Mida energiajoogid tegelikult sisaldavad?

Artikli kuulamine on saadaval MINU TELEGRAM tellijatele

13. september 2013 kell 12:15



1957381935_1360043083Energiajooke tootvad ettevõtted lubavad, et nende jooke tarbides kasvavad meile tiivad ning me jaksame lõputult pidutseda. Kellele ei meeldiks energilisem olla? Vahel on raske kiire energiasööstu lubadusele vastu panna.

 

Need gaseeritud magusad joogid, mis sisaldavad kofeiini, tauriini, vitamiine, taimseid lisandeid, suhkrut ja magustajaid, aitavad lubaduste põhjal suurendada meie energiataset, vastupidavust, keskendumisvõimet ning isegi kaalu kaotada. Müüginumbrite põhjal võib otsustada, et me oleme üsna tõhusalt nende lubaduste õnge läinud: USA turu-uuringute põhjal oli 2012. aastal energiajookide müügitulu 60% suurem kui aastal 2008 – üle 12,5 miljardi dollari. Kuid mida need joogid tegelikult sisaldavad?

 

Kofeiin

Väljaande Huffington Post meeskond võrdles kuute kõige populaarsemat energiajooki ja uuris nende koostisainete nimekirja. Selle nimekirja pikkus on esimene asi, mis võiks terviseteadlikuma inimese eemale peletada. Üks üllatavamaid leide oli see, kui vähe need joogid tegelikult kofeiini sisaldavad. Kui energiajookide kofeiinisisaldus varieerus 80–215 mg purgi kohta, siis võrdluseks võetud umbes 350 ml Starbucksi must kohv sisaldas 260 mg kofeiini. Kohvis naturaalselt sisalduv kofeiin imendub võrreldes energiajookidega üsna aeglaselt, värviliste ja suhkrurikaste energiajookide tarbimist on võrreldud pigem kofeiini otse veeni süstimisega.

Kuigi energiajookide kofeiinikogus on madalam, on nende mõju tervisele kahjulikum. Aastail 2007–2011 tõusis energiajookidest põhjustatud erakorralise meditsiini osakonna külastuste arv USA-s kahekordseks, põhjuseks toodi kofeiini üledoos. Ligi pooltel juhtudel oli tegemist alla 19-aastaste lastega.

Kofeiinile ei ole kehtestatud ametlikku ülempiiri, kuid liigse kofeiinitarbimisega on seostatud palju kõrvalmõjusid nagu kõrge vererõhk, enneaegse sünnituse oht ja isegi äkksurm.

 

Guaraana

Guaraana on Lõuna-Ameerikast pärit taim, mis sisaldab kofeiinisarnast ainet guaraniini. Üks gramm guaraanat sisaldab 40 mg kofeiini. Enamasti ei ole see kofeiinilaadne aine lisatud purgil märgitud kofeiinikoguse hulka. USA toidu- ja ravimiohutuse amet (FDA) ei ole guaraana mõju tervisele hinnanud, nii et selle riskid ja kasutegur on teadmata.

 

Suhkur

Energiajookide suhkrukogus varieerub 21–34 grammi 8 untsi (236 ml) kohta ning see võib olla sukroosi, glükoosi või kõrge fruktoosisisaldusega maisisiirupi kujul. Kaks-kolm energiajooki sisaldab 4–6 korda suuremat suhkrukogust, kui päevaseks tarbimiseks on soovitatud. See omakorda suurendab oluliselt ülekaalulisuse ja hambaprobleemide riski.

 

Tauriin

Tauriin on meie kehas tavapäraselt leiduv aminohape. Seda leidub looduslikult lihas, mereandides ja piimas, kuid energiajookidega tarbitav kogus on mitu korda suurem kui tavalise menüü puhul. Praegu puuduvad tõendid selle kohta, et see oleks kahjulik, kuid samuti puuduvad tõendid, et selle tarbimine suurtes kogustes kehale kasulik oleks.

 

Ženšenn

Väidetakse, et ženšenn aitab parandada sportlikke tulemusi, tugevdab immuunsüsteemi ja parandab tuju. Kuid energiajoogid sisaldavad seda liiga väikeses koguses, et olulist kasutegurit omada. Seda juurt on seostatud ka unehäirete, peavalude ja kõrge vererõhu riskiga. Igal juhul tasub ženšenni tarbimisega olla ettevaatlik.

 

B-grupi vitamiinid ja teised lisaained

Paljud tootjad lubavad tooteinfo sildil, et joogisse on lisatud “tervislikke“ B-grupi vitamiine, millel on roll energia ainevahetuses ja kognitiivses funktsioonis. Kuid tegelikult ei ole sellel lubadusel mitte mingit teaduslikku tausta ning enamasti osutuvad lisatud vitamiinid lihtsalt koormavateks lisaaineteks, mida keha peab välja uhtuma. Paljud teised lisaained nagu näiteks karnitiin on taas väga vähe tõestatud toimega.

 

Allikad: Huffington Post, Health Land, Energy Fiend

Foto: bubblews.com

 

Toimetas Katrin Suik