Eesti toetab automaatse hädaabikõne süsteemi autodes

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

24. oktoober 2013 kell 9:25



112_web_smSiseministeerium toetab Euroopa Komisjoni ettepanekut rakendada autodes süsteemi, mis peab suutma raske liiklusõnnetuse korral ise hädaabiteenistusele helistada, vahendab BNS.

 

Siseministeerium toetab sõiduki tüübikinnituse nõuete sätestamist, millega nähakse ette kohustus paigaldada eCalli seadmed kõikidesse uutesse sõidukitesse, et tagada liiklusõnnetuste korral sõidukist tuleva hädaabikõne ühendamine Euroopa ühtse hädaabinumbriga 112. Vastava ettepaneku teeb ministeerium neljapäeval ka valitsusele.

Euroopa Komisjoni juuni keskel tehtud ettepaneku kohaselt peaksid autod alates 2015. aasta oktoobrist suutma raske liiklusõnnetuse korral ise hädaabiteenistusele helistada.

Automaatse hädaabikõne süsteem ehk eCall valib Euroopa ühtse hädaabinumbri 112 ja teatab hädaabikeskusele auto asukoha ka siis, kui juht on teadvuseta või ei suuda ise helistada. Prognooside kohaselt peaks see aitama säästa kuni 2500 inimelu aastas.

Euroopa Komisjoni asepresident, transpordivolinik Siim Kallas ütles suvel, et juunikuised ettepanekud on EL-i liiklusohutuse parandamise jaoks oluline teetähis. “Eelmisel aastal sai Euroopa Liidu teedel surma 28 000 ja vigastada 1,5 miljonit inimest. Kui õnnetus peaks juhtuma, on vigastatute päästmiseks arvel iga minut. Automaatse hädaabikõne tehnoloogia aitab päästa elusid, sest hädaabiteenistused saavad reageerida märksa kiiremini üle kogu EL-i,” ütles Kallas.

Et alates oktoobrist 2015 peavad kõikide sõiduautode ja kergveokite uued mudelid olema varustatud eCall-seadmetega, luuakse häirekeskuste jaoks ka taristu, mis võimaldab selliseid kõnesid vastu võtta ja käidelda. Sellega tagatakse automaatsete hädaabikõnede ühilduvus, koostalitlusvõime ja talitluspidevus kogu EL-is.

Hinnangute kohaselt võiks eCall-süsteem kiirendada hädaolukordadele reageerimist linnapiirkondades 40 ja maal 50 protsenti ning säästa kuni 2500 elu aastas.

Lisaks liiklusohutuse parandamisele aitab süsteem oluliselt vähendada ka liiklusõnnetustest põhjustatud ummikuid ja õnnetusspaigas toimuda võivaid järgnevaid õnnetusi. Automaatse hädaabikõne tehnoloogia, komponentide ja teenuste tarnimisse on kaasatud palju ettevõtteid ning seega on sellest kasu ka tööstusele. Lisaks eeldatakse, et automaatkõne jaoks paigaldatavaid sõidukisiseseid seadmeid peaks saama kasutada ka muude lisandväärtusega teenuste jaoks, näiteks varastatud autode jälitamiseks.

Automaatse hädaabikõne süsteem aktiveerub kohe, kui sõidukisisesed sensorid tuvastavad raske avarii. Seade valib Euroopa hädaabinumbri 112, loob telefoniühenduse sobiva häirekeskusega ning edastab päästeteenistustele õnnetuse üksikasjad, nagu õnnetuse toimumise aeg, sõiduki täpne asukoht ning sõidusuund. Automaatkõnet saab aktiveerida ka käsitsi nupulevajutusega, mida võib teha näiteks raske liiklusõnnetuse pealtnägija.

 

Allikas: BNS

Foto: puszta.com

 

Toimetas Mariann Joonas