Dieetide ja ülesöömise asemel: teadlik söömine

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

6. august 2022 kell 9:00



Arutelu toidu ja õige toitumise üle näib vahel lõputu – mida süüa või mitte süüa, parimad viimased supertoiduained ning lõputud nimekirjad toitudest, mida ei tohiks mitte mingil juhul süüa. Kuid nende valikute vahel on ka kuldne kesktee ning see ei keskendu sellele, mida süüa, vaid palju olulisem on see, kuidas süüa. Teadlik söömine aitab meil toitu paremini nautida, vältida ülesöömist ja olla terve. Artikkel ilmus Telegramis esmakordselt eelmise aasta juunis.

 

Aina enam uurimusi viitab sellele, et toitumisharjumused ja toidusse suhtumine on sama olulised, kui see, mida me tegelikult lauale paneme. Teadlik söömine (mindful eating) on budistlikest traditsioonidest võrsunud liikumine, mille eesmärk on taastada sügavam seotus toiduga ja selle nautimisega. Samamoodi, nagu on olemas erinevaid meditatsiooni viise, mis hõlmavad istumist, hingamist, seismist või kõndimist, soovitavad paljud budistlikud õpetajad oma õpilastel mediteerida toiduga, laiendades enda teadvelolekut ning pöörates väga hoolikalt tähelepanu iga ampsuga kaasnevatele tajudele.

 

Teadlik söömine on dieetide vastand

Seda on nimetatud dieetide vastandiks ning loodetakse, et teadliku söömise praktika toob lahenduse olukorras, kus tuhandetest erinevatest dieetidest hoolimata on ülekaalulisuse epideemia aina tõusuteel. Teadliku söömise idee kohaselt ei ole õiget ega valet toitu, vaid erineval tasemel teadlikkus selle kohta, mida me sööme ja miks. Sa võid isegi juustuburgerit teadlikult süüa ning palju enam nautida. Võib-olla avastad poole burgeri pealt, et sa rohkem enam ei soovi. Või küsib su keha hoopis vahelduseks salatit?

Teadlikult süües põhinevad meie toidukorrad keha näljasignaalidel, mitte emotsionaalsetel põhjustel. See tähendab ka seda, et me peame märkama oma keha näljasignaale ja mitte asuma sööma alles siis, kui oleme näljast nõrkemas. Uuringud on näidanud, et teadlikult sööjatel on vähem kehakaaluprobleeme ja toitumishäireid ning nad on üldiselt tervemad.

Teadliku söömise kriitikud on toonud välja, et suures seltskonnas võib vaikuses söömine olla võimatu missioon ning sageli on perede jaoks söögilaua taga ainus aeg, kui kõik saavad koos olla ja vestelda. Kuid teadlik söömine ei pruugi olla “kõik või mitte midagi“ valik. Meil on palju võimalusi teadliku toitumise harjumusi oma igapäevarutiini kaasata, ilma et peaksime sealjuures mungarüüd kandma või ühte rosinat kolm päeva närima. Teadlik toitumine toimib ainult sel juhul, kui suudad seda oma elustiiliga sobivaks kohandada.

Mõned nipid, kuidas söömist teadlikumaks teha

Söö aeglasemalt

Võta kahvlitäis oma lemmiktoitu. Naudi seda, taju selle maitsevarjundeid, tekstuuri, lõhna ja värvi. Ning siis pane kahvel lauale tagasi. See võib olla raske – sa oled näljane ja see toit maitseb sulle. Aga see väike enesekontrolli harjutus on hea algus, et õppida aeglaselt sööma. See ei pea tähendama, et sa veedad laua taga tunde. On hea endale ja perele meelde tu

Palun oota...
TEGEMIST ON TASULISE ARTIKLIGA, EDASI LUGEMISEKS PALUN VALI MAKSEMEETOD


Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt