Ajatu: Miks tasub hapendatud toite süüa aasta ringi

27. detsember 2016 kell 9:10



beets0 (1)Tänane “Ajatu” ilmus esmakordselt 14. aprillil 2014. Head (üle)lugemist!

Hapendatud toidud on olnud inimeste toidulaual juba tuhandeid aastaid. Enne külmkapi leiutamist olid soolamine ja hapendamine peamised viisid toidu säilitamiseks. Kuid lisaks toidu säilitamisele aitab hapendamine suurendada ka selle tervislikkust, kuna hapendatud toidud on suurepärane vahend soolestiku mikrofloora parandamiseks ja rikastamiseks. Mitmel pool maailmas on aga hapendatud toitude osakaal igapäevases menüüs märkimisväärselt langenud ning suurtootmises kasutatavate meetodite tulemuseks on poes müüdavad hapendatud toidud toidulauale jõudes n-ö surnud toit, ilma vajalike bakteriteta.

 

Õnneks on sellele olukorrale lihtne lahendus: valmistades ja tarbides rohkem kodus valmistatud hapukapsast, hapukurki, jogurtit ja teisi maitsvaid hapendatud toite, rikastad oma toidulauda ja aitad toetada tervist. Hapukapsas ja -kurk ei pea kuuluma vaid jõululauale, neid võib süüa igal aastaajal.

Siin on seitse põhjust, miks süüa sagedamini hapendatud toitusid ning kuidas neid lihtsa vaevaga rohkem oma igapäevasesse menüüsse lisada.

 

Hapendatud toidud aitavad haigusi ära hoida

Hinnanguliselt oleneb 70–80% ulatuses immuunsüsteemi toimimine soolestiku mikrofloorast. Kui oma bakterikooslust valesti toidad, siis on see sageli kaitsetu halbade bakterite vastu, mis saavutavad soolestikus ülekaalu ning see avab tee põletikuliste soolestikuprobleemide tekkeks. Põletikulised protsessid soolestikus nõrgendavad keha üldist vastupanuvõimet ning muudavad sind vastuvõtlikumaks ka külmetushaigustele ja gripile.

Parandades soolestiku bakterikooslust hapendatud toitude abil, tugevdad selle vastupanuvõimet sissetungijate ja põletikutekitajate vastu. Terve ja tasakaalus soolestik aitab ennetada väga paljudesse haigustesse haigestumist.

 

Võtmeks on regulaarne tarbimine

Selleks, et oma soolestiku tervist tugevdada, hakka pihta väikeste koguste hapendatud toitudega üks või kaks korda päevas. Lisa salatile veidi hapendatud kapsast või peeti, söö neid eraldi või pearoa kõrvale. Kui tahad katsetada millegi huvitavamaga, siis proovi lisada neid hommikuse smuuti sisse – paar viilu hapendatud peeti või peedimahla sobib suurepäraselt marjasmuuti sisse.

 

Hapendatud toidud aitavad raha säästa

Toidud, mida oled ise hapendanud, võivad säilida kuid, seega raiskad vähem toitu ja säästad pikas plaanis raha. Ka poest ostetud hapendatud toodetel on sageli üsna pikk säilivusaeg, kuid nende toiteväärtus on madalam ning hind kõrgem. Hapukapsas või hapukurk on hea maitsega ja tervislik lisand igale toidukorrale ning selle arvelt sööd vähem toitusid, mis põhjustavad kiiret veresuhkru ja insuliini tõusu, nagu näiteks makaronid, leib või kartulid.

 

See on elus toit

Hapendatud toidud ei istu ja ei oota su soolestikus lihtsalt seda, kui see vaikselt ära seedub – need on väga aktiivsed. Peale nende söömist asub bakterite armee tööle, aidates tasakaalustada soolestiku mikrofloorat ja mao happelisust ning vabastades ensüüme, mis aitavad kergendada ja parandada seedimist, muutes keha jaoks lihtsamaks toitainete kättesaamise ja imendumise. Lisaks ennetab see kõhukinnisuse teket väga mahedal ja loomulikul moel.

 

Eelista isetehtud toitu

Kuigi hapendatud toite on lihtne osta nii supermarketist kui ka loodustoodete poest, on siiski kõige lihtsam ja odavam teha seda kodus. Peaaegu kõiki puu- ja köögivilju annab hapendada, kuid mõned kukuvad paremini välja kui teised, nii et enne alustamist tasub visata pilk peale sellele, mida teised proovinud on. Selle kohta on suur hulk erinevaid raamatuid ja veebiblogisid (vaata siit, siit ja siit).

 

Ole tark poodleja

Kui sul ei ole plaanis ise hapendada, siis on mõned nipid, millele tähelepanu pöörata, ostes hapendatud toitusid. Sinu eesmärgiks on saada kõige aktiivsemate elusbakteritega toiduaineid. Selleks jälgi, et:

  • need oleksid jahedas – hapendatud toidud sisaldavad elusbaktereid, mis peavad ellujäämiseks püsima jahedas keskkonnas. Osta ainult neid hapendatud tooteid, mida poes hoitakse jahedas;
  • jälgi, et tegemist oleks ikka hapendatud tootega, mitte äädika abil marineeritud tootega. Äädikas marineeritud köögiviljadel ei ole elusbaktereid ning seetõttu ei aita need ka tervist toetada;
  • pööra tähelepanu sellele, et toode ei oleks pastöriseeritud – pastöriseerimine hävitab kõik soolestiku jaoks kasulikud bakterid;
  • eelista mahetoorainest valmistatud tooteid, soovitavalt kohalikku toodangut.

 

Mida osta ja mida valmistada?

Võimalused on lõputud. Kõige populaarsemad on kahtlemata hapukapsas ja hapukurk, kuid miks mitte hapendada peeti, rediseid, tomateid, sibulat, küüslauku või rohelisi ube. Piimatoodete sõpradele on heaks suupisteks elav jogurt, keefir ning mõningad juustud. Piimatoodetest hoidujad võivad proovida kookospiimast kodust jogurtit hapendada. Erinevad Jaapanist pärit hapendatud tooted nagu natto, miso, tempeh, tofu ja sojakaste on väga populaarsed, kuid sageli on need tugevalt töödeldud ning sageli valmistatud geenmuundatud sojast.

 

Allikad ja lisalugemist: Mind Body Green, Dr Frank Lipman, Telegram, Telegram 2

Foto: sharonglasgow.com

 

Toimetas Katrin Suik

 

NB! Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Telegrami lugeja vabatahtliku toetuse tegemiseks vajaliku info leiad siit.