Kuidas sai Holland endale jalgrattasõiduks sobiva infrastruktuuri?

21. juuni 2013 kell 16:24



Screen Shot 2013-06-21 at 16.19.57Küsimust, miks on Hollandis nii õitsev jalgrattakultuur, esitatakse ikka ja jälle, sest vastus on oluline nende jaoks, kes soovivad sedasama saavutada ka enda koduriigis. Teede ehitamise tavad pärinevad ammusest ajast ning neid on mõjutanud mitmed faktorid. Kuid seda, kuidas on ehitatud Hollandi teed ja tänavad, on suures osas mõjutanud 1970-ndatel aastatel võetud teadlik poliitiline suund mitte ehitada transpordisüsteemi üles autokesksena. Uut tüüpi süsteemi ehitamisele eelnesid massilised protestid autode eelistamise vastu, mis viis sadade ratturite hukkumiseni ja linnade ummistumiseni. Inimeste protestidele lisandus suur naftakriis, mis sai otsustavaks tõukeks uuele poliitilisele suunale.

 

Nüüdseks on Hollandis maailma turvalisim jalgrattaliiklus ning suurim hulk jalgrattureid. Kuid see ei ole kogu aeg nii olnud. Teise maailmasõja järgselt toimus riigis suur majanduskasv, mille tagajärjel suurenes hüppeliselt motoriseeritud sõidukite kasutamine. Sellega kaasnes aga samamoodi hüppeliselt kasvanud liikluses hukkunute arv. Ainuüksi aastal 1971 hukkus liikluses 3300 inimest, kellest üle 400 olid alla 14-aastased lapsed. See tõi inimesed tänavale protestima – “lõpetage laste mõrvamine,“ oli nende sõnum. 1973. aastal saabus esimene naftakriis, mis viis kütuse hinnad kõrgeks. Valitsus eesotsas peaministriga võttis rahvast kuulda ning hakati sisse viima poliitikat inimsõbralikumate linnade loomiseks. 1975 hakati ehitama esimesi uue kontseptsiooniga sõiduteid, mis olid turvalised ja mugavad ka jalgratturitele ning see suurendas jalgratturite hulka kuni 75%.

1970-ndatel Hollandis kogetud probleemid ei olnud unikaalsed ning neile leitud lahendus ei tohiks seda samuti olla. Hollandlasi tuleks järgida, sest võtmetegurid, mis viisid otsustele 1970-ndatel, kehtivad ka täna. Linnadel on raskusi liiklusmassiga toimetulemisel, liikluses hukkunute arv on kõrge ning kütusehinnad ainult tõusevad. Kuid tänasel päeval ei ole inimestel võimalik otsustada jalgrattaga liiklemise kasuks, sest puudub vastav infrastruktuur ja poliitiline tahe seda luua.

Me peame eeskuju võtma inimestest, kes protestidega näitasid valitsusele enda tahet Hollandis, Londonis ja isegi Moskvas. Muutus algab sellest, kui sõiduteede planeerimise eest vastutavad inimesed kuulevad inimeste hääli.

Vaata klippi, mis on mõeldud Hollandi jalgrattakultuuri ajaloo tutvustamisele:

 

Jalgrattaliikluse ning selleks sobiva infrastuktuuri ideede tutvustamiseks on loodud  The Dutch Cycling Embassy (Hollandi jalgrattasõidu saatkond). Nende poolt kokku pandud videos saab lisaks lühikesele ajalootutvustusele näha, kuidasHollandis rattasõitu lisaks heale teedesüsteemile veel innustatakse.

 

 

Allikas ja lisalugemist: Bicycle Dutch, London Cycling Campaign

Foto: ekraanikuva

 

Toimetas Katrin Suik