Dieetide ja ülesöömise asemel: teadlik söömine

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

3. jaanuar 2020 kell 12:00



c1Arutelu toidu ja õige toitumise üle näib vahel lõputu – mida süüa või mitte süüa, parimad viimased supertoiduained ning lõputud nimekirjad toitudest, mida ei tohiks mitte mingil juhul süüa. Kuid nende valikute vahel on ka kuldne kesktee ning see ei keskendu sellele, mida süüa, vaid palju olulisem on see, kuidas süüa. Teadlik söömine aitab meil toitu paremini nautida, vältida ülesöömist ja olla terve.

 

Aina enam uurimusi viitab sellele, et toitumisharjumused ja toidusse suhtumine on sama olulised, kui see, mida me tegelikult lauale paneme. Teadlik söömine (mindful eating) on budistlikest traditsioonidest võrsunud liikumine, mille eesmärk on taastada sügavam seotus toiduga ja selle nautimisega. Samamoodi, nagu on olemas erinevaid meditatsiooni viise, mis hõlmavad istumist, hingamist, seismist või kõndimist, soovitavad paljud budistlikud õpetajad oma õpilastel mediteerida toiduga, laiendades enda teadvelolekut ning pöörates väga hoolikalt tähelepanu iga ampsuga kaasnevatele tajudele.

Teadlik söömine on dieetide vastand

Seda on nimetatud dieetide vastandiks ning loodetakse, et teadliku söömise praktika toob lahenduse olukorras, kus tuhandetest erinevatest dieetidest hoolimata on ülekaalulisuse epideemia aina tõusuteel. Teadliku söömise idee kohaselt ei ole õiget ega valet toitu, vaid erineval tasemel teadlikkus selle kohta, mida me sööme ja miks. Sa võid isegi juustuburgerit teadlikult süüa ning palju enam nauti