Nutikad riiulid hakkavad tarbijaid jälgima ja ostule õhutama

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

18. oktoober 2013 kell 15:22



Rahvusvaheline suurkontsern Mondelez International ehk endine Kraft Foods on asunud moodsal moel oma kasumit suurendama. Ettevõte, mille toodete hulka kuuluvad ka näiteks Oreo ja Belvita küpsised, Milka ja Toblerone’i šokolaadid ning Hallsi kommid, tahab 2015. aastaks kauplustes kasutusele võtta nn nutikad riiulid, mis on varustatud sensoritega, tuvastades klientide profiili vanuse, soo ja rassi ostja näoehituse järgi.

 

Nutikas riiul, mis on ühendatud Microsofti Kinecti juhtseadmega, suudab luua potentsiaalse ostja profiili ning kaalutundlikud andurid tajuvad ära, millise toote ostja kätte võtab, et siis automaatselt lasta kõlaritest selle tootega seotud reklaami või erisoodustuse pakkumist. See tähendab, et kui ostja võtab riiulilt karbi küpsiseid, uurib nende koostist või mõtleb, kas neid ikka osta, hakkab kauplus otseselt mõjutama inimese ostusoove.

Ettevõte loodab nutikate riiulite abil suunata rohkem “õigeid“ tooteid “õigetele“ tarbijatele ning veenda kahtlejaid sooritama impulssoste, pakkudes ajastatud poesiseseid reklaame või kuponge. Selline strateegia aga surub inimestele senisest veelgi jõulisemalt peale kõikvõimalikke näkse ja rämpstoitu.

Mondelezi esindaja sõnul on nende eesmärk mõista, kuidas ostjad märkavad ja valivad nende tooteid poeriiulitelt: “Me saame niimoodi mõjutada inimese ostuotsust just talle suunatud pakkumistega – näiteks helireklaami või video kaudu, mis arvestavad ostja profiili ja tema ostukäitumisega.“

Teine Mondelezi esindaja, Richard Buino väitis, et klientide privaatsus on neile tähtis ja nutikas riiul ei riku seda. “See tehnoloogia tuvastab näojooni, et selgeks teha kliendi sugu ja tema umbkaudne vanus, aga ei salvesta fotosid,“ ütles ta ABC Newsile.

Ei ole kindlalt öeldud, kas kaamerad on ostjatele nähtavad, mis tekitab muret jälgimistegevuse pärast. Keskkonnaportaali Mother Nature Network esindaja Robin Sreeves ütles, et tarbijad peaksid teadma, millal nad on turunduskampaania sihtmärgid: “On oluline, et me oleksime teadlikud sellistest salakavalatest turundusskeemidest. On hea teada, kui sa oled sihtrühmaks valitud, sest see aitab sul teha teadlikke valikuid.“

Kuigi Mondelez International väidab, et nad aitavad vaid “õigetel toodetel õigetesse ostukärudesse jõuda“ on selge, et selline sekkumine inimeste igapäevaellu ja tarbimisvalikutesse tekitab kahtlusi.

 

Allikad: ABC News, Washington Post, Treehugger

Foto: gyopowife.wordpress.com

 

Toimetas Marlen Laanep

 



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt