Puuviljade söömine võib aidata diabeeti ennetada

28. jaanuar 2014 kell 20:38



fruitplate2Puuviljade söömine on diabeetikutele sageli keeruline teema. Ühest küljest toonitatakse ametlikes toitumissoovitustes, et diabeeti haigestunud inimestele sobib magusaisu leevendamiseks puuvili paremini kui suhkrurohked maiustused. Teisest küljest manitsetakse diabeetikuid oma puuviljatarbimist piirama, väites, et ka puuviljasuhkur on suhkur, mis tõstab veresuhkru taset. Mõningates vanemates toitumissoovitustes on isegi keelatud diabeedi korral magusamaid puuvilju süüa ning piirduda hapude marjade, õunte ja sidrunitega. 2013. aastal Harvardi avaliku tervise kooli (Harvard School of Public Health, HSPH) teadlaste läbiviidud uuringu tulemused näitavad, et kui diabeedi diagnoosi veel pandud ei ole, siis on värskete puuviljade söömine diabeeti ennetava toimega.

 

See on esimene omalaadne uuring, milles pikaajaliste terviseküsitluste andmete põhjal hinnatakse ka erinevate puuviljade mõju diabeedi riskile. Teadlased analüüsisid aastatel 1984–2008 kolme suure jooksva terviseküsitluse raames 187 382 inimese vastuseid toitumise kohta.

Leiti, et värskete puuviljade ja marjade, eriti mustikate, viinamarjade ja õunte söömine alandas oluliselt hilisemas elus II tüübi diabeeti haigestumist. Uuringut juhtinud professor Qi Sun kommenteeris, et “kuigi puuvilju on soovitatud diabeedi ennetamiseks, siis eelnevad uurimused on näidanud varieeruvaid tulemusi puuviljade kogutarbimise osas. Meie tulemused pakuvad uut tõendusmaterjali, mis viitab sellele, et kindlad puuviljad võivad olla eriti kasulikud diabeediriski vähendamiseks.“

Analüüsist jäeti välja need, kellel terviseküsitlusse värbamise ajal oli juba diagnoositud diabeet, südame-veresoonkonna haigus või vähk. Teadlased vaatlesid nii üldist puuviljade tarbimist kui ka selliste puuviljade nagu viinamarjad (või rosinad), virsikud, ploomid, aprikoosid, banaanid, melonid, õunad, pirnid, apelsinid, greibid, maasikad ja mustikad tarbimist eraldi. Samuti vaadeldi õuna-, apelsini-, greibi- ja teiste puuviljamahlade mõju diabeediriskile.

Inimesed, kes sõid iga nädal vähemalt kaks portsjonit värskeid puuvilju, vähendasid diabeeti haigestumise riski 23% võrreldes nendega, kes peaaegu üldse värskeid puuvilju ei söönud. Samas suurendas igapäevane puuviljamahlade joomine diabeedi riski 21%. Seega, värskete puuviljade asendamine mahla joomisega ei anna sama toimet. Isegi värskelt pressitud mahla puhul puuduvad sealt ikkagi vajalikud kiudained.  Puuviljade glükeemiline indeks (määr, kui kiiresti toidus olevad süsivesikud tõstavad veresuhkru taset) ei olnud oluline näitaja selle osas, kuidas mingi puuvili diabeedi riski mõjutab.

Teadlased on pakkunud välja hüpoteesi, et kindlate puuviljade diabeeti ennetav toime sõltub nende spetsiifilistest koostisosadest. Varasemad uuringud on näidanud, et mitmetes marjades leiduvad antotsüaniinid vähendavad näiteks südameataki riski. Praegu ei ole veel selge, millised konkreetsed komponendid puuviljades diabeedi riski vähendavad. Selge on see, et puuviljade söömine aitab ennetada nii diabeedi kui ka paljude teiste krooniliste raskete haiguste teket.

 

Allikad: Harvard School of Public Health, Diabetes, British Medical Journal

Foto: sketch-freeveganeating.blogspot.com

 

Toimetas Katrin Suik