Malaisia lennuki salapärane kadumine

12. märts 2014 kell 18:27



Passengers watch a Malaysia Airlines plane on a tarmac of the Kuala Lumpur International AirportMalaysia Airlinesi Boeing 777-200 kadus radariekraanidelt laupäeva varahommikul kohaliku aja järgi kell 02.40 teel Kuala Lumpurist Pekingisse. Lennuki pardal oli 239 inimest. Ulatuslikud otsingud ei ole seni tulemust andnud ning salapära lennuki kadumise ja kummaliste kursimuutuste ümber aina suureneb.

 

Hiina välisministeeriumi pressiesindaja Qin Gang sõnas, et vastukäivad teated kadunuks jäänud Malaisia reisilennuki kursi kohta on üsna kaootilised. Malaisia võimud laiendasid kolmapäeval kadunuks jäänud lennuki otsinguid Andamani merele, sadu kilomeetreid esialgsest otsingupiirkonnast loodesse, kuna lennuk olevat sattunud viimast korda radariekraanile Malaisiast läände jääva Malaka väina kohal, kuhu tal ettenähtud marsruudi põhjal poleks pidanud asja olema.

Malaisia õhujõudude ülem kindral Rodzali Daud, kes oli teisipäeval rääkinud lennuki märkamisest Malaka väina kohal, eitas seda kolmapäeval, kuid ütles, et võimud ei välista lennuki kursi muutumist enne radariekraanilt kadumist. Malaisia sõjavägi usub, et õhusõiduk sõitis peale radarilt kadumist veel ligi tund aega, muutes kurssi ja liikudes lääne poole, lisaks on Malaisia võimud väitnud ka, et lennuk võis peale radarilt kadumist hoopis tagasi pöörduda.

 

Lennuk ei plahvatanud ega kukkunud ookeani, vaid kadus jäljetult

Müstika Malaisia õhusõiduki kadumise ümber on aina süvenenud. Hiina meedia teatas, et mitmed reisijate sugulased püüdsid kadunutele helistada; huvitaval kombel telefonid küll kutsusid, kuid keegi ei vastanud. Kadunud reisijate sugulased nõuavad võimudelt telefonide asukoha määramist Globaalse Positsioneerimise Süsteemi abil. Siiski pole siiani õnnestunud ühtegi telefoni positsioneerida.

Ei ole ka põhjust arvata, et lennuk on kaaperdatud, sest kaaperdamise korral oleks lennuki sõiduteekond jäänud siiski radaril nähtavaks. Ka tõenäosus, et lennuk on vette kukkunud, on väike. On teada, et lennukite mustad kastid peaks asukoha signaali edastama vähemalt kolmkümmend päeva pärast ookeani kukkumist. Ometi ei ole Malaysia Airlinesi Boeing 777-200 musta kasti signaali siiani avastatud. Tavapäraselt ei ole musta kasti signaali tabamine kuigivõrd raske, kuid seekordne signaali täielik kadumine viitab sellele, et must kast ise on kas haihtunud, lakanud töötamast või hävinenud mõne tohutu suure jõu tõttu.

 

Veel segaseid asjaolusid

Meedia on välja käinud mitmeid teooriaid ning mitmed eksperdid on panustanud oma teadmistega uurimisse, kuid kõik on siiani ikka veel segane ja lennuk endiselt kadunud. Internetis on hakanud levima mitmed oletused, millest ühe järgi on lennuki äkilise kadumise põhjuseks CNN-i poolt kavandatud pettus, teiste väidete järgi usutakse, et lennuk on siiski kaaperdatud terroristide poolt.

Terrorismiteooriatele annab tuld fakt, et kaks Itaalia reisijat, kes reisijate nimekirja alusel oleks pidanud lennukis olema, on täiesti terved ja õnnelikult kodus. Kahe reisija passid nimelt varastati enne lennuki väljumist, mistõttu võib oletada, et keegi lennukis olijatest kasutab neid. Ehkki võimud on aga kahe reisija passide kadumise seostamisest terrorismiga hoidunud, on CIA direktori John Brennani sõnul seoses kadunud lennukiga “saabunud teatud omaksvõttusid”, mida pole veel ümber lükatud ega kinnitatud ning terrorismi ei saa praegu veel välistada.

On teada, et viis inimest registreerisid sõidule, kuid lennukile siiski ei läinud.

 

Sarnane juhtum minevikust

Käesolev Malaisia lennuki kadumine meenutab 1983. aasta Korea õhusõiduki kadumist, mille pardal viibis kongressi liige Larry McDonald, kes samuti Aasias kadunuks jäi. Nimetatud sündmuse ametliku versiooni järgi tulistati Korea lennuk 007 alla Nõukogude Liidu poolt peale nende õhuruumi sisenemist.

McDonaldi, kes oli tol ajal üks kõigutamatuid kommunismivastaseid kongressiliikmeid, surnukeha ei leitud kunagi. Kõigest 10 minutit pärast õhkutõusmist kaldus 007 kõrvale oma esialgsest marsruudist, lennates ligi viis ja pool tundi otse Nõukogude Liidu õhuruumi suunas.

Hiljem väitis rahvusvaheline tsiviillennunduse organisatsioon, et kõrvalekalle algupärasest marsruudist võis olla seotud autopiloodi eksimuse tõttu. Ka selle lennu kadumise asjaolud on jäänudki segaseks, sest Nõukogude Liit ei ole siiani avalikustatud väidetavalt alla tulistatud lennuki musta kasti lindistusi. On ka kummaline, et piloodid ei püüdnud pärast tunde vales suunas sõitmist lennukit õigele kursile pöörata, arvestades seda, et nii ilmaolud kui ka muud näitajad ilmselgelt ei vastanud nende õigele kursile. Nagu ka Malaisia lennuki puhul, käivitas see lennuki kadumine rohkesti teooriaid võimalikest plaanitud käikudest.

 

Vaata ka videot lennuki radarilt kadumisest:

 

Allikad: BNS, Reuters, International Business Times, Mirror News, Natural News, FC, The Guardian, Infowars

Foto: Scanpix

 

Toimetas Hendrik Mere