Kas valgurikas toitumine on tervisele kahjulik?

7. märts 2014 kell 10:26



High Protein FoodsToitumise kohta on pea sama palju arvamusi, kui on erinevaid inimesi. Ühe või teise moes oleva dieedi järgimine võib olla huvitav, kuid vahel ka tervist kahjustav. Teadmised toitumise kohta uuenevad pidevalt, vanad dogmad vahetatakse uute vastu välja ning vahel näib, et õigeid ega valesid vastuseid ei olegi. Paleo dieet on üks viimase aja populaarseimad suundasid mille puhul püütakse toituda nii, et vähemalt pool kehale vajalikust energiast pärineks loomsetest allikatest.
Kuid mitte igaühe jaoks ei pruugi valgurikas toitumine sobiv olla.

 

Lõuna-California ülikooli teadlased on isegi väitnud, et loomse valgu rikas dieet olla tervisele sama kahjulik, kui suitsetamine.

Uuringus vaadeldi 6381 üle 50-aastase inimese toitumisharjumusi USA riikliku terviseküsitluse (National Health and Nutrition Examination Survey, NHANES) raames kogutud info põhjal. 50 – 65 aastaste inimeste puhul suurendas suur loomsete valkude tarbimine vähki või diabeeti suremise riski pea neli korda. Toitumisteadlased rõhutavad, et selle uuringu põhjal on vara teha kindlaid järeldusi, kuid see peaks manitsema ettevaatlikkusele, eriti vanemate inimeste puhul.

Mitte igasugune valk ei ole kahjulik

Leiti, et valgurohke toidu kahjulik mõju taandus peaaegu täielikult, kui valgud pärinesid taimsetest allikatest nagu ubadest ja teistest kaunviljadest. Kuigi vähki haigestumise risk oli keskealistel inimestel valgurikka dieedi puhul siiski kolm korda kõrgem, kui madala valgusisaldusega dieedi puhul.  Huvitav asjaolu oli veel see, et kui keskealised inimesed tarbisid ohtralt loomset valku, siis nende varajase vähki või diabeeti suremise risk suurenes, kuid üle 65-aastaste puhul näis valgurikas toitumine hoopis tervist toetavat.

See uuring seab kahtluse alla valgurohkete paleo- ja atkinsi dieetide pikaajalise mõju tervisele. Selle asemel soovitatakse süüa madala valgusisaldusega toitu kuni selle ajani, kui keha hakkab vanuse tõttu hapraks ja nõrgaks jääma, ning siis suurendada valgutarbimist. Lõuna-California ülikooli teadlane Valter Longo kommenteeris, et selle uuringu ning eelnevate teadmiste põhjal peaks inimeste päevane valgutarbimine olema kuni 0,8 g kehakaalu kilogrammi kohta, mis teeb 60 kg kaaluva inimese päevaseks valguvajaduseks 48 g ja 80 kg inimese puhul 64 g. Longo sõnul peaks valkude arvelt tulema umbes 10 % päevasest kalorite hulgast ning ideaalis võiks see olla taimne valk.

 

Üldiste toitumisuuringute nõrgad küljed

Üksikute toiduainete mõju uurimine tervisele on ääretult keeruline. Kõrge valgusisaldusega dieedi näiline kahju tervisele võis sõltuda mitmetest asjaoludest. Loomse valgu allikate kvaliteet mängib kindlasti rolli. On suur vahe, kas loomne valk pärineb hormoone ja antibiootikume täis suurfarmi looma lihast või on see maheliha. Samuti mängivad alati kaasa elustiili faktorid – võib-olla on taimetoitlastel sagedamini tervislikumad eluviisid ning seetõttu näitab statistika nende väiksemat vähi ja diabeedi riski.

Mitmed toitumisteadlased on hoiatanud sellist laadi üldiste uuringute tulemuste põhjal põhjalikke järeldusi tegemast ning Readingi ülikooli toitumisteadlane Gunter Kuhnle kommenteeris, et on väga vale ja isegi ohtlik võrrelda omavahel suitsetamist ning liha ja juustu tarbimist, nagu selles uuringus tehtud oli. Seda võib mõni suitsetaja tõlgendada enda kasuks, arvates, et mis mõtet on lõpetada suitsetamist, kui juustu-singi võileib on sisuliselt sama kahjulik.

California teadlaste uuring tõstatab rohkem küsimusi, kui annab vastuseid. Kahtlemata ei tasu alahinnata liigse valgu koormust neerudele ja ainevahetusele. Kuid peamine, mida too uuring taaskord tõestab on see, et toitumises ei ole palju selliseid tõdesid, mida ei annaks ühe või teise uuringu abil ümber lükata. Igapäevases toiduvalikus tasub jälgida oma sisetunnet, individuaalseid reaktsioone ja vajadusi ning lähtuda põhimõttest – püüa vältida toitusid, mida sinu vana-vanaema ei oleks toiduaineks arvanud, nagu liigselt töödeldud ja pakendatud pika säilivusajaga toitusid. Ning igal juhul tasub ennast harida, uurida ja lugeda, kuid mitte iga uue suunaga kohe kaasa minna, lihtsalt sellepärast, et see on Hollywoodi staaride uus moeröögatus.

 

Loe lisaks, mis on paleodieet: Wikipedia, Telegram ja mis on atkinsi dieet: Wikipedia, EPL Delfi

 

Allikad: The Guardian, cell.com

Foto: healthandfitnesssociety.com

 

Toimetas Katrin Suik