Teie auto on hea kuulaja – võib-olla liiga hea!

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

17. september 2023 kell 15:56



Tesla autopiloot. Foto: Wikimedia Commons / Ian Maddox, CC BY-SA 4.0 

Kui palju peaks auto oma juhi kohta teadma? Kuna häältoega generatiivne AI imbub kommertsautoparki, tekib küsimusi selle kohta, mida ta saab meie heaks teha ja millest me selle nimel loobume? Tööstushiiglaste nagu Qualcomm demosüsteemidega, mis lubavad sujuvat integratsiooni pardal olevate hääleassistentide ja pilvest tõmmatud reaalajas andmete vahel, muutub auto transpordivahendist ratastel arvutiks ehk TIRIAS Researchi peaanalüütik Jimi McGregori sõnutsi “ülimaks intelligentseks autonoomseks platvormiks”.

 

Möödunud nädalal teatas Qualcomm partnerlusest SoundHoundiga, et arendada ja testida süsteemi SoundHound Chat AI for Automotive. Qualcommi sõnul lisatakse see “esimeseks saadaolevaks generatiivsete AI-võimalustega häälassistendiks” Snapdragon Digital Chassisi kontseptsioonisõidukile ja AI-põhisele Snapdragoni kokpitiplatvormile. SoundHoundi pilvetoodete hääletuvastus ja vestluse AI võimalused muudavad autojuhtide päringud kiireks ja sujuvaks.

 

Sinu autost saab sinu assistent

Postituse kohaselt kasutab platvorm enam kui 100 teabeallikat, sealhulgas kolmandate osapoolte suuri keelemudeleid, ja valib nende hulgast kõige asjakohasema vastuse. Nagu Qualcommi PR-materjalid illustreerivad, võib häälassistent leida retsepti, lisada vajalikud koostisosad digitaalsesse ostukorvi ja lasta need kindlaksmääratud ajal juhile kohalikus toidupoes kättesaamiseks valmis panna.

Kui retsept pole õige, saab tehisintellekti õpetada järgmisel korral paremini toimima, treenides algoritmi interaktsioonide kaudu, et soovitada tervislikumaid või autentsemaid valikuid ning rahuldada üldiselt kasutaja eelistusi.

Kuid mõned vaatlejad ütlevad, et kompromiss ei ole seda väärt…

 

Privaatsuse õudusunenägu

Mozilla privaatsusvalvurid on avaldanud oma uurimistöö tulemused selle kohta, kuidas autobrändid andmeid, sh isikuandmeid koguvad ja kasutavad. Hinnang on karm.

“Tänapäeva autod on privaatsuse õudusunenägu,” öeldakse raportis. Seda, mida tehisintellekti teenusepakkujad peavad mugavust suurendavateks megaplatvormideks, mis muudavad inimeste elu-, töö- ja tehinguviisi, nimetavad Mozilla privaatsusuurijad “andmete ahmimise masinateks”, millel on “tohutusuur võimekus vaadata, kuulata ja koguda teavet selle kohta, mida sa teed ja kuhu sa oma autoga lähed“.

Meeskond uuris 25 kaubamärki, sealhulgas kõiki suuremaid ja populaarsemaid autotootjaid, ning leidis, et ükski neist ei läbinud privaatsustesti: “Kõik 25 uuritud automarki teenisid hoiatusmärgise *Privaatsus ei ole kaasatud, muutes autod ametlikuks halvimaks privaatsustoodete kategoorias, mida oleme kunagi läbi vaadanud.”

 

Sõidukijuhtide kontroll väheneb

Privaatsuse rikkumiste hulka kuulusid liiga ulatuslik isikuandmete kogumine, andmete jagamine või müümine ning sõidukijuhtidele piisava või täieliku kontrolli andmata jätmine oma andmete üle. Teadlased ei suutnud kinnitada, et ükski neist autotootjatest vastanuks minimaalsetele ohutusstandarditele. Ja mõned kaubamärgid pälvisid täiendavat kriitikat.

Tesla on alles teine toode, mida oleme üle vaadanud ja mis toob esile kõik meie privaatsusprobleemid,” seisis aruandes, viidates paljudele surmajuhtumitele ja õnnetustele, mida on seostatud elektriautode ettevõtte tehisintellektil töötava autopiloodiga.

Nagu Mozilla meeskond oma kokkuvõttes märgib, on autojuhtimine paljude inimeste jaoks hädavajalik, nii et erinevalt nutikast dušisegistist või häälassistendist ei ole kasutajal samasugust vabadust selle kasutamisest loobuda. Ameerika Autoliidu 2019. aasta uuring näitas, et keskmine ameeriklane veedab oma autos peaaegu tunni päevas – see on tõepoolest piisav aeg, et kedagi väga hästi tundma õppida.

 

Allikas: biometricupdate.com

 

Tõlkis Hando Tõnumaa



Kommentaarid

Kommentaare lugeda ja kommenteerida saavad vaid Minu Telegrami tellinud kasutajad. Tellimuse esitamiseks kliki siia või logi sisse siit.

Päevapilt