Kubricku filmi “Silmad pärani kinni“ peidetud sõnumid, III osa

29. september 2013 kell 13:16



leadeyes3Stanley Kubricku “Silmad pärani kinni“ (Eyes Wide Shut, 1999) reklaamiti vastuolulise sünge filmina, milles säras tolle aja staarpaar – Tom Cruise ja Nicole Kidman. Kuigi filmi keskmes on suurepärased näitlejad, koorub linateose sügavam tähendus välja taustal olevast – Kubricku tähelepanu detailidele ja sümbolismi kasutamine lisab kogu filmile teise dimensiooni – sellise, mida ei näe need, kelle silmad on pärani kinni. Portaalis Vigilant Citizen ilmunud järjelugu vaeb Kubricku viimaseks jäänud filmi peidetud sõnumeid: kolmandas ehk viimases osas on lähema vaatluse all Billi teekond kui tervik ja selle varjatud esoteeriline tähendus. Vaadeldakse, kuidas Kubricku loodud filmikeel ühendab kõiki naistegelasi, muutes Billi kohtumised naise loomuse uurimisretkeks.

 

Eelmisted osad olid pühendatud peamiselt salaseltsile, mille Bill avastas. See eliitklubi, kus käisid koos maailma kõige mõjuvõimsamad inimesed, tegeleb satanismi, musta maagia ja rituaalsete ohverdustega. Oma sõbra Nightingale’i abiga tungib Bill ühele salaseltsi okultistlikule rituaalile ning näeb pealt tseremooniat, mida juhib ülempreester. Sellele järgneb orgia.

Teises osas seletati, kuidas reaalselt tegutsevad salaseltsid nagu Hellfire-klubi ning O.T.O. osalevad sellistes rituaalides. Nende okultistlikud põhimõtted pärinevad tantristlikust joogast, kus füüsilisest erutusest tekkivat energiat kasutatakse “kõrgema seisundi“ saavutamiseks. Seda arusaama taaskasutas (ja korrumpeeris) Aleister Crowley, kes nimetas seda seksi maagiaks. Tema ja ta jüngrite sõnul olid teadmised seda tüüpi maagia kohta iidsete salaseltside kõige suuremaks saladuseks, millesse pühendati vaid kõige kõrgema positsiooniga liikmed.

BaphometSeksmaagia saatanlik sümbol Baphomet

 

Paraku seda kõike filmis otseselt ei mainita. Tseremoonia, mida Bill pealt nägi, tundus oma uhke koreograafia ja õõvastava muusikaga vaid suur, tühi, võltsstseen dramaatilist teatrit, mida tehakse vaid selleks, et anda rikastele inimestele mingisugune müstiline põhjus liiderdamiseks. Kuigi Kubrick võttis okultistlikult rituaalilt ära esoteerilise, “maagilise“ tähenduse, põimis ta selle teema läbi kogu filmi. Kui vaadata filmi tempot ja Billi rännakut ning inimesi, keda ta kohtab, on ilmne, et “maagia“ ei toimi rituaali enda ajal, vaid kogu filmi kui terviku mõjul.

 

Film kui rituaal

Kuigi “Silmad pärani kinni“ tundub pealtnäha olevat film inimese seksuaalsusest, ei jõua mitte keegi filmis seksuaalse rahulduseni. Kuigi Billil on palju võimalusi ennast rahuldada atraktiivsete naistega, ei juhtu seda kordagi. Filmi edasi arenedes kasvab ka iha ja kirg, aga Billil õnnestub seda kontrolli all hoida. Just oma “elujõu“ kontrolli all hoidmine on tantristliku maagia tuum.

eyes25a

Billi kujutlused oma naisest mereväeohvitseriga näitavad tema seksuaalenergia järjepidevalt kasvu

 

Vaatajatele meenutatakse seda filmi jooksul mitmeid kordi, kui Bill kujutab ette oma naist mereväeohvitseriga. Need kumuleeruvad mõttevälgatused on kasvava intensiivsusega – suudlemisest kuni suguühteni välja. Need stseenid näitavad Billi kundalini järjepidevat kasvu (kundalini on meis kõigis peituv loov energia ning selle aktiveerimisel ärkab hing ja avanevad võimed). Nende valusate mõttevälgatustega meenutatakse vaatajale, et Billi teekond algas valust ja häbistatusest.

Viimased repliigid filmis võtavad kokku ja defineerivad Billi teekonna. Pärast New Yorgis ringijooksmist ja kiusatustega silmitsi seismist kohtub Bill oma naisega ja räägib talle, kui “ärkvel“ ta nüüd on. Nüüd, kus Billi “elujõud“ on lõpuni laetud, lõpetab Alice filmi fraasiga, mis lõpetab rituaali.

– “Ma armastan sind küll. Ja tead, on midagi väga olulist, mida me peame tegema niipea kui võimalik.“

– “Mida?“

– “K*ppima.“

eyes26

 

Filmi lõpetamine sellise dialoogiga viitab sellele, et kogu rännak oli kasvava intensiivsusega ja viib lõpuks “maagiliselt laetud“ kliimaksini, mis on crowleyliku maagia eesmärk.

Siiski, Billi rännak polnud ainult naudingu tippu jõudmise eelmäng. Filmi edasi arenedes käib pidev edasi-tagasi kiikumine naudingu ja valu, külgetõmbe ja eemaletõukavuse, elu ja surma vahel, sümboliseerides tema teekonna ambivalentsust.

 

Eros ja thanatos

Billi ööd New Yorgis iseloomustavad arvukad kohtumised naissooga, kes kõik pakuvad “ravi“ murtud südamele. Ent iga kokkupuude kannab endaga ka potentsiaalselt hävituslikku aspekti, mis on veetluse ja külgetõmbe vastand. Kuigi Bill ihkab seksuaalsuhet, mõistab ta, et ta ihad külvavad valu ja isegi surma. Billi teekond on seega edasi-tagasi kiikumine mehe kahe peamise freudiliku tungi, milleks on elu- ja surmatungid eros ja thanatos.

26-06-2013-12-51-19-PM

Filmi alguses tunnistab Bill ühe oma patsiendi surma. Tolle tütar avaldab Billile armastust ja suudleb teda. See stseen viitab elu- ja surmatungi vahelisele konfliktile, mis läbib kogu filmi.

 

Freud iseloomustas eros’t kui elutungi, mis toimib armastuse ja seksuaalsuse kaudu ja thanatos’t kui surmatungi, mis toimub eemaletõukavalt. Esimene viib liigi edasikestmise ja teine enesehävitamisele. Kuigi iga Billi kohtumine lubab talle kire magusat kiusatust, on kõigil põgusatel suhetel ka destruktiivne külg.

Billi rännak on seega teekond, mis pendeldab kire ürgse võlu ja selle ümber püstitatud hävituslike sotsiaalsete piirangute vahel. Ei ole olemas mitte midagi, mis oleks rohkem algeline ja instinktiivne kui loomalik külgetõmme, aga meie modernne maailm on muutnud need suhted keeruliseks, reeglitest kammitsetuks ning ärakasutamisele altiks. Kuigi iha on looduse viis ärgitada inimesi paljunema, on sotsiaalsed piirangud loonud mitmesuguseid fetišeid, moonutusi, mänge ja perverssusi selle ürgse jõu ümber. Seda lausa punktini, kus ihast saab hävitav kinnisidee.

Sel ajal, kui Bill laveerib naudingu ja valu, monogaamse abielu ja anonüümse liiderlikkuse vahel, märkab vaataja aspekti, mis ühendab enamikku tema kohtumisi naistega.

 

Punapäised naised

Kõige olulisemad naised filmis on Billi naine, tema tütar Helena, Amanda (ori, kes ohverdati rituaalis) ja Domino (prostituut, keda ta tänaval kohtas). Kõik kolm täiskasvanud naist on omavahel sarnased, neid ühendavad pikkus, kena keha ja punapäisus. Ühtlasi tunduvad nad olevat ühendatud “teisel tasandil“.

