5 psühholoogilist nippi laenudega seotud stressi maandamiseks

21. mai 2019 kell 7:54



Eestlaste laenukohustused on Balti naabritest üle kahe korra suuremad ja ligi 70% eestlastest tunnistab, et raha laenamine on elu paratamatus. Kapitali laenamine suuremate eesmärkide (eluase, auto, unistused) saavutamiseks on kaasaegse elu osa. Raha tuleb suurele enamikule tunnitöö hinnaga ja seda pigem tagasihoidlikumas koguses. Tõenäoliselt sellepärast hinnataksegi raha laenamist tänapäeva paramatuseks. Sageli kaasneb laenamisega kindel stressitase, sest ühel hetkel tuleb laenatud summa tagasi maksta. Eesmärk võiks ju olla laenamise negatiivse osa minimeerimine ja positiivse kasu maksimeerimine. Päeva lõpus peaks olema kapitali laenamisest saadav meeldiv tunne, mitte unetu öö. Allpool on välja toodud 5 psühholoogilist nippi laenudega seotud stressi maandamiseks, et uni oleks korras ja hommikul ärgates ei tunneks esimese asjana seda õõnsat tunnet kõhus.

Trenn ja füüsiline aktiivsus

Regulaarne ja mõõdukas füüsiline aktiivsus, olgu selleks treening, mõni pikem jalutuskäik või jalgrattasõit, kogeb meie keha seda üsna sarnasel moel – läbi hormonaalse regulatsiooni. Peale füüsilist pingutust vabastab meie keha n-ö positiivseid hormoone (nt. endorfiinid), mis lisaks loomulikule valuvaigistavale toimele tõstavad ka meeleolu.

Näiteks keha üks stressihormoon, kortisool, mõjutab meie emotsioone, motivatsiooni, hirmu jne. Teised kaks suurt tegijat on epinefriin ja norepinefriin e. adrenaliin ja noradrenaliin, mis reguleerivad inimese ründa või põgene reaktsiooni.

Regulaarne treenimine vähendab meie kehas stressihormoonide hulka ja suurendab positiivsete hormoonide hulka. See tähendab, et peale mõõdukat füüsilist aktiivsust tunneme end lõõgastunult, tajume vähemal määral ärevust ning kogeme suuremal määral eluga rahulolu.

Jooga ja mediteerimine

Mõlemad toetavad eneseteadlikkuse arengut. Läbi mediteerimise õpime tundma oma siseilma ja harjutades seda ka reguleerima. Jooga samamoodi võimaldab oma sisemusse süübida ja iseennast tõeliselt tundma õppida. Kui jooga puhul on tarvilik leida sobiv või meelepärane keskkond, siis meditatsiooni saab tegelikult igal pool harrastada. Näiteks need 10-20-sekundilise liftisõidu ajal ennast seesmiselt häälestada.

Me kõik oleme mingil määral hingamisharjutustega ennast erinevateks väljakutseteks ette valmistanud. Teeme seda kas teadlikult või alateadlikult, kuid see meetod töötab. Meie keha teab seda. Õige hingamise korral saame oma emotsioone teadlikult suunata, ennast maha rahustada, oma võimekust tõsta jne. Meditatsioon ja jooga aitavad treenida hingamist ning seeläbi anda ohjad meie kätte. Saame ise olla oma hetkeseisundi juhid.

Kui mingil hetkel tekib tunne, et laenu tagasimaksed ei suju ja stressitase tõuseb, siis on mõistlik võtta aeg hetkeks maha ning hingamise abil ennast maha rahustada. Alles seejärel oleks mõistlik otsuseid vastu võtta.

Turvalisem tehnoloogia

Vanasti tuli laenu saamiseks minna pangakontorisse, järjekorras oodata ning kõik terve ports dokumentatsioone esitada, teadmata, kas tegelikult selle laenu üldsegi saab. Stress oli juba enne laenu saamist laes.

Täna on võimalik nutitelefoni abil oma meelepärane laen ise kokku panna, määrata laenu tagasimaksete graafik, portfell pisiasjadeni paika sobitada ja rahaasjades ohjad oma kätte võtta.

Harjumuspärane pangakontorist laenu taotlemine pole ära kadunud ja paljud inimesed käivad vastumeelselt täpselt sedaviisi kapitali saamas. Fintech revolutsioon on traditsioonilise panganduse mugavustsoonist välja lükanud ja sundinud neid oma süsteeme arendama. Tarbija jaoks tähendab see suuremat vastutulekut ja vabamaid käsi.

Laenu võtmine käib mitmes osas ning võtmise protsess on üks nendest. Kui protsess on ebameeldiv, siis jääbki hapu tunne järgi.

Näri nätsu

Nätsu närimine võib tunduda veider, või koguni ebaviisakas harjumus. Tegelikult on selle meetodi taga teaduslikult tõestatud psühholoogiline tagamaa. Evolutsiooni käigus on kujunenud välja harjumus süüa vaid turvalises keskkonnas, sest vastasel juhul oleks ise toiduks juhtunud. Alateadlikult on see meile sisse kodeeritud. Kui sööme, siis tõenäoliselt oleme turvalises situatsioonis. Sellepärast on ka ülekaalulisust kroonilise stressi ja ärevusega seotud, sest inimene alateadlikult otsib seda turvatunnet söömistegevusest.

Kasuta seda kodeeringut enda kasuks ja näri nätsu näiteks eksami, keerukama töö või mõne teise väljakutse puhul, kus närimine ei takistaks tulemuslikkust. Kui laenuga seotud mõtted ei anna rahu, siis võib julgelt paki nätsu haarata ning aeg-ajalt söömist imiteerida. Rakenda oma ürgseid kogemusi.

Päeva lõpus

Laenud võtavad aega. Laenu võtmine ei pea olema aeglane, seda saab teha kiirelt, kuid laenude tagasi maksmine võib võtta aega. Reeglina võtabki. Et stressitase kogu protsessi vältel võimalikult väiksena püsiks, tuleb erinevatel etappidel rakendada väikseid, kuid efektiivseid nippe. Hingamise ja meditatsiooni abil saame emotsioone ja hirmu maandada, söömise imiteerimise abil tekitame turvatunnet, regulaarse treeningu abil hoiame üldist eluga rahulolu kõrgemana. Tehnoloogia abil hoiame kogu protsessil paremini silma peal ja saame kindlad olla, et laen on võetud laenaja huvisid silmas pidades. Väikeste mõjutustega saame end terve tagasimakse perioodi vältel rahulikult rööbastel hoida.

Allikad: lingid artikli sees

Fotod: unsplash.com, Shutterstock

Toimetas Ksenja Kask