Kubricku filmi “Silmad pärani kinni“ peidetud sõnumid, I osa

21. september 2013 kell 19:59



leadeyes1Stanley Kubricku “Silmad pärani kinni“ (Eyes Wide Shut, 1999) reklaamiti vastuolulise sünge filmina, milles säras tolle aja staarpaar – Tom Cruise ja Nicole Kidman. Kuigi filmi keskmes on suurepärased näitlejad, koorub linateose sügavam tähendus välja taustal olevast – Kubricku tähelepanu detailidele ja sümbolismi kasutamine lisab kogu filmile teise dimensiooni – sellise, mida ei näe need, kelle silmad on pärani kinni. Portaalis Vigilant Citizen ilmunud järjelugu vaeb Kubricku viimaseks jäänud filmi peidetud sõnumeid.

 

Ma mäletan, et kui ma 1999. aastal esimest korda seda filmi vaatasin, siis ma vihkasin seda. Ma vihkasin seda, kui aeglane kõik oli, ma vihkasin seda, kuidas Nicole Kidman proovis purjus inimest mängida, ja mulle ei meeldinud vaadata, kuidas Tom Cruise jalutas murelikul ilmel mööda New Yorki. Ilmselt reageerisin samal viisil mis kriitikudki ja mõtlesin: “See film on igav ja selles pole midagi lahedat.“

Rohkem kui kümme aastat hiljem, varustatuna suurema teadmistepagasi ja kannatlikkusega, vaatasin filmi uuesti… ja see lõi mind jalust. Nagu suurema osa Kubricku filmide puhul võiks sellest filmist ja selle kontseptsioonidest kirjutada terve raamatu. “Silmad pärani kinni“ ei ole pelgalt film ühest suhtest, vaid kõigist välisjõududest ja mõjudest, mis seda suhet defineerivad. See on igavesest kahevahel pendeldavast mängust tänapäeva hullumeelses ja dekadentlikus maailmas mees- ja naisprintsiibi vahel. Aga see film kõneleb ka inimgrupist, kes tänapäeva maailma juhib – salajasest eliidist, kes kanaldab heitlust mees- ja naisprintsiibi vahel spetsiifilisel ja esoteerilisel moel. Siiski ei anna see film üheseltmõistetavaid ja selgeid vastuseid. Nagu hea kunst ikka, kõneleb see film vaatajaga sümbolite ja allegooria kaudu.

Stanley Kubrick suri ootamatult vaid viis päeva pärast seda, kui oli filmi lõppversiooni lõikamiseks Warner Brosile viinud, ja nõnda sai sellest tema luigelaul. Arvestades tõika, et “Silmad pärani kinni“ räägib okultsest salaseltsist, kes elimineerib kõik need, kes tema teele ette jäävad, tekitab Kubricku surm teatud küsimusi. Kas ta avalikustas liiga palju asju, liiga kiirelt? Võib-olla.

 

Tänapäevane paar

Filmi “Silmad pärani kinni“ staarideks on 1999. aasta kuum paar – Tom Cruise ja Nicole Kidman. Need, kes ootavad, et film on sensuaalne kogemus, mis näitab Cruise’i ja Kidmani kuumades stseenides, peavad ilmselt pettuma. Publik kohtus pigem külma, egoistliku ja sügavalt rahulolematu paariga, kes armastuse asemel on kokku seotud teiste kütketega nagu mugavus ja väline ilme. Kuigi paar on väga “modernne“ ja “kõrgklassilik“, on jõud, mis neid koos hoiavad, pigem primitiivse, peaaegu loomaliku käitumise tulemus. Kui vaatame inimeste ja loomade instinktiivset käitumist, siis meessugu/isased otsivad kaaslases peamiselt sobivamaid soo edasiandmise omadusi, naissugu/emased aga head varustajat. Jäänukid sellisest käitumisest eksisteerivad ka tänapäeval. Mehed kipuvad pürgima jõukuse ja võimu poole selleks, et ligi meelitada naisi. Ning naised esitlevad oma ilu, et ligi meelitada õige mees. Filmis “Silmad pärani kinni“ on see instinktiivne käitumismall täiuslikult välja joonistatud.

Tom Cruise’i karakteri nimi on Bill (inglise keeles rahatäht) … nagu dollar. Filmi jooksul viibutab dr Bill mitmel korral oma rahatähtede või arsti ametitõendiga, et panna inimesi tegema seda, mida ta soovib, et nad teeksid. Bill kuulub kõrgklassi ja tema kokkupuuted alamklassiga on tihti seotud rahaga.

eyes4

 

Nicole Kidmani krakter Alice kaotas oma töö kunstimaailmas ja elatub nüüd oma abikaasa palgast. Kuigi ta elu on väga mugav, on tal pelgalt koduperenaise ja ema rollis igav. Nimi Alice on ilmselt “Alice imedemaalt“ peategelase järgi võetud – ka Lewis Carrolli Alice oli väike rikas tüdruk, kellel oli igav ja kes sattus seetõttu läbi jäneseuru imedemaale, kus tal tuli läbi elada veidraid seiklusi. Filmis “Silmad pärani kinni“ näeme tihti Alice’it vaatamas peeglisse, ennast korda seadmas … võib-olla otsimas sealt midagi rohkemat oma ellu.

eyes5

 

eyes-wide-shut-blu-ray-cover-53

 

Bill ja Alice lähevad stiilsele peole, mille võõrustajaks on Victor Zieger, üks Billi jõukatest patsientidest. Victori kodu järgi otsustades ei ole ta mitte lihtsalt rikas, vaid kuulub eliidi tippu. Kuigi pidu on väga elegantne ja seal viibivad kultuursed inimesed, saab vaataja üsna peatselt aru, et see toretsev fassaad peidab enda taga tülgastavat tumedat poolt. Samuti annavad Kubricku poolt filmi sisse pikitud väikesed detailid meile aimu seostest peo ja okultse rituaali vahel, mida näeme hiljem.

eyes6

 

500px-Ishtar-star-symbol.svg_

 

Teades Kubricku detailitäpsust, ei ole Ištari täht siin peol kindlasti kokkusattumus. Ištar on Babüloonia viljakuse, armastuse, sõja ja kõige enam seksuaalsuse jumalanna. Tema kultus sisaldas endas ka pühaks ülendatud prostitutsiooni ja rituaalseid toiminguid – neid kahte elementi näeme selles filmis hiljem väga selgelt.

“Babüloonlased viisid laupäeviti Ištarile ohvriande toidu ja joogi näol. Peale seda toimusid rituaalsed armatsemise toimingud, mille tagajärjel pidi Ištar oma valdusi hea tervise ja viljakusega õnnistama.“

– Goddess Ishtar, Anita Revel

Ištarit ennast peeti aga “jumalate kurtisaaniks“ ning tal olevat olnud palju armukesi. Kuigi ta oli voodis loominguline, tabas temasse kiindunud mehi julm saatus. Seda kontseptsiooni näeme filmis mitmeid kordi, eriti seoses Alice’iga.

Peo jooksul lähevad Billi ja Alice’i teed lahku ning mõlemad kohtuvad kiusatusega. Alice kohtab meest nimega Sandor Szavos, kes küsib tema käest Ovidiuse “Armastuse kunsti“ kohta. See raamatute seeria, mis on kirjutatud Vana-Rooma aegadel, õpetas algselt seda, “kuidas petta oma partnerit“ ning oli kaasajal eliidi seas väga populaarne. Esimene raamat algab Veenuse rituaaliga – Veenus on teadupärast planeet, mida esoteeriliselt seostatakse kirega. Ištarit (ja tema vasteid teistes kultuurides) arvatakse olevat Veenuse personifikatsioon.

eyes7

 

Sandori nimel võib olla seos saatana kiriku asutaja Anton Szandor LaVey’ga. Kas see võib olla Kubricku viis meile öelda, et mees, kes Alice’it petma keelitab, on okultse eliidi ja selle dekadentliku käitumisviisi esindaja? Too ungarlane on ilmselgelt osav neuro-keelelises programmeerimises (NLP), sest ta peaaegu hüpnotiseerib Alice’i oma läbikalkuleeritud fraasidega abielu tühisusest ja naudingu otsimisest.

Samal ajal vestleb Bill kahe flirtiva modelliga, kes räägivad talle, et nad soovivad teda viia “sinna, kus lõpeb vikerkaar“. Kuigi seda fraasi filmis lahti ei seletata, räägivad sümbolid enda eest.

 

Vikerkaared on kõikjal

Filmis näeme igal pool värvilisi tulesid ja vikerkaari.

eyes11

 

Justkui värviliste vikerkaarte rõhutamiseks on peaaegu igat filmi stseeni valgustamas jõulutuled, heites enamikule dekoratsioonidele udust, unenäolist kuma.

eyes9

 

eyes10

 

See valgustaust seob kokku peaaegu kõik stseenid, muutes need ühe ja sama reaalsuse osaks. Siiski on mõned stseenid, kus ei ole mitte ühtegi jõulutulukest – üks selliseid toimub Somertoni residentsis – paigas, kus leiab aset salaseltsi rituaal.

eyes2

 

Filmis on seega kõrvuti kaks maailma – jõulutulukestega täidetud “vikerkaare maailm“, kus massid ringi tuiavad, proovides ots otsaga kokku tulla ja teine maailm “kus lõpeb vikerkaar“ ja kuhu koguneb eliit ja viib läbi oma rituaale. Kahe maailma vaheline kontrast annab aimu peaaegu ületamatust kuristikust nende vahel. Hiljem näeme filmis, kuidas need, kes on pärit “vikerkaare maailmast“ ei pääse teise maailma.

Niisiis, kui modellid paluvad Billil tulla sinna, “kus lõpeb vikerkaar,“ viitavad nad ilmselt kohale, kus “koguneb eliit rituaalide läbiviimiseks“. See võib sümboliseerida ka modelle, kes on Beeta programmeeringu orjad ja viidata mõistusekontrollile selles filmis. Naised, kes osalevad eliidi rituaalidel, on tihti illuminaatide mõistusekontrolli produktid. MK Ultra sõnastikus tähendab “kus lõpeb vikerkaar“ reaalsusest eraldumist ja mõne teise isiksuse ülevõtmist.

leadeyes1

 

Kardinate taga

Billi flirti modellidega segab Ziegeri kutse kohtuda vannitoas. Seal näeme esimest pilguheitu sinna, “kus lõpeb vikerkaar“ – sünget tõtt eliidi kohta.

eyes12

 

Kerides natuke tagasi kohta, kus Bill ja Alice peole sisenevad, tervitavad neid Ziegler ja tema naine jõulutuledega ehitud ruumis. Me nägime kahte austusväärset paari rääkimas austusväärsetest asjadest lummavate tuledega valgustatud ruumis. Aga kui Bill läheb sinna, “kus lõpeb vikerkaar“ (pane tähele – vannitoas ei ole ühtegi jõulutulukest), näeme reaalsust: Ziegler koos Beeta programmeeritud orjaga, kes on saanud üledoosi tablettidest. Kui naine tuleb teadvusele, räägib Ziegler temaga kummalisel, vanemlikul moel, rõhutades, et tema on isand ja naine on ori. Selle stseeni taustal olev luksuslik interjöör on Kubricku viis ütlemaks, et suur jõukus ei võrdu tingimata kõrge moraaliga.

Seejärel nõuab Ziegler, et Bill hoiaks kõike nähtut salajas. Maailm “kus lõpeb vikerkaar“ ei tohi kunagi saada nähtavaks väljapoole. See toimib omaenda suletud ruumis, seal on omad reeglid ja see sõltub masside teadmatusest selle olemasolu kohta.

 

Abielus kahtlemine

Kuigi Alice ütleb Sandorile lõpuks ei, on ta siiski langenud ahvatluse kütke. Järgmisel päeval ütleb Alice, et oleks võinud Billi petta seal peol. Kui Bill ütleb oma naisele, et ta armastab ja usaldab teda, kaotab Alice kontrolli, jätkates looga, kuidas ta oli ükskord valmis oma meest mereväeohvitseriga hotellis petma. See julm lugu paljastab Alice’i Ištari poolt ning toob pinnale tema abikaasa armukadeduse, ebakindluse, reedetud oleku ja alandatuse. Alice tõi tahtlikult välja kõik, mis on nende suhtes negatiivne ning see lõhub Billi roosa mulli. See julgustab Billi veetma kummalist õhtut New Yorgis. Sellel õhtul on mitmeplaaniline tähendus ning see viib ta lõpuks monogaamse suhte täieliku vastandi juurde – anonüümse, maskeeritud seksini võõrastega, orgiani, mis toimub rituaalses atmosfääris.

Kuigi Bill ja Alice on pelgalt “külalised“ selles eliitses ringis, on nad siiski sellest vaimustunud ja lummatud. Nad näevad sellises elustiilis võimalust oma hämarate ja paheliste vajaduste rahuldamiseks.

 

Järgneb homme.

Allikas ja fotod: The Vigilant Citizen

 

Toimetas Meeli Seermaa