiks oma piiravad uskumused, mis on kujundanud meie lugu, saame endale luua uue loo ja teha uskumatuid edusamme, mis tunduvad loomulikud ja nauditavad.

Nii juhtus ka Loriga, kui ta avastas enda jaoks oma loo ja kasutas koputamist, et vabaneda negatiivsetest uskumustest. „Ma alustasin sellest, et mu sundmõtteks oli kaalulangus, ja jõudsin selleni, et nüüd on mu peamine eesmärk enesearmastus. Ma hakkasin otsima mooduseid, kuidas enda eest hoolitseda. Ootamatult muutus söömine ja treenimine rahuldust pakkuvaks ja põnevaks. Kui ma muutsin oma uskumusi sellest, mida tuleb kaalulangetamiseks teha – ja mis veelgi olulisem, mida ma enda kohta uskusin –, muutus kaalulangetamine ja enda eest hoolitsemine lihtsaks ja lõbusaks.“

Nii nagu sa kasutasid eelmises peatükis kirjeldatud „jutusta oma lugu“-tehnikat, et puhastada minevikusündmusi, saad sa sedasama kasutada ka piiravatest uskumustest vabanemiseks. Vaatamegi nüüd seda lugu, mida sa võid enda kohta jutustada, ja siis koputame, et teha teed uutele uskumustele, mis toetavad sind ja su kaalulangetamisteekonda.

 

Avasta oma lugu

Selle harjutuse esimene osa koosneb kirjutamisest ja seejärel hakkame koputama. Alusta sellest, et lõpetad need kaks alltoodud lauset, mis aitavad sul näha oma piiravaid uskumusi. Kirjuta need laused üles ja lõpeta oma sõnadega.

• Ma ei suuda kaalu langetada/saledaks jääda, sest …

• Ma tahan alla võtta, aga ….

Pane need uskumused, mida sa avastasid, kirja. Nendest saavad su koputamise sihtmärgid.

Kui sa oled täpselt määratlenud oma uskumuse, ütle seda kuuldavalt ja küsi endalt, kui tõene see tundub, kasutades kümnepalliskaalat. Kui sa võtad seda nagu fakti, siis oleks see 10. Seejärel hakka koputama, jutustades samal ajal oma lugu. Sissejuhatav deklaratsioon võiks olla näiteks järgmine: „Kuigi ma usun, et (siin kasuta oma uskumust), aktsepteerin ma ennast ja seda, kuidas ma end tunnen, ning olen avatud uutele mõtteviisidele.“

Edaspidi uurime selles peatükis kõiki sinu loos olevaid piiravaid uskumusi ja siis õpime, kuidas neil koputada.

Kliendid ütlevad mulle sageli, et kui nad koputavad sellel lool, mida nad endale jutustavad, hakkavad nad oma elu nägema hoopis uuel moel. Nad taipavad, et on kasutanud erinevaid sündmusi oma piiravate uskumuste tõestusena. Kui nad aga on kasutanud koputamist, et oma vanadest uskumustest vabaneda, näevad nad minevikusündmusi hoopis uues valguses ning avastavad sealt ka väärtuslikke õppetunde ja sageli isegi midagi head.

Selleks, et uurida oma lugu sügavamalt, pead sa võtma vaatluse alla oma uskumused endast, oma pärilikkusest, oma kehast ja oma kaalulangetamisteekonnast.

 

Uskumused oma pärilikkuse kohta

Marjorie, kes kasvas üles ühel Šotimaa vähem kui 100 elanikuga väikesaarel, oli oma perekonna „must lammas“. Alates lapsepõlvest oli ta oma seitsme õe-venna seas ainuke ülekaaluline. Saarerahvas arvas, et ta oli lihtsalt pärinud „halvad geenid“ oma tädilt, kes oli ka ülekaaluline. „Mulle tundus, et ma olin „geeniloosil“ tõmmanud kõige viletsama loosi,“ selgitas ta. Need „halvad geenid“ muutusid üheks osaks sellest, kes Marjorie oli, faktiks, mille muutmine ei olnud tema võimuses.

Paljud meist, kelle perekonnas on teisigi ülekaalulisi, peavad pärilikkust oma kaaluprobleemide põhjuseks. „Selline,“ ütleme me, „olen ma alati olnud.“ Teiselt poolt võime süüdistada pärilikkust ka sellepärast, et oleme väsinud enda süüdistamisest ja tunneme end jõuetuna oma ebaõnnestunud dieetide pärast. Mõttel, et me oleme pärilikkuse ohvrid, ei ole mingit teaduslikku põhjendust ja samas võtab see meilt ka võimaluse muutuda.

Keha süüdistamist võime võrrelda rikkis auto süüdistamisega, mida me ei vaevunud õigel ajal hooldusesse viima. Tegelikult ei ole meil vaja oma kaaluprobleemides süüdistada kedagi ega midagi, me peaksime süüdistamise asemel hoopis muutuma uudishimulikumaks ja süvenema oma minevikku. Olles mõned nädalad mu kursusel käinud, Marjorie nii tegigi ja saavutas huvitava läbimurde. Koputades uskumustel oma keha kohta, taipas ta, et ta oli kasvanud üles perekonnas, kus toit oli armastuse väljendus. Tema tädi armastas küpsetada, ja kuhjates inimeste taldrikutele toitu, väljendas ta seda, kui palju ta neist hoolis. Kõik need aastad hiljem Marjorie taipas, et ta oli kõikide nende kookide, küpsiste, pirukate ja saiakeste näol söönud „armastust“.