Kuigi Alice on lugupeetud kõrgklassi naine, on ta samas prostituut, sest kasutab oma välimust, olles abielus mehega, keda ta ei armasta. Samas, prostituut Domino ja Billi koosveedetud aeg on täis õrnust ja magusat iha, meenutades armastust. Alice ja Domino täiendavad teineteist.

Ka Amanda sarnaneb neile naistele. Kui Alice (ilmselt) ei olnud okultistlikul rituaalil, milles Bill osales, ja mees tuleb sealt tagasi, kirjeldab naine talle unenägu, mis on sarnane sellele, mida Bill oli just läbi elanud ja mida Amanda oli kogenud. Alice’i unenägu ühendab teda Amandaga, kes osales rituaalis ja kes tegelikult elas läbi Alice’i unenägu.

leadeyes3

Päev pärast rituaali leiab Bill maski, mida ta kandis, salapärasel kombel oma magava naise kõrvalt. Kas see on ähvardus?

 

Kas Domino oli sellel rituaalil? “Domino“ on maskitüüp, mida sellistel kogunemistel kasutatakse. Kui vaadata lähemalt rituaalis osalevate naiste loodud “maagilist ringi“, on võimalik tuvastada paar naist, kes võivad olla Domino.

Electronic-Tattoo

Domino mask

 

Päev pärast rituaali ilmub Bill Domino koju koos kingitusega, aga tema toakaaslane teavitab meest sellest, et naine on HIV-positiivne ega pruugi kunagi enam tagasi tulla. Kas see oli tõsi või oli Domino järjekordne ohverdus Billi teekonnal? Nii nagu Amanda ja Nightingale, nii kaob ka Domino salapäraselt pärast rituaali.

Fakt, et need naised on kõik omavahel ühendatud, näitab, et Billi teekond tähistab naiseliku printsiibi otsinguid – see on esoteeriline otsing mõista ja “olla üks“ naiselikkuse printsiibiga, mis on mehelikkuse vastandiks.

 

Helena läheb mööda sama teed?

Filmis näidatakse Billi tütart Helenat Alice’i mõjuväljas viibivana. On ka vihjeid, mis ühendavad teda Dominoga: prostituudi korteri ees on lapsekäru ja filmi lõpus, mänguasjapoes, on Helena väga huvitatud ühest lapsekärust, näidates seda oma emale. Domino voodil on pehme mängutiiger, mis on Beta Kitteni programmeerimise sümboliks ning samas mänguasjapoes, kus Helena filmi lõpus on, näidatakse tervet riiulitäit neid samu mängutiigreid.

eyes29

 Domino voodil on pehme mängutiiger, mis on Beta Kitteni programmeerimise sümbol

Mänguasjapoes on näha Helena taga ka kahte meest, kes olid filmi alguses Ziegleri peol ning see tekitab küsimuse, miks olid need kaks meest poes mänguasju vaatamas. Kas New York on nii väike linn? Kas Kubrickul jäi taustanäitlejaid väheks ning ta pidi neid selles stseenis uuesti kasutama? Vaevalt. Kas on võimalik, et need mehed on osa salajõududest, mis jälitavad Billi ja tema perekonda? Kui mehed kõnnivad minema ja kaovad kaadrist, tundub, nagu Helena järgneks neile… Ta kaob ja me ei näe teda selles filmis enam. Kaamera liigub edasi Alice’i ja Billi peale, näidates neid täiesti endasse süvenenult.

eyes31

 

eyes30

 Mehed mänguasjapoes on samad, kes olid filmi alguses Ziegleri peol

 

Kuigi filmi lõpp tundub näitavat, et Alice ja Bill liikusid teineteisele lähemale ning need kaks äärmiselt enesekeskset, egoistlikku ja pealiskaudset inimest usuvad, et nad on saavutanud mingisuguse jumaliku ilmutuse, aimub selle tagant, et sisuliselt midagi ei muutu. Meie tsivilisatsioon tervikuna hoiab ikka oma silmi pärani kinni… ja selle näitamine oli Kubricku viimane sõnum.

 

Allikas ja fotod: Vigilant Citizen

 

Toimetas Marlen Laanep