Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Kapsas – kodumaine supertoit

26. september 2013 kell 18:53



kapsas“Kui toidulauale mahub veel üks toiduaine, olgu see kapsas“, kirjutab Aive Luigela oma raamatus “Targalt toitudes terveks”. Kapsas sisaldab väga palju väärtuslikku – rida vitamiine, mitmeid mineraalaineid, kõvasti kiudaineid, märkimisväärselt bioaktiivseid ühendeid ja palju muud kasulikku, kirjutab Riina Quak blogis Toitumistarkus.

 

Kapsaste suguvõsa on suur, neid on üle saja liigi. Kui jutt on kapsast, tuleb meil esimesena silme ette tavaline valge peakapsas kui Eestimaal kõige levinum köögivili. Ometi on valgest peakapsast väärtuslikumaid liike. Näiteks sisaldab punane peakapsas 2 korda rohkem C-vitamiini ja 4 korda rohkem karotenoide kui valge peakapsas. Spargelkapsas e brokkoli on esikohal kaltsiumisisalduselt. Rooskapsas e brüsseli kapsas sisaldab elutähtsaid toitaineid tunduvalt rohkem kui valge peakapsas. Selles on ohtralt kergesti omastatavaid taimseid valke, mineraalainetest kaltsiumi ja rauda.

Kõigis kapsaliikides on suhteliselt palju vett, 90% või rohkemgi. Suuri erinevusi ei ole ka valkude, rasvade ja süsivesikute sisalduses. Tänu süsivesikute vähesele sisaldusele annavad kapsalised vähe energiat. Osaliselt on madala kalorsuse põhjuseks asjaolu, et neis sisalduvatest süsivesikutest peaaegu poole moodustavad seedimatud kiudained. 100 grammi valget peakapsast annab keskmiselt 28kcal, sisaldab 1,1g valku, 0,2g rasva, 5,4g süsivesikuid, 2g kiudaineid ja 0g kolesterooli, kirjutavad toitumisnõustaja Anneli Ratas ja toitumisterapeut Annely Soots ajakirjas ”Toitumisteraapia”.

Kapsas teeb reipaks, annab jõudu ning hoiab organismi tasakaalus. Peale selle on kapsas kasulik mitmete tõbede korral – aitab ennetada vähki, takistab veresoonte lupjumist, hoiab vererõhku normi piires ja tugevdab luustikku.

Aive Luigela soovitab nädalas ära süüa ühe terve kapsapea. See tundub esialgu jahmatavalt suur kogus, kuid polegi nii palju kui see 7 päeva peale ära jagada. Seda enam, et kapsast saab kasutada väga mitmel moel – salatitesse, suppidesse, hautistesse ja pirukatesse.

Juba kreeka arst Hippokrates soovitas oma patsientidele hapukapsast ning Rooma riigi- ja kirjamees Cato vanem on väitnud, et ”kapsas parandab mädaseid haavu ja aitab seal, kus muu ravi enam ei aita”.

 

 

Allikad: ToidumistarkusEesti Toitumisnõustajate Ühendus

Loe lisaks: Eat and Beat Cancer, Medical News Today

Foto: theveganproject.ca

 

Toimetas Mariann Joonas