Tulevikutehnoloogia: mitmeotstarbeline hõljuk-ratas leiab kasutust sõja- ja päästetegevuses

6. juuli 2015 kell 15:06



hoverbike-us-department-of-defense-paris-air-showFuturismi tuntuimateks ideedeks on lendavad sõidukid: olgu need siis autod või rattad. Kui varem oleme kirjutanud, et lendav auto võib kommertsturule jõuda juba paari aasta jooksul, siis nüüd on järg jõudmas hõljuk-rattani. Nimelt on USA kaitseministeerium sõlminud lepingu Suurbritannia firmaga, töötamaks välja nende prototüübist lähtuvat hõljukit, mida kasutataks nii sõjaväelistel kui ka tsiviileesmärkidel.

 

Suurbritannias asuv Malloy Aeronautics ja USA kaitseministeeriumiga koostööd tegev uurimis- ja arendusfirma Survice sõlmisid lepingu hõljuk-ratta (inglise keeles hoverbike) väljatöötamiseks. Hõljuk peaks hakkama tegema mitmeid siiani helikopteriga tehtavaid toiminguid, mille puhul kopterid vahel hätta jäävad. Malloy Aeronauticsi turundusjuhi Grant Stapletoni sõnul on hõljuki eeliseks helikopterite ees nende turvalisus ning hind: sõiduk ei kahjusta kokkupõrke puhul inimesi ega vara ning selle hind ja ülalpidamise kulud on märkimisväärselt väiksemad.

Algselt oli hõljukil kaks tiivikut ja suurem osa hõljuki raamist koosnes vahtplastist südamikust ning süsinikkiust ümbrisest. Nüüdseks on aga hõljuk saanud osaliselt kattuvate tiivikutega nelikopteri kuju, mis on stabiilsem ning parema manööverdamisvõimega. Hõljuki keskosas paikneb iste ning aku: praeguse plaani järgi töötab sõiduk elektril, kuid kaitseministeerium soovib muuta see siiski bensiinipõhiseks.

Idee tõestamiseks ehitasid insenerid hõljuki mudeli 1/3 skaalas ning panid selle müüki, et koguda raha täissuuruses versiooni arendamiseks. Rahastuse saamiseks korraldati ka kampaania ühisrahastusplatvormis Kickstarter.

hoverbike-us-department-of-defense-paris-air-show-2

Täismõõtmelist hõljukit peaks saama panna iseseisvalt lendama eelnevalt määratud trajektooril, naasma ning juhtseadet järgima. Stapletoni sõnul on lõpptoode mitmeotstarbeline hõljuk, mida saab kasutada nii mehitatult kui ka mehitamata ning see suudab kanda üsna suurt koormust ja pääseda raskesti ligipääsetavatesse kohtadesse. Hõljuki kokkupandav disain teeb selle mandritevahelise transpodi kiireks ja lihtsaks, nii et seda saab saata kriisikolletesse näiteks päästeoperatsioonidele. Teoorias peaks hõljuk olema suuteline kandma 100 kg inimest, kuid esialgseid katseid viiakse läbi siiski mannekeenide abiga.

USA kaitseministeerium on hõljuk-rattast huvitatud ennekõike selle multifunktsionaalsuse tõttu. Loodetakse, et hõljuk saab aidata sõduritel liikuda üle keerulise maastiku, transportida varustust või toimida luureseadmena. Viimasest funktsioonist lähtuvalt on hõljukile antud ka ametlikum nimi: taktikaline luuresõiduk (TRV). Kuigi esialgu piirab kaitseministeerium hõljukite kasutusõigust vaid sõjaväega ning ehitada just sõjaväelistele vajadustele vastavad prototüübid, jääb Malloy AeronauticsStapletoni sõnul praegu siiski iseseisvaks firmaks, mis loodab tulevikus liikuda ka kommertsturule.

 

Allikad: Reuters, Gizmag

Fotod: Malloy Aeronautics, Paul Ridden/Gizmag

 

Toimetas Allar Pajuste

 

NB! Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Telegrami lugeja vabatahtliku toetuse tegemiseks vajaliku info leiad siit.