6 põhjust, miks süüa rohkem kirsse ja mureleid

24. juuni 2018 kell 15:29



murelidMureli- ja kirsisõpradele on häid uudiseid – teadusuuringud kinnitavad, et meil on veel rohkem põhjuseid suvel küllastumiseni neid puuvilju süüa! On leitud, et need on vähivastased, parandavad und, tasakaalustavad vererõhku ja leevendavad podagrat. Murelites leidub koostisosi, mis leevendavad valu sama hästi kui aspiriin ning toimivad tõhusalt põletike vastu. Need vitamiinide, mineraalide ja antioksüdantiderohked isuäravad puuviljad väärivad supertoidu nime.

 

Vähivastane toime. Kirsid ja murelid sisaldavad ohtralt karoteeni, C-vitamiini, boori ning tugevatoimeliste antioksüdantide – antotsüaanide – gruppi, mis on suurepärane kaitse vähi eest. On leitud, et üks nendes sisalduv antioksüdant (tsüanidiin) võib ennetada mutatsioone, mis viivad vähi tekkeni ja hoida ära juba tekkinud vähirakkude kontrollimatut vohamist. Murelid (ehk maguskirsid) sisaldavad pea kolm korda rohkem antotsüaane kui hapukirsid, ning mida küpsemad murelid, seda suurem on antioksüdantide sisaldus.

Parem uni. Kirsid on üks väheseid looduslikke melatoniiniallikaid. Melatoniin on hormoon, mis reguleerib une ja ärkveloleku tsükleid. Teadusajakirjas European Journal of Nutrition avaldatud uurimuses kirjeldadatakse, et kontsentreeritud hapukirsi mahla joomine varustab meid eksogeense melatoniiniga, mis on kasulik une kestuse ja kvaliteedi parandamisel ning võib isegi aidata unehäiretega inimesi.

Valu leevendamine. Michigani ülikooli (Michigan State University) teadlased leidsid, et murelites ja kirssides leiduvad antotsüaanid võivad olla valu leevendamisel sama tõhusad kui aspiriin, ibuprofeen ja teised mittesteroidsed põletikuvastased ravimid. Laborikatsed on näidanud, et kõigest 20 kirsi söömine vähendas juba oluliselt põletikku ja ebamugavustunnet.

Vererõhu reguleerimine. Murelid sisaldavad ohtralt kaaliumi, mis teeb neist suurepärase vahendi kõrge vererõhu langetamiseks. Kaalium aitab kehas säilitada vedelikutasakaalu ning on vastukaaluks naatriumi turset tekitavale toimele. Samuti sisaldavad kirsid ja murelid kvertsetiini, mis on veresooni kaitsva toimega antioksüdant.

Podagra taltsutamine. USA põllumajandusministeeriumi poolt läbi viidud uuring leidis, et naistel vanuses 22–40 aastat, kes tarbisid tühja kõhu peale keskmiselt 45 murelit, oli madalam kusihappe ja c-reaktiivse valgu tase organismis. Mõlemad ained on podagra puhul kõrgenenud ning c-reaktiivset valku peetakse ka südamehaiguste riskiteguriks. Järgnevad uuringud näitasid, et kirssidel on põletikku alandav ning liigeste paistetust vähendav toime.

Lihaste taastumine. Uuringud on näidanud, et maratonijooksjad, kes tarbisid pärast jooksmist kirsimahla, kogesid vähem lihasvalu. Kirsimahla joomine enne ja pärast kehalist koormust aitab lihastel taastuda ning nende jõudu ja funktsioone säilitada.
Lisaks on avaldatud arvamust, et need maitsvad puuviljad võivad olla kasulikud ka diabeedi ravis, kuna antotsüaanid suurendavad pankrease võimet insuliini toota. Kirsid võivad kaitsta ka ajukahjustuse eest. Seda, et liiga palju kirsse või mureleid võiks tervisele kahjulik olla, pole veel keegi öelnud. Nii et tasub suvisest hooajast võtta maksimum ning süüa rõõmuga neid väikseid punaseid puuvilju!

 

 

Allikad: Natural Medicine Journal, Natural News, Nutra, Huffington Post, Eating Well

Foto: wallpapers.com

 

Toimetas Katrin Suik

 

PS. Telegram tegutseb tänu lugejate abile. Kui sinu arvates on Telegramis ilmuv info vajalik ja oluline, võid soovi ja võimaluse korral meid toetada. Suur aitäh kõigile, kes aitavad olulisi teemasid pildis hoida!

Unlimited MTÜ
EE497700771002818684

BITCOIN
1Hqjxbt8czHcENjDQan5GFL3Qssn4znpAr

DASH
XjUJswujDzLgSgg7Ly8bK6TEo1kwVzaKeV

BITCOIN CASH (BCH)
qp0gdarh8xtte8fygj2ehrud7h4gsugzeqlmamcx3s

ETHEREUM
0x9b67438a7a4cdd88edb14c2880e920a3cba692c6