Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Tervislik suupiste, mis võib osutuda ebatervislikuks

25. aprill 2013 kell 11:48



DRY-FRUITS

Paljud usuvad, et kuivatatud puuviljade söömine on sama tervislik kui samade puuviljade tarbimine värskena. Kuivatatud puuvilju peetakse ideaalseks tervislikuks suupisteks, mis annab energiat terveks päevaks. Kuid tihti jääb märkamata tõsiasi, et eelkõige annavad kuivatatud puuviljad kiire energia nendes sisalduvast suhkrust, aga see ei kesta kaua ja õige pea tekib uuesti isu.

 

Värsketes puuviljades olev fruktoos on mõõdukal tarbimisel tervislik. Aga kuivatatud puuviljades on see suhkrukogus kontsentreeritud kujul. Värske puuvilja kaalust moodustab vesi väga suure osa, kuivatades tõuseb suhkrusisaldus saja grammi kohta olulisel määral. Kujuta ette, et sul on peotäis viinamarju või rosinaid – kaalu poolest sama suur kogus rosinaid annab üle nelja korra rohkem kaloreid ja suhkrut. Sama kehtib ka üleküpsenud puuviljade kohta. Banaan, mis on hakanud pruuniks minema, on palju suurema suhkrusisaldusega kui värske banaan.

Looduslikult kõrge suhkrusisaldusega puuviljad võivad tõsta veresuhkru taset väga kiiresti ning on inimesi, kes peavad selles osas ettevaatlikud olema – eeskätt diabeetikud ja ülekaalulised inimesed. Sellisel juhul tasub eelistada madala fruktoosisisaldusega puuvilju. Kuivatatud viigimarju, aprikoose, rosinaid ja värskeid viinamarju tuleks tarbida mõõdukas koguses.

Tasub olla ettevaatlik ja jälgida ka seda, et osale kuivatatud puuviljadele on lisatud rafineeritud suhkrut, väävlipõhiseid säilitusaineid, sünteetilisi värvaineid ja taimeõli. Kui rafineeritud suhkru ja sünteetiliste värvainete kahjulikku mõju tervisele on laialt kajastatud, siis vähem teatakse seda, et vääveldioksiid ja sulfiidid võivad põhjustada neile ainetele tundlikele inimestele terviseprobleeme. Astmat põdevad inimesed võivad olla neile ainetele rohkem tundlikud.

Kuivatatud puuviljade söömine on hea viis tarbida osa igapäevasest vajalikust puuviljakogusest. Aga oluline on meeles pidada, et ainult sellest ei piisa – kuivatatud puuviljad on mõõdukas koguses head, kuid need ei asenda värskeid puuvilju.

 

 

Allikad: Alternative Daily, Fit Day, Fedup

Foto: itsmyviews

 

Toimetas Katrin Suik