Tulevikutehnika: tooriumil töötavat tuumaautot tuleks tankida kord sajandis

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

19. november 2013 kell 13:45



cadillac-world-thorium-fuel-concept-3Ajal, mil autode heitgaaside kogused kahjustavad pöördumatult keskkonda ja maailma teedel vurab üle miljardi auto, pakutakse õhusaastega seotud probleemide lahendamiseks välja julgeid ideid. Üks neist on välja töötada automootor, mis kasutab bensiini asemel tooriumit, võimaldades masinatel sõita sada aastat vaid 8 grammi kütusega.

 

USA ettevõte Laser Power Systems (LPS) katsetab uut automootori prototüüpi, mis töötab tooriumil. Kuna toorium on üks suurema tihedusega materjale, mis looduses esineb (kui võrrelda sama suurusega tükki sütt ja tooriumit, siis tooriumil on 20 miljonit korda suurem energeetiline väärtus), on sellel potentsiaal toota suuri koguseid energiat.

Siiani on ettevõte katsetanud väikeste tooriumikogustega: välja on töötatud laser, mis kuumutab vett, toodab auru ning varustab miniturbiini energiaga. Praegused mootori mudelid kaaluvad umbes 227 kg, mahtudes hõlpsasti tavapärase sõiduki kapoti alla. LPS-i tegevdirektori Charles Stevensi sõnul sisaldab üks gramm tooriumit rohkem energiat kui 28 000 liitrit bensiini ning 8 grammi tooriumit suudaks varustada tüüpilist autot energiaga umbes sajandiks.

Stevensi sõnul me aga ilmselt siiski tooriumil töötavaid mootoreid autodes niipea ei näe. “Autod pole meie esmane huvi, sest autotootjad pole valmis neid veel ostma.“ Tema sõnul on liiga suur osa autotööstusest keskendunud eelkõige raha teenimisele bensiinimootorite pealt ning kulub vähemalt paar aastakümmet, et tooriumi-tehnoloogiat kasutataks piisavalt palju teistes tööstusharudes, et ka sõidukitootjad hakkaksid ümber kujundama oma mootorite tööpõhimõtteid.

“Meie eesmärk on varustada energiaga ülejäänud maailma,“ ütles ta. Stevens usub, et konditsioneeri suurune tooriumiturbiin suudaks varustada odava elektriga näiteks restorane, hotelle, büroohooneid ja isegi väikesi külasid nendes maailma osades, kus praegu veel elekter puudub. Edaspidi saaks tooriumi-põhise energiaga elektrit toota ka kodumajapidamistele. Esialgu kipub seda tulevikuperspektiivi varjutama inimeste hirm tooriumi radioaktiivsuse ees, aga Stevensi sõnul pole selle pärast tarvis muret tunda. “Radiatsiooni, mis sellistest asjadest [nagu tooriumiturbiinid] tekib, saab kinni püüda ühe lehe fooliumiga. Inimesed saavad rohkem kiiritust hambaravis tehtava röntgeniga kui sellest.“

Kuna tooriumil töötavad autod ei erita CO2 emissioone ning see oleks kütusena võrdlemisi odav, on tooriumit ennegi üritatud autotööstuses kasutada. Nimelt kujundas disainer Loren Kulesus 2009. aastal Cadillac WTF kontseptsiooniauto, mis oli maailma teine tuumajõul töötav auto. LPS aga arendab tehnoloogiat edasi, et seda saaks rakendada masstootmises.

cadillac-world-thorium-fuel-concept-1-668x350

Cadillac World Thorium Fuel kontseptsiooniauto

 

Selge on see, et kasvava rahvastiku üha tõusev energiavajadus sunnib teadlasi kogu maailmas tuumaenergiale tõsisemalt mõtlema. Teadlased ennustavad, et lähema viiekümne aasta jooksul kasvab Maa rahvastiku hulk umbes poole võrra ja selleks, et säilitada harjumuspärast energiatarbimist, tuleks iga päev lülitada tööle mõni uus võimas elektrijaam. Kui soovida seda teha võimalikult keskkonnasäästlikult, võib Cambridge’i teadlaste hinnangul peituda lahendus just tooriumi kasutuselevõtus.

 

Allikad: Industry Tap, Mashable, ERR

Fotod: industrytap.com, slatesenergy.com

 

Toimetas Marlen Laanep