Tarbija ostukäitumist on lihtne mõjutada öko-sildiga

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

8. detsember 2013 kell 9:40



several-recycled-coffee-cups-from-eco-productsRootsi Gävle ülikooli ja USA Chicago ülikooli teadlased viisid läbi eksperimendi, milles palusid inimestele maitsta kahest tassist kohvi. Ühe kohta väideti, et tegemist on nn ökokohviga, teist nimetati aga tavaliseks. Kuigi mõlemas tassis oli sama toode, kaldusid katseisikud maitse poolest eelistama kohvi, mida nimetati keskkonnasäästlikuks, vahendab ERR.

 

Teises katses paluti osalejatel maitsta samuti eri tassidesse valatud kohvi. Sedapuhu ei öeldud neile, millise kohviga tegu enne, kui inimesed olid oma maitse-eelistuse välja öelnud. End väga keskkonnasõbralikeks inimesteks pidavad katseisikud avaldasid suurimat poolehoidu ökomärgisega tootele isegi siis, kui neile öeldi pärast maitse põhjal otsuse langetamist, et tegelikult eelistasid nad tavalisest tootmisprotsessist tulnud jooki.

Teadlaste sõnul näitavad sellised eksperimendid, kui oluline on toodete aus märgistamine, sest selle põhjal langetatakse sageli tarbimisotsused: keskkonnateadlikud tarbijad ostaksid iga hinna eest ökomärgisega toitu, kuid seda, kas tootesildil esitatud väited ka kõik tõele vastavad, hakkavad kontrollima vähesed.

Samas tuuakse uuringu puhul välja ka see, et inimesed käituvad laboritingimustes korraldatud katses ja igapäevases ostumöllus erinevalt ja inimesed ei tee alati nii, nagu nad väidavad end toimivat ja sageli on keskkonnasõbralike otsuste põhjused vastuolulised.  Ökokohvi ostmine ei muuda ju tegelikult inimest keskkonnateadlikuks, kui ta samal ajal vahetab ta igal aastal oma mobiiltelefoni uuema vastu ja uuendab garderoobi paari kuu tagant ja seda võib käsitleda ka kui püüdu oma “musta südametunnistust” paari ökotootega kergendada.

 

Allikad: ERR, Phys.org

Foto: treehugger.com

 

Toimetas Ksenia Kask