Kas piima joomine aitab luid tugevdada?

18. detsember 2013 kell 16:31



1ed59243297d433bca62f9641001212fMeile on aastakümneid püütud kinnistada ideed, et piim on kasulik tugevate luude ja hammaste jaoks. Kuid kaltsium on kõigest üks paljudest vajalikest mineraalidest, mida tugevate luude jaoks vaja on ning piimas leiduvat kaltsiumi ei suuda inimese keha tõhusalt omandada, mis pigem põhjustab osteoporoosi, kui ennetab seda. Hiljuti avaldatud uuring kinnitab, et teismeliseeas piima tarbinud inimestel ei olnud vanaduses väiksem luumurdude risk, vaid vastupidi, meestel leiti, et mida rohkem olid nad noorena piima joonud, seda suurem oli luumurdude risk.

 

Piimatööstused on viimased 50 aastat hoolikalt püüdnud tõestada, et pastöriseeritud piimatoodete tarbimine suurendab kehas kaltsiumi hulka. Pastöriseerimine toodab aga kaltsiumkarbonaati, mis ei ole inimese kehas suures osas imenduv. Lisaks hävitab pastöriseerimine ensüüme ja vitamiine, lagundab piimavalke, tapab kasulikke baktereid ning seda on seostatud allergiate ja hammaste lagunemisega, koolikuvaludega imikutel, kasvuprobleemidega lastel, osteoporoosi, artriidi, südamehaiguste ja vähiga.

Lisaks läbib suurem osa piimatooteid ka homogeenimise protsessi. Selle käigus pressitakse piim suure rõhu all läbi imepeene sõela, mille käigus piimarasva molekulid lõhustatakse väiksemaks. Selle protseduuri ainus põhjus on piimatoodete esteetilise välimuse ja konsistentsi parandamine, et ei tekiks koorekihti. Homogeenitud piim imendub väga tõhusalt soolestikus vale koha peal, põhjustades segadust immuunsüsteemi jaoks ning viies kehasse valesid aineid vale koha peale. Valgud, mis muidu lõhustataks soolestikus, satuvad vereringesse. Võõrvalgud vereringes põhjustavad histamiini vahendusel toimuvaid allergilisi reaktsioone ja lima tekke suurenemist kehas. Vahel võivad need võõrvalgud põhjustada isegi autoimmuunhaigusi, diabeeti, multiskleroosi, vähki ja südamehaigusi.

 

Kaltsium ei imendu ilma magneesiumita

Kaltsium on lisaks luude-hammaste tervisele oluline ka paljudes muudes keha reaktsioonides ning kui inimene ei saa toiduga piisavalt omastatavat kaltsiumi, hakkab keha seda võtma luudest. Paljudes maades, kus on inimestele sünnist saadik piima sisse joodetud, on ometi väga kõrge osteoporoosi määr. Toorpiimas leiduv kaltsium on inimese jaoks sobivamas vormis, kuid selle üle on tänapäeval palju vaidlusi, kas toorpiim on parem kaltsiumi allikas kui seda sisaldavad köögiviljad.

Peamine probleem kaltsiumi tarbimisel on see, et kaltsium ei imendu ilma magneesiumita ning igasugune piim sisaldab liiga vähe magneesiumi. Soovitav kaltsiumi-magneesiumi suhe oleks 1 : 2 või vähemalt 1 : 1. Piim, mille kaltsiumi-magneesiumi suhe on 10 : 1, on seetõttu ka pastöriseerimata kujul vilets kaltsiumiallikas. Palju tõhusamateks kaltsiumiallikateks peetakse rohelisi lehtköögivilju, seesamiseemneid, chia-seemneid ja mitmeid muid kaltsiumirikkaid toite.

 

Liigne mitteimenduv kaltsium tekitab terviseprobleeme

Teadusajakirjas JAMA Pediatrics avaldatud uurimuses vaadeldi üle 96 000 inimese andmeid selle kohta, kui palju nad olid vanuses 13–18 tarbinud piima ning võttes arvesse nende pikkust, toitumist, füüsilist aktiivsust ja muid mõjutegureid, hinnati seost piima tarbimise puusaluu murdude vahel.

Leiti, et piimatoodete soodsat mõju luude tervisele ei saa mitte kuidagi kinnitada. Uuringus osalenud naistel ei vähendanud suurem piimatarbimine puusaluu murru riski vanemas eas mitte kuidagi. Meeste puhul täheldati, et rohkem teismelisena piima joonud meestel oli puusaluumurru risk suurem ning seda seostati nende suhteliselt pikema kasvuga.

Liigne kehas mitteimenduv kaltsium põhjustab mitmeid terviseprobleeme. Uuringud on näidanud, et inimestel, kelle veres on liiga palju kaltsiumi ning kes võtavad samal ajal statiine (kolesterooli vähendavad ravimid) on südameinfarkti risk 17 korda suurem, kui neil kelle vere kaltsiumisisaldus ei ole nii kõrge. 2007. aastal avaldatud kliiniline uuring tõestas, et toiduga saadav kaltsium mõjutab luude tervis palju paremini kui kaltsiumi toidulisandid. Samuti on mitu uuringut näidanud, et kaltsiumitabletid suurendavad südameinfarkti riski. Enamik müüdavaid kaltsiumi toidulisandeid sisaldavad kaltsiumkarbonaati, mis on inimese kehas väga halvasti imenduv. On leitud, et kaltsiumitablettide söömine suurendab mao happelisust ning seetõttu ei ole need sobivad inimestele, kellel on mao ülehappesuse probleemid.

 

Kuidas toetada tugevate luude ja hammaste tervist

Söö kaltsiumirikkaid toite

Mitmetes toitudes leiduv kaltsium on kehas hästi imenduv ning ei jää pidama vereringesse, kus see kahju tekitab. Kui armastad piimatooteid, siis eelista vähemalt pastöriseerimata toorpiima ja jogurtit. Väga head kaltsiumiallikad on väikesed kalad, keda süüakse luudega. Need sisaldavad lisaks kaltsiumile ka luude terviseks vajalikke omega-3 rasvhappeid ja D-vitamiini. Kalad sisaldavad ka rikkalikult tsinki ja fosforit, mis on tugeva luulise maatriksi moodustumisel samuti olulise tähtsusega mineraalid. Lehtköögiviljad nagu lehtkapsas (kale), spargelkapsas ja spinat on kaltsiumirikkad, samuti ürdid, kuivatatud puuviljad, mitmed pähklid ja seemned.

Toidu kombineerimine on väga oluline

Püüa vältida ühe toidukorra ajal täisteravilja ja kaltsiumirikaste toitude söömist. Täisteraviljad sisaldavad aineid, mis seostuvad kaltsiumiga ja ei lase sellel kehas imenduda. Oksaalhappeid ja fütiinhappeid sisaldavad toidud nagu maguskartul, oad, rabarber, seller ja peedid võivad samuti piirata toidus sisalduva kaltsiumi imendumist.

Väldi mineraalide kadu

Ära joo fosfaate sisaldavad limonaade, fosfor viib kehast kaltsiumi välja. Piira või väldi liigset loomse valgu tarbimist, kuna valgurikas dieet põhjustab kaltsiumikadu. Vähenda kohvijoomist. Suitsetamine ja alkoholi tarbimine vähendavad luude tihedust ja takistavad lisaks kaltsiumile ka paljude teiste toitainete imendumist.

Viibi päikese käes või võta lisaks kvaliteetset D-vitamiini

D-vitamiin aitab kaltsiumil kehas imenduda. Kuigi D-vitamiini leidub rasvastes kalades ja mõningates taimsetes allikates, siis kõige parem D-vitamiin tekib nahas päikesevalguse toimel. Hinnanguliselt on pooltel inimestel D-vitamiini puudus selle tõttu, et nad ei käi piisavalt sageli väljas või kasutavad päikeseblokaatoreid. Kõigest 10 minutit päikesepaistet päevas näole ja käsivartele vähendab luumurdude riski olulisel määral.

Õiget tüüpi kehaline koormus

Luude tervist toetavad kõige paremini harjutused, mille puhul kasutad enda keharaskust ning võimaldad luudele kerget põrutust. Näiteks kükid, hüppenööriga hüppamine, aeroobika, tantsimine ja kõndimine. Ilma kehalise koormuseta leiab keha, et luud ei pea nii tugevad olema ning selle asemel, et seal kaltsiumit salvestada, väljutatakse kogu kaltsium kehast. Mida enam veedame aega jalgadel, seda väiksem on meil vanemas eas luumurdude risk.

Väldi võimalusel ravimeid ja meditsiinilisi protseduure

Kõrvetiste ja mao ülehappesuse ravimid võivad blokeerida kaltsiumi imendumist soolestikus. Maohape lõhustab seedimiseprotsessi käigus toitaineid väiksemateks osadeks, nii et need saavad imenduda. Ravimid, mille eesmärk on maohappe kogust vähendada või seda neutraliseerida, võivad vähendada kaltsiumi ja pajude teiste toitainete imenduvust.

Loe pikemalt piimavabade kaltsiumiallikate kohta siit:

 

Allikad: Prevent Disease 1, Archpedi, Prevent Disease 2, Mercola

Foto: freegreatpicture.com

 

Toimetas Katrin Suik