Tulevikutehnika: autonoomse robotauto disain on mugav kuid ebapraktiline

4. märts 2014 kell 11:27



101425707-xchange.600x400Nagu ideeautode puhul ikka, on ka Tesla Motorsi tulevikuauto kavand tekitanud palju huvi. Šveitsi autofirma Rinspeed poolt disainitud robotauto on ühtlasi nii auto, elutuba kui ka linnaruum üheskoos. See futuristlik kavand ennustab, et tuleviku autosõit on täielikult stressivaba ja mugav. Tesla on välja öelnud, et plaanib autod turule saada juba 20 aasta jooksul, kuid ilmselt võivad siiski auto ilmumist oodata takistused.

 

Uuel futuristlikul automudelil XchangE arendati koostöös proteese projekteeriva firmaga välja ühenduskoht, mis lubab auto istetel pöörelda ja laskuda alla 20. erinevasse asendisse ilma sõitjate turvalisust ohtu seadmata. See on võimalik ka tänu sellele, et robotauto rooli saab liigutada armatuurlaua keskele. Kui rooli enam ees ei ole, saavad reisijad kasutada erinevaid ekraane, neil on rohkem jalaruumi ning padjad millele oma jalad toetada.

Robotauto arvuti tajub, kui inimene rooli ei kasuta. Autofirma Rinspeedi asutaja Frank Rinderknechti sõnul ei pea inimene robotautoga sõites teele vahtima, mistõttu tal on võimalus veeta oma autos istumise aega mõttekamalt. Sõitjad saavad tulevikuautos olla sõidu ajal enamvähem igasuguses puhkeasendis.

Nagu tänasel päeval ikka, peetakse ka robotauto puhul oluliseks meelelahutust. Ajaviidet ja informatsiooni pakuvad reisijatele XchangE autos neli erinevat ekraani. 1,2 meetri laiune ekraaniriba armatuurlaual edastab informatsiooni samas kui 32 tolline käežestidele reageeriv monitor auto tagaosas muudab robotauto sisemuse lausa kinoks. Samas on auto välisilme aga üsnagi tavapärane, kui vaid kõrvale jätta selle katus, mis on kaetud auto sisetemperatuuri reguleerimiseks peegeldava kattega.

 

rinspeed xchange xc_25_dwn_21_2014_hres resized

 

Autonoomse auto disain ei ole praktiline

Ehkki tulevikuidee kavand tekitab rohkesti kõneainet ja autotööstus tõepoolest liigub autonoomsete autode tootmisele aina lähemale läheb ilmselt veel kaua kuni XchangE sarnased autod reaalsuseks saavad.

Suurimaks takistuseks auto tootmisel saab olema ilmselt auto potentsiaalsete ohtude tõttu erinevate regulatsioonide saamine selle tootmiseks. Isegi kui esimesed robotautod juba tänavatel on ei tasu siiski ka kohe oodata, et robotauto juhid rahumeelselt on istmed seljaga sõidusuunda võiks keerata. Praegune isesõitvate autode tehnoloogia ei ole veel jõudnud faasi, kus saaks tagada sõitjate täieliku ohutuse.

Tesla tegevjuht on küll kinnitanud, et mõned autonoomsed autod jõuavad tõesti turule, kuid ka tema tõdeb, et ka need autod vajaks ilmselt ikka veel juhti rooli taga. Eelmisel aastal kuulutas Tesla ajakirjale Financial Times, et lõppude lõpuks võivad robotautod kontrollida umbes 90 % sõidust, 10 % peaks ikka jääma juhti kontrollida.

 

Allikad: The Roosevelts, CNBC, Daily Mail, Memolition

Fotod: veooz.com, readwrite.com

 

Toimetas Hendrik Mere