X

10 eurot =

Milleks spirulina hea on?

27. jaanuar 2014 kell 19:42



spirulina-7Kujutle toitu, mis turgutab tervet su organismi, varustab enamuse eluks vajalike valkudega, ennetab allergiat, tugevdab immuunsüsteemi, aitab ennetada vererõhu ja kolesteroolitaseme tõusu ning kaitseb vähi eest. See suurepärane toiduaine juba eksisteerib ning seda nimetatakse spirulinaks. See valmib tsüanobakterite perre kuuluvatest sini-rohevetikatest, mis kasvavad soojades mageveekogudes. Seda võivad tarbida nii inimesed kui ka loomad ning see on saadaval nii pulbri, tableti kui ka helveste kujul.

 

Looduslikult võib seda leida troopiliste ja subtroopiliste piirkondade järvedest, kus on kõrge pH-tase ja palju karbonaate ja bikarbonaate. Enamus müüdavast spirulinast on siiski tööstuslikult toodetud USA-s, Tais, Indias, Taiwanis, Hiinas ja mujal maailmas. Tänapäeval kasutatakse seda üle maailma laialdaselt ning seda peetakse üheks võimalikuks jätkusuutlikuks toiduallikaks maailma näljahäda probleemi lahendamiseks, kuna tegemist on äärmiselt vastupidava organismiga, mis kasvab väga erinevate temperatuuride juures ja ei vaja erilist hooldust.

Ajalooliselt kasutasid spirulinat juba asteegid ka teised Kesk-Ameerika rahvad kuni 16. sajandini, kogudes seda Texcoco järvest. Esimene suuremahuline spirulina tootmine sai alguse juba 1970-ndatel Lõuna-Ameerikas. Spirulina on traditsionaalse menüü osaks olnud ka Kesk-Aafrikas Tšaadis, kus seda koguti väiksematest järvedest suure Chadi järve lähedal.

 

Suurepärane valkude ja vitamiinide allikas

Kuivatatud spirulina sisaldab keskmiselt 60% valku ning kõiki asendamatuid aminohappeid. See on valgusisalduse poolest parem, kui enamik taimseid valguallikaid, kuid võrreldes loomse valguga on selles veidi vähem mõningaid aminohappeid. Umbes 7% spirulinas on mitmed kasulikud rasvad, ning lisaks leidub selles B-grupi vitamiine (B1, B2, B3, B6, B9), C-vitamiini ning rasvlahustuvaid  D-, A- ja E-vitamiini. Mineraalidest on spirulinas kaaliumi, kaltsiumi, kroomi, vaske,  magneesiumi, mangaani, fosforit, seleeni, naatriumi ja tsinki. Eraldi tasub välja tuua see, et spirulinas on ohtralt hea imenduvusega rauda, mis teeb sellest suurepärase aneemiat ennetava toidu. Kaltsiumit on selles 26 korda rohkem kui piimas, mis aitab toetada luude ja hammaste tervist. Selle erkroheline värvus viitab sellele, et spirulina sisaldab ka mitmeid tervisele kasulikke fütotoitaineid, sealhulgas näiteks beetakaroteen, klorofüll ja mitmed sarnased ühendid. Klorofüll on abiks kehast mürkide väljutamisel ja immuunsüsteemi toetamisel.

Spirulinat müüakse vahel ka tõhusa vitamiin B12 allikana, kuid see ei ole tõhusalt kinnitust saanud. Selles olev B12 on inimese organismis väga halvasti imenduvas inaktiivses vormis.

 

Turvaline ja tervislik

Spirulina on turvaline ka suuremates kogustes ning nõrgema organismi puhul ei ole sellel leitud toksilisi kõrvalmõjusid. Kuid vahel võib spirulina olla saastunud teise vetikaliigiga, mis toodab ainet nimega mikrotsüstiin – see võib põhjustada seedehäireid ja pikemal kasutamisel maksavähki. Hiinast pärit spirulinas on leitud ka raskemetallide jääke, nagu näiteks pliid, elavhõbedat ja arseeni.

Katseklaasiuurimustes on uuritud spirulina kiirguse eest kaitsvat mõju inimese rakkudele, ning loomkatsetel on uuritud, kas see aitab kaitsta südamekudesid keemiaravi korral. Samuti on spirulina kasulikke omadusi uuritud südameatakist taastumise ajal, vanusest tingitud mälu halvenemise, diabeedi ja allergilise heinanohu vastu. Puhas, mitte saastunud spirulina on hea vahend arseenimürgistuse raviks. Seda kasutati ära Bangladeshis, kus suur osa joogivett on selle raskemetalliga saastunud. Spirulina toetab tervisliku mikrofloora arenemist soolestikus ning sel moel aitab ka pärmseene infektsiooni kontrolli all hoida.

Spirulinat aetakse sageli segamini vetikaliigi klorellaga. Peamine erinevus on see, et spirulina on tuhandeid aastaid vanem ning sellel puudub tugev rakukest.

Spirulinat on pulbri kujul lihtne lisada smuutisse, salatikastmetesse, suppidesse või teistesse toitudesse. Kuna selle maitse on paljude jaoks ebameeldiv, siis tasub seda segada toiduainetega, mis seda varjutavad. Kui see maitse toidus häirib, siis võib proovida spirulinat tablettide kujul. Spirulina sobib eriti hästi tooršokolaadi hulka, tuues maiustusse hulgaliselt väärtuslikke toitaineid.

Retsepte ja ideid spirulina kasutamiseks võid leida siit.

 

Allikad: Eliksiir, Mercola, Wikipedia, Wellness Mama, My Science Academy

Artikkel valmis koostöös loodusravipoe-ökoapteegiga Eliksiir

eliksiir-300x68

 

 

Foto: superfoodsmagazine.com

 

Toimetas Katrin Suik