Suur Vend tuleb autosse kaasa: kiirusekontroll muutub uutes sõidukites kohustuslikuks

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

12. mai 2022 kell 15:35



Euroopa autotootjate jaoks muutub andmekaitseametnike, autoliitude ja eraalgatuste poolt kritiseerinud “intelligentne kiirusabiline” ISA mõne nädala pärast kohustuslikuks kõikidele uutele mootorsõidukitele. Sellega saab politseiamet kontrollida kodanikke sõidu ajal reaalajas – sõidutempo salvestatakse ja seda saab juhile meelde tuletada. Autonoomne juhtseade võib vajadusel ka sõiduki seisma panna. Poliitilisi otsustajaid ja eurokraate ei häiri tõsiasi, et see “paternalistliku” tehnoloogia järglane on kuritarvitamise suhtes väga vastuvõtlik. Kas võime sellest järeldada, et peagi saab hakata seadusega keelustama vanemate autodega liiklemist?

 

EL näib olevat vankumatu oma püüdlustes kodanikel käest kinni hoida: viimane ahistamine sunnib autotootjaid ja autojuhte paigaldama tervet seiresüsteemide kataloogi, et väidetavalt peamiselt vähendada liiklussurmade ja -vigastuste arvu. See otsustati juba 2019. aastal vastu võetud määrusega, mis hakkab kehtima 6. juulil 2022.

Nn “mustade kast” kogub kokku kõik auto sõiduandmed selle ekspluatatsiooniaja vältel ja süsteemi ei ole auto omanikul võimalik välja lülitada.

Kuigi algselt pidi sama plaan jõustuma ka Suurbritannias, käivad seal jutud, et kohustusliku kiirusekontrolli nõudest võidakse esialgu loobuda.

 

Digitaalne paternalism juhiistmel

Edaspidi peavad autod, veoautod, kaubikud ja bussid olema varustatud ISA-ga (Intelligent Speed Assistant – intelligentne kiiruse assistent). Sellel on kiirusepiiraja, liiklusmärkide tuvastamise ja püsikiiruse hoidja funktsioonid. Süsteem kasutab kiirusepiirangute ületamise tuvastamiseks kaameraid, digitaalseid kaarte ja andureid.

Seejärel teavitatakse juhti tema rikkumisest hoiatusheli või hoiatusteate abil kokpitis või gaasipedaali vastuvajutusega. Kui juht ei reageeri, siis võib ISA automaatselt vastavalt sõidukiirust vähendada või sõiduki täielikult seisata. Selle “käsu” saab küll gaasipedaali tugevalt vajutades tühistada või isegi täielikult välja lülitada, kuid see lülitab end uuesti sisse iga kord, kui auto käivitatakse.

 

Täielik kontroll suurenenud turvalisuse varjus

ADAC (General German Automobile Club, Euroopa suurim autoliit) ei pea süsteemi praegu piisavalt küpseks, samas kui teised kriitikud kurdavad, et autode tootjad olid EL-i määruse koostamisse liiga sügavalt kaasatud või et süsteemi väljalülitamise võimalus “ei paku ohutuseelist”. Alates 7. juulist 2024 müüakse mudeleid, mis on registreeritud enne 6. juulit 2022 ja millel pole veel ISA-d, ainult koos kiiruse assistendiga.

Hullumeelsus, et kuigi inimese enda tehnika – või äärmisel juhul ühel hetkel võib-olla ka riiklikud ohutus- või keskkonnaasutused – suudab auto kaugjuhtimispuldiga välja lülitada või juhti reaalajas üleval hoida, ei moonutata uue nõudega mitte ainult vabaduse ja isikliku vastutuse viimaseid jäänuseid maanteeliikluses, vaid see on alles algus tervele reale muudele tehnilistele meetmetele, mis muutuvad äsja registreeritud sõidukite jaoks kohustuslikuks ja viivad eratranspordis totalitarismi äärmuseni, olgugi et need on maskeeritud kui “turvasüsteemid”.

 

Juht muutub üleliigseks

Muud selle aasta kohustuslikud uued funktsioonid on järgmised:

  • hädapidurdusassistent, mis peaks ohuolukorrad iseseisvalt ära tundma ja kokkupõrgete vältimiseks sõidukit pidurdama;
  • tagurdamise abiline, mis hoiatab jalakäijate või muude takistuste eest;
  • rajalt kõrvalekaldumise hoiatussüsteem, mis sekkub, kui sõiduk satub vastutulevale liiklusele või on teelt välja kaldumise oht;
  • unisuse tuvastamise süsteem, mis analüüsib sõidukäitumist ning annab akustiliste ja visuaalsete signaalide abil märku, millal tuleb teha paus;
  • turvavöö hoiatussüsteem (see on kohustuslik alates 2019. aastast);
  • õnnetuste andmete salvestuskast (“must kast”), mis nagu lennukitelgi on mõeldud aitama rekonstrueerida õnnetuse kulgu;
  • liides alkoholi immobilisaatori jaoks.

Kui jätta kõrvale positiivne pool, et need uuendused töötavad loomulikult vigadeta ega lange mingil juhul häkkerite rünnakute ohvriks (mis siis hädaolukorras tähendab, et sõidukit ei saa enam üldse “analoogselt” kasutada), muudavad need “lapsehoidja funktsioonid” juhid põhimõtteliselt üleliigseteks ja peaaegu piloodist reisijateks.

Enesemääramisvõime, sõiduintuitsioon, arukas osalemine liikluses, osavus ja valvsus antakse üle tehnilistele seadmetele , mis – loomulikult Euroopa Suure Venna heatahtliku pilgu all – jälgivad reeglite täitmist, mis omakorda teenivad ainult “üha läbipaistvamaks muutuva kodaniku enda heaolu”.

 

Allikas ja lisalugemist: wochenblick.at, The Limited Times, Makroskoop, lingid artikli sees

 

Toimetas Hando Tõnumaa



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt