Kilpnäärme tervis on seotud tsingi tasemega kehas

6. aprill 2013 kell 10:00



(29-02-2012)(16-41)bigstock_Whole_grains_oats_flax_popp_15282830

Kilpnäärme talitluse häired on üle maailma kõige levinum hormonaalne häire. Uurimused selles vallas annavad lootust, et tsingi võtmine toidulisandina võib aidata kilpnäärmest põhjustatud hormonaalse tasakaalu häirete all kannatajaid.

 

Kilpnääre on üks inimese suuremaid sisenõrenäärmeid, mis toodab türoksiini (T4) ja trijoodtüroniini (T3). Need hormoonid reguleerivad suurt hulka keha protsesse alates ainevahetusest ning keha kaltsiumi tasakaalust kuni reproduktiivse süsteemi ja rakkude hapniku kasutamiseni. Kilpnäärme tööd reguleerib ajuripats ehk hüpofüüs, mis toodab kilpnääret stimuleerivat hormooni, ning hüpofüüsi tööd omakorda kontrollib hüpotalamus.

2009. aastal avaldati teadusajakirjas Clinical Nutrition artikkel, mille kohaselt mängib tsink suurt rolli kilpnäärme hormoonide tootmisel. Ilma tsingita ei ole võimalik inaktiivset T4 hormooni muuta aktiivseks T3 hormooniks. Samuti vajab piisavalt tsinki hüpotalamus, et hüpofüüsi kaudu mõjutada kilpnäärme tööd. Madal tsingi tase kehas võib viia kilpnäärme alatalitluseni ja kehas leiduvate kilpnäärme hormooni retseptorite aktiivsuse languseni.

Kaks aastat varem avaldasid Pennsylvania ülikooli teadlased uuringu, mille kohaselt naisüliõpilastel paranes tsingi toidulisandi tarbimisel kilpnäärme hormoonide tase ning puhkeaja ainevahetuse tase.

Tsink on kehas tähtsuselt teine mikroelement, jäädes alla vaid rauale. Sellel on väga oluline roll immuunsüsteemi töö toetamisel, haavade paranemisel, vere hüübimisel, suguorganite tööl ja kasvamisel.

Tsingi puudust näitab haavade aeglane paranemine, isu vähenemine, kaalukaotus ja valged täpid küüntel. Tsingi tarbimisel peab olema siiski ettevaatlik ja mitte ületama lubatud kogust, sest ületarbimisel võib see põhjustada raua ja vase taseme langust kehas ning kilpnäärme ületalitlust.

Tsingi looduslikud allikad on austrid, punane liha, koorikloomad, maks, munad, juust, idandid, kliid, täisteraviljatooted, pähklid, rosinad, kõrvitsaseemned jm.

 

Allikad: Natural News, Vita Search

Urmas Kokassaar, Mihkel Zilmer “Mineraalained”

Foto: The Weight Monitor

 

Toimetas Katrin Suik