Toeta Telegrami!

Telegram hindab üle kõige inimese vabadust ise valida, millist informatsiooni ta lugeda tahab ja meil on väga hea meel, et oleme saanud seda vabadust juba üle kolme aasta pakkuda.

Vajame lugejate toetust, et ka käesoleval aastal tegusalt edasi toimetada. Sinu ühekordne panus - 10 eurot - on ettemaks terve aastatäie sõltumatu, põneva ja kasuliku info eest. Telegrami lugeja vabatahtliku aastamaksu tegemiseks vajaliku info leiad siit.

Igale toetajale kingitus!

NB! Armas püsitoetaja, kuna tegutseme nüüd MTÜ-na, on toetuse konto number muutunud!

Väävlirikas toit tagab tugeva tervise, jõu ja ilu

6. märts 2014 kell 14:15



brokoliPlahvatusohtlikust renomeest hoolimata on  väävel  organismi jaoks elutähtis aine, olles kaltsiumi ja fosfori järel rohkuselt kolmas mineraal meie kehas.  Looduslikud väävliühendid aitavad eemaldada rakkudest toksiine ning ehitada üles valke, kõhrkude ja sidekude. Kuna organism väävlivarusid ei talleta, on oluline hoolitseda selle eest, et keha saaks toidust oma igapäevase vajaliku väävlikoguse kätte.


Enam kui pool kehas olevast väävlist on peidus lihastes, nahas ja luudes. Väävel on oluline aine nii kvaliteetse kollageeni,  elastaani kui ka küüntele ja juustele olulise valgu keratiini tootmisel.

 

Mida väävel inimese kehas teeb

Väävel  tagab  liigeste, naha ja veresoonte elastsuse. Vanuse lisandumise ja toitainete imendumishäiretega  võib meie kudede elastsus vähenema hakata, mis viib naha lõtvumise, kortsude, jäikade lihaste ning valulike liigeste väljakujunemiseni. Just väävliühendite kasuliku toime pärast kasutavad liigesehaigustega inimesed kondroitiini ja glükosamiini toidulisandeid.

Väävel on võtmeelemendiks aju tervise tagamisel ja mitokondrite (raku energiajaamade) toitmisel. Samuti on sel mineraalil ülitähtis roll maksa toetaja ja keha mürkidest vabastajana.  Väävli kaasabil  moodustatakse kehas võimas antioksüdant glutatioon, mis aitab võidelda haigusi tekitavate vabade radikaalidega. Väävli defitsiit kehas võib panna  aluse vanusega kaasnevate degeneratiivsete haiguste  (nt  Alzheimer, Parkinson ja ja vähktõbi) vallandumisele.

Tekib küsimus, kust seda väärtuslikku mineraali naturaalsel kujul leida ja kuidas me seda  oma keha jaoks parimal moel tööle saaksime panna.

 

Väävlirikkad toiduained ja MSM pulber

Kahekümnest põhilisest toidus leiduvast  aminohappest sisaldavad  väävlit ainult kaks – metioniin ja tsüsteiin.  Kahjuks ei ladestata toiduga saadavat  liigset väävlikogust aga tagavaradena kehasse, vaid oksüdeeritakse sulfaadiks ja väljutatakse uriiniga. Seega on väävlirikka toidu igapäevane söömine hea tervise jaoks kriitilise tähtsusega.

Väävlirikkad aedviljad on kõik  kapsalised: punane ja valge peakapsas, brokoli, lillkapsas, lehtkapsas, rooskapsas  jt.  Samuti sisaldavad ohtralt väävlit  lauguliste perekonda  kuuluvad  erinevad sibulad, küüslauk, porrulauk, murulauk ja  karulauk.  Palju väävlit on ka redistes, seentes, sparglis ja munades  ning kvaliteetses aloe veras, mille järjekindel tarbimine on  üheks võimaluseks end väävliga varustada.

Iowa ülikooli professor  Terry Wahls, kes alistas oma kiirelt progresseerunud  hulgiskleroosi põhiliselt just  toitumist muutes, toonitab, et  üheksast  aedviljaportsjonist, mida meil  kõigil oma optimaalse tervise huvides päeva jooksul süüa tuleks, peaksid väävlirikkad viljad  moodustama  vähemalt kolmandiku.

Valge pulbrina müüdav ja sünteetilisena näiv  metüülsulfonüülmetaan (MSM)  on tegelikult  orgaaniline väävlivorm, mida leidub ka paljudes taimedes. Tegu on võimsa antioksüdandiga, mille puudus kehas võib tekitada väsimust, depressiooni ja degeneratiivseid haigusi. MSM-il on võimas põletikuvastane toime, mis aitab  tõhusalt südame-veresoonkonnahaiguste korral, millega kaasneb arterite lubjastumine. MSM aitab vähendada kroonilist valu, parandada kopsufunktsioone ning taastada keha jõudu ja vastupidavust.

 

Väävel säilib toores toidus

Kuigi  väävliühendeid   leidub rohkelt ka piimas ja lihas, tuleb siiski arvestada faktiga, et kuumutamisel  kaob  MSM  kiirelt. Seega võib hea väävliallikana soovitada küll värskeid orgaanilisi mune ja pastöriseerimata  toorpiima,  kuid mitte kuumtöötlemise läbinud liha. Põhiliselt küpsetatud toitu eelistavate inimeste toidusedelis jääb tervendavat väävlit seega arvatavasti vajaka ja see on veel üks põhjus panustada värsketele salatitele ja toortoidule.

NB! Kuna väävlirikkad viljad võivad tekitada gaase ja valulikke puhitisi, siis ei  soovitata neid  ärritunud soole sündroomi puhul.

 

Allikad: Terry Wahls,  articles.mercola.commsmguide.com

Foto: Scanpics

 

Toimetas Liisu Orav