Hirmutavad kampaaniad noortele ei mõju

24. oktoober 2013 kell 15:30



Screen Shot 2013-10-24 at 3.57.51 PMNoortele mõeldud tervisekampaaniad võiksid osutuda endisest efektiivseks, kui need keskenduksid positiivsetele sõnumitele. Uuringud näitavad, et noored inimesed pööravad positiivse tooniga tervise- ja ohutuskampaaniatele rohkem tähelepanu kui negatiivsetele hoiatussõnumitele. Näiteks suitsetamisvastases kampaanias võiks olla hüüdlauseks “Rohkem raha ja parem nahk!”, kui et “Oht varakult vähki surra!“

 

Me kõik teeme otsuseid lähtudes oma tegevuste tagajärgedest, muudame oma usukumusi ja otsuseid toetudes informatsioonile, mida igapäevaselt kogume. Inimestele on aga loomulik otsuste tegemisel kõrvale hoida negatiivsest informatsioonist – see omadus on eriti tavaline just noorte puhul, kes kipuvad olema riskialtimad ja sattuma kergesti ohtlikesse situatsioonidesse.

Mainekas University College Londonis (UCL) viidi läbi uurimus, kus osales 52 vabatahtlikku vanuses 9–26 aastat. Osalistele esitleti erinevaid olukordi, nagu näiteks haigus või autoavarii, ning paluti hinnata võimalust, et see õnnetus võiks ka nendega juhtuda. Järgnevalt esitleti osalistele sündmuste statistikat ning paluti riski uuesti hinnata. Uuringust selgus, et noorematel osalistel oli tõenäosus negatiivsest informatsioonist õppust võtta väike, samas kui positiivse sõnumiga info mõjus ühesuguselt tervele uuritavale grupile. Uurijad väidavad, et uurimus võib aidata aru saada, miks tervisekampaaniad ja näiteks pildid sigaretipakkidel ei ole avaldanud teismelistele mõju suitsetamisest loobumiseks.

UCL-i uuring näitab, et noortel on täiskasvanutest keerulisem halbadest uudistest õppida ning neid tulevikusündmuste tarbeks tõlgendada. See seletab ka, miks noored tihti hoiatustele ei reageeri.

Uuringu läbi viinud dr Tali Sharot selgitas: “Kui me oleme noored, siis me arvame, et me oleme võitmatud ning ei kuula vanemaid, kes meid hoiatavad. Meie leiud näitavad, et kui tahad, et noored inimesed saaksid paremini aru nende valikutega seotud riskidest, peaksid rohkem keskenduma kasule, mida positiivne muutus endaga kaasa toob, mitte hirmutama neid õuduslugudega.”

 

 

Allikad: UCL, Daily Mail

Foto: reuters.com

 

Toimetas Hendrik Mere