Kui me viitame ülekaalulisele perekonnale, siis ei pea me vaatama pärilikkust, vaid hoopis selle perekonna söömisharjumusi. Me saame siis endalt küsida, milliseid uskumusi seoses söömise, toidu ja kaaluga võisime alateadlikult üle võtta. Kui me lõpetame keha süüdistamise, saame muuta oma emotsioone, stressitaset ja käitumist ning ka seda, kuidas keha funktsioneerib.

Pärilikkus ilmselt mängib meie kehas oma rolli, kuid kui usume, et meil ei ole geenide üle kontrolli, on kerge anda alla ja pöörduda ebatervislike harjumuste poole, mis sobivad kokku pettumusega, mida me tunneme. Meil on oma geenide üle rohkem võimu, kui me usume. Vaatame, kuidas seda selgitada teaduslikult.

 

Teaduslik selgitus pärilikkusele

„Me jääme oma lennust maha,“ sosistasin ma Nick Polizzile, kes on filmi „The Tapping Solution“ režissöör ja mu venna Nicki kauaaegne sõber.

„Ma tean,“ vastas ta, „aga see tasub ennast ära.“ Ma noogutasin ja olin elevil, et intervjuuga edasi minna.

Me olime mõned tunnid varem saabunud Bruce Liptoni majja, valmis läbi viima tunniajalist intervjuud selle kõrgelt hinnatud teadlasega, kes on ka paljude populaarsete raamutute autor. Me eeldasime, et ta on – nagu teadlased ikka – mitte eriti sõbralik ja jahedalt asjalik, kuid kohe algusest peale pakkus ta meile üllatuse üllatuse järel. Ta tervitas meid laia naeratusega oma San Jose maja välisuksel, kandes T-särki ja lühikesi pükse. Kui me hakkasime üles seadma filmimis varustust, pöördus ta minu poole ja ütles: „Andke teada, kui olete valmis alustama. Ma viskan siis midagi sobivamat selga.“

Ma olin hämmastunud, kui vaba ja sõbralik ta oli – nii erinev sellest valget kitlit kandvast reserveeritud teadlasest, keda ma olin ette kujutanud. Ma olin enne seda intervjuud teinud põhjaliku eeltöö ja teadsin, kui palju oli Bruce’i töö muutnud meie arusaama sellest, kuidas uskumused mõjutavad keha.

Juba 1967. aastal hakkas Bruce uurima tüvirakke. Ta alustas sellel alal siis, kui valmistas ette oma doktoritööd ja tema juhendaja oli doktor Irwin R. Koningsberg – üks esimesi teadlasi, kes edukalt kloonis tüvirakke. See aastakümnete pikkune teedrajav töö, mida Bruce on sellest ajast alates teinud, näitab meile, et meie tervis, edukus, õnn ega kaal ei sõltu ainuüksi geenidest. Tegelikult mõjutab keskkond seda, kuidas meie geenid avalduvad. Keskkonna alla kuuluvad lisaks elementaarosakestele ja molekulidele ka emotsioonid ja uskumused. Teiste sõnadega, meie endi võimuses on muuta seda, kuidas meie rakud arenevad ja funktsioneerivad, muutes oma uskumusi, stressitaset ja toitumist.

Kui me viimaks lahkusime tema majast, oli möödunud kaks ja pool tundi. Iga Bruce Liptoniga veedetud hetk oli olnud lihtsalt imeline. See oli – ja on ikka veel – minu jaoks parim intervjuu, mille me filmi jaoks tegime. Temaga rääkimine oli äärmiselt põnev ja lõpuks tundsime end Nick Polizziga, justkui oleksime tohutu suured käsnad, mis on läbi imbunud uskumatutest uutest teadmistest.

Kuna me olime juba oma lennukist maha jäänud, ei jäänud meil Nickiga üle muud, kui sõita autoga kuus tundi Los Angelesse ja lennata sealt edasi. Selle sõidu ajal rääkisime pikalt Bruce’i tööst. See on tõesti üsnagi hämmastav idee – et meie uskumused, emotsioonid, stress ja toitumine võivad muuta rakkude käitumist ja funktsioneerimist. Tema tööd näitavad meile, et me ei ole mitte pärilikkuse ohvrid, vaid hoopis oma mõtete tulemus. Seega on ainult mõned üksikud ja harvad juhud, kus pärilikkus mängib olulist rolli selles, et me ei suuda alla võtta. Kuna Bruce’i sõnum annab meie kätesse kogu võimu, et muuta oma elu ning luua ka kergem ja nauditavam kaalulangetamise teekond, võtab see ka paljudelt meilt võimaluse vabanduseks, et meie ülekaal on põhjustatud „halbadest geenidest“.

Võta nüüd hetk aega ja mõtle sellest sisemisest keskkonnast, mida sa lood enda ja oma rakkude jaoks. Kas su keha elab armastavas ja hoolitsevas keskkonnas, või on see hoopis täis enesevihkamist ja enda karistamist? Soovi korral võid oma mõtted kirja panna.

Pea meeles, et selle protsessi eesmärk ei ole kedagi ega midagi – sealhulgas ka iseennast – süüdistada. Eesmärk on süveneda oma uskumustesse ja sellesse, kuidas su sisemine keskkond võib mõjutada su kaalulangetamisteekonda.

Järgnevalt hakkame uurima uskumusi kaalulangetamise kohta, seega pea neid küsimusi ja vastuseid meeles.

Selleks, et vaadata katkendit mu intervjuust Bruce Liptoniga, külasta lehekülge www.TheTappingSolution.com/chapter6.

/—/

 

Raamatu on eesti keeles välja andnud kirjastus Pilgrim. Loe raamatu tutvustust www.pilgrimbooks.ee.

 

Tunnusfoto: behappytips.com