Euroopa Liit teeb ettepaneku keelata üle 15 aasta vanuste autode remont

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

28. veebruar 2024 kell 16:28



Foto: Pixabay / music4life

Euroopa Liit esitab vastuolulise õigusakti ettepaneku, mis keelaks remondiõiguse vanematele kui 15-aastastele sõidukitele. Euroopa Komisjoni sõnul on eelnõu eesmärk “uuendada autoparki ja julgustada eurooplasi ostma uusi keskkonnasõbralikke sõidukeid” ehk sundima üksikisikuid ostma uuemaid autosid ja sagedamini, samas kui paljud jäävad paraku siis hoopis ilma autota, mis rahuldab seaduse väidetava tegeliku eesmärgi – inimeste kavandatud liikumisvõimetuks muutmise.

 

Väljaanne Outdoor Enthusiasts Magazine (OEM) selgitas, et „Brüsseli ettepanek põhineb romusõidukite kontseptsioonil, mis on kategooria üle 15-aastastele sõidukitele, mille vead mõjutavad mootorit, käigukasti, pidureid, rooli, šassiid või keret. Seetõttu on käesoleva määruse heakskiitmise korral nende komponentide remont või asendamine üle 15 aasta vanuste sõidukite puhul keelatud.

 

ELi ettepanekute põhjused

„Kui sõiduki mõnda komponenti või kriitilist osa ei saa parandada, võib see sõiduki kasutamist halvendada ja viia selle lihtsalt prügimäele,” selgitab ajakiri.

“Kui remont pole võimalik, siis tuleb kasutuselt kõrvaldatud autojäätmed vastavalt käidelda, nii et see edendaks ringmajandust. Ajakirjas öeldakse, et seaduse mõte on saada esimeseks territooriumiks maailmas, mis vähendab transpordi heitkoguseid 2030. aastaks 55%-ni (vähem kui 6 aasta pärast), sobitudes „Fit for 55“ skeemi.

Ettepanek on muudatus Euroopa Komisjoni olemasolevates “sõidukite projekteerimise ja kasutuselt kõrvaldatud sõidukite haldamise ringmajanduse nõuetes”.

 

Rohelise kokkuleppe eesmärgid

Euroopa tööstusel on seatud eesmärgid täita Euroopa rohelist kokkulepet, mille eesmärk on tagada aastaks 2050 “kliimaneutraalne, puhas ringmajandus, kus ressursside haldamine on optimeeritud ja saaste minimaalne”.

Neil on kaks tegevuskava, mis panustavad Euroopa tööstuse tegevuskava rohelise kokkuleppe eesmärkide täitmiseks.

Ringmajanduse tegevuskava nr 1 on suunatud toodete kujundamisele, edendab ringmajanduse protsesse, julgustab säästvat tarbimist ja selle eesmärk on muuta säästvad tooted normiks.

Tegevuskava nr 2 on uus Euroopa tööstusstrateegia, mille põhieesmärk on kasutada ära vähese heitega tehnoloogiate, säästvate toodete ja teenuste ülemaailmsete turgude märkimisväärne potentsiaal, et saavutada 2050. aastaks kliimaneutraalsus.

Uus Euroopa tööstusstrateegia juhib Euroopa Komisjoni sõnul rohelisi ja digitaalseid üleminekuid ning muutub ülemaailmselt veelgi konkurentsivõimelisemaks ja „aitab tööstusel vähendada oma süsiniku jalajälge, pakkudes taskukohaseid puhtaid tehnoloogilisi lahendusi ja arendades uusi ärimudeleid.

 

Taskukohased tehnoloogilised lahendused?

Roheliste strateegiate sõnastuses räägitakse “taskukohasusest”, kuid “taskukohane” on suhteline mõiste ja suur hulk inimesi ei ole selle uue “normi” tarbijad.

OEM-i sõnul on tegelikkus see, et paljud eurooplased otsustavad oma sõidukite kasutusiga pikendada, seda enamasti rahapuudusel uue auto ostmiseks. Portugalis on iga neljas sõiduk üle 20 aasta vana ja registreeritud autode keskmine vanus on üle 13 aasta. Ja see on suundumus, mis laieneb kogu ELi majandusele. Näiteks Saksamaal on sõidukite keskmine vanus juba 10 aastat.

“Vastutus lasub tootjatel. Autoosade korduvkasutamise kriteeriumide vastuvõtmine on tõepoolest kaalul. Sel juhul peavad tootjad andma üksikasjalikud juhised osade vahetamiseks, samuti selle kindlakstegemiseks, kas autot saab remontida või on selle kasutusiga lõppenud – eelkõige vältimaks seda, et autot, mis ei ole enam korras, müüdaks kasutatud sõidukina,” selgitatakse OEM-is.

 

Automehaanikud kaotavad töö?

Sellised arengud aga tabaks väga rängalt kolmandate osapoolte automehaanikuid ja paljud peaksid oma tegevuse lõpetama; samas võib see isegi tühistada kodus remonditavate osade ja sõidukite garantiid.

Vastuoluline kavandatav õigusakt on pannud mõned Euroopa autoentusiastid ja remondimehed muudatusi kritiseerima. Euro Weekly rõhutas ka asjaolu, et “ettepanek, mis ei sunni omanikke oma sõidukeid kasutuselt kõrvaldama, seab kahtluse alla sõidukite remondi ja müügi tuleviku, eriti nende autode puhul, mida võib pidada ajalooliseks”.

 

Vaata ka originaalartikli all olevat videot:

The European Union Propose to Ban Repairs on Cars Over 15 Years Old. 

Allikas: expose-news.com

 

Tõlkis Sander Soomaa



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt