Mis paha tuju põhjustab ja kuidas sellest üle saada

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

18. august 2020 kell 15:22



Kui sul on füüsiline vigastus, siis saad valu leevendada jääkotiga või panna haavale plaastri. Kuid emotsionaalsete haavade puhul see nii lihtne ei ole. Enamasti püüame halba tuju leevendada kuidagi tähelepanu kõrvale juhtides – kas ennast jäätisega lohutades või napsuga meeli tuimestades. Kuid halb tuju on nagu nakkushaigus – sellest ei saa lahti lihtsalt sümptomite peitmisega. Sageli on meil raske leida enda meeleolu languse põhjust. Kuid just põhjuse leidmine on see, mis aitab meil pahura tujuga sobival moel toime tulla.

 

Psühholoog Guy Winch, kes on kirjutanud raamatu “Emotional First Aid: Practical Strategies for Treating Failure, Rejection, Guilt and Other Everyday Psychological Injuries“, kirjeldab, millised on väga sageli esinevad halva tuju põhjused, ning kuidas neist jagu saada.

 

Põhjus: tagasilükkamine, eemaletõukamine

Winch nimetab seda “igapäevase elu marrastused ja kriimud“ ning nagu me kõik teame, on sellised vigastused paratamatud. Seda tunnet põhjustavad nii suured põhjused, näiteks see, kui kaasa nõuab lahutust, kui ka väiksemad ja lihtsamad igapäevaelu juhtumid, mis võivad su meeleolu rikkuda.

Eemaletõukamine on üks julmemaid haavu, kuna see on otsene hoop meie ego pihta. Ego on meie lahutamatu osa, mis hoiab koos meie eneseuhkust ja eneseväärikust. Kui ego saab riivata, siis hakkame automaatselt ennast süüdistama, eeldades, et meiega on midagi valesti ja samas kritiseerime käitumist, mis on viinud selleni, et meid eemale tõugati.

Lihtne näide – sa naased puhkuselt eksootilisest kohast ja postitad puhkusefotod sotsiaalmeediasse ning jääd reaktsiooni ootama. Kuid ükski sinu sõpradest ei kliki “meeldib“ hoolimata sellest, et sina oled nende fotodele alati tähelepanu pööranud. Või näiteks teevad kolleegid plaane, kuhu lõunale minna ning unustavad sind kutsuda. Isegi siis, kui need ei ole su lemmikkolleegid, väljajätmine põhjustab meeleolu langust.



Teadusuuringud on viidanud sellele, et meie aju on üles ehitatud nii tundlikuna eemaletõukamise osas, et see haavab meid isegi sel juhul, kui eemaletõukajateks on inimesed, keda me tegelikult ei salli. Ühes 2007 aastal ajakirjas European Journal of Social Psychology avaldatud uuringus kirjeldati, et inimesed, keda oli eemale tõuganud nende jaoks võõrad inimesed, tundsid ennast väga haavununa ning nende tuju ei parandanud eriti palju isegi see, kui neile öeldi et neid haavanud inimesed kuulusid Ku Klux Klani.

 

Kuidas sellega toime tulla:

Kui sa tunned ennast solvununa, et sõbrad ei näita piisavat vaimustust sinu Facebooki fotode üle, siis ütle neile seda. Saada sõnum paarile sõbrale, küsides mida nad arvavas sinu puhkusefotodest. Ning tõenäoliselt nad pööravad nad su jagatud materjalile rohkem tähelepanu ja sa tunned ennast kohe paremini. Võib-olla vajavad nad lihtsalt seda, et sa nende tähelepanu sinu piltidele juhiks, kuna neil on hiiglasuur sõbranimekiri ja nad lihtsalt ei märganud sind.

Kui kolleegid ei kutsunud sind lõunale, siis meenuta, et sul on kindlasti palju sõpru, kes sind väga hindavad – võta nendega ühendust. Sa ei vajagi seda, et igaüks sind lõunale kutsuks. Meenuta endale, et sa ei pea olema osa igast grupist – piisab kui sul on oma grupp.

Ära võtta eemaletõukamist isiklikult. Ainuke põhjus, miks see meile kannatusi põhjustab on see, et tunneme ennast emotsionaalselt seotuna isikuga, kes meid eemale tõukas. Kuid see koorem on vaid meie endi õlgadel, keegi teine ei aita meil seda kanda. Sageli arvame, et põhjus on meis, kuigi tegelikult ei pruugi meil sellega mitte midagi pistmist olla. Inimene, kes sind eemale tõukab, tegutseb lähtuvalt tema enda ebakindlusest ja hirmudest, sageli ei ole sa mitte midagi teinud, et seda olukorda põhjustada. Vaata suuremat pilti – see äraütlemine võib avada hoopis uusi võimalusi kuskil mujal. Sageli on eemaletõukamine eriti valus selle tõttu, et selle tunde juured on sügaval lapsepõlves ja põhjustavad ülereageerimist. Mõista oma tunnete põhjuseid, see aitab nendega paremini toime tulla. Aktsepteeri oma tundeid ja seda, et see ei ole esimene ega viimane kord, kui sa nii tunned. Kuid sa oled sellest ennegi üle saanud, ning saad jälle. Võta seda kui võimalust areneda ja kasvada paremaks ja tugevamaks inimeseks – emotsionaalne valu aitab hävitada ego ja olla silmitsi sinu tegeliku minaga.

Põhjus: komplimendid

See näib ebaloogiline kuid komplimendid ei ole alati mugavad. Madala enesehinnanguga inimeste jaoks on kiitus ebameeldiv, kuna see läheb konflikti nende enda arvamusega iseendast ning võib neid panna ennast viletsamini tundma. Winch kirjeldab ühte 19-aastast tudengit, kellel on raskusi kohtingule saamisega, kuid iga kord koju minnes kuuleb ta vanematelt seda, kui ilus ta on. See põhjustab negatiivseid emotsioone, kuna



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